חתן התנ"ך ממליץ: אלה הטיפים שלי ללימוד תורה

לקראת חג השבועות, חג מתן תורה, חתן התנ"ך העולמי דביר מרצבך משתף בטיפים שלו ללימוד תורה | בין הטיפים: ללמוד בבית כנסת, להקליט את עצמנו ולהלביש את הפרטים קטנים על מקומות חיצוניים | שבועות בכיפה

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 02/06/22 18:09 ג בסיון התשפב

חתן התנ"ך ממליץ: אלה הטיפים שלי ללימוד תורה
חברותא. אילוסטרציה, צילום: אשר דב קרמר

ביום העצמאות האחרון התוודע עם ישראל לעוד שני חתני תנ"ך שגילו שליטה מופלאה בספר הספרים. אחד החתנים, דביר מרצבך, נענה לאתגר ומשתף את הטיפים שלו ללימוד תורה לקראת חג השבועות, חג מתן תורה. בין הטיפים תוכלו למצוא את הטריקים הישנים בספר, לצידם כמה אופציות מפתיעות, מה שבטוח: יש לכם מה ללמוד מחתן התנ"ך.

הזוכים בחידון התנ"ך העולמי לנוער תשפ"ב

הזוכים בחידון התנ"ך העולמי לנוער תשפ"ב צילום: עודד קרני, לע"מ

הטיפים של חתן התנ"ך ללימוד תורה

1. מיקום הלימוד

רבי יוחנן במסכת ברכות בירושלמי ממליץ ללמוד בבית כנסת. "ברית כרותה היא: היגע תלמודו בבית הכנסת לא במהרה הוא משכח". לבתי מדרש ובתי כנסת יש קסם מיוחד ואווירת לימוד, באופן כללי המקום שבו לומדים עשוי לעזור במקרים רבים לזכור את התוכן, למי שלומד במקומות שונים.

2. טעמי המקרא

שינון בניגון מתאים, למשל טעמי המקרא, או לחילופין 'הלבשת' מנגינות ושירים או נעימה זורמת יכול לעזור מאוד לזיכרון.

3. כתב

דרכים יצירתיות שדורשות הפעלה יצירתית של המוח כמו העתקת טקסט בוורד לגופן של כתב עברי קדום או כתב רש"י. אפשר אפילו לקחת ספר, להעמיד מול מראה ולקרוא בכתב מראה.

תנ"ך

תנ"ך צילום: shutterstock

4. הלבשת הפרטים הקטנים

שיטה ידועה שמשתמשים בה אלופים באולימפיאדות זיכרון היא מיקום הפרטים באזור מוכר. ניתן להשתמש בשיטה זו למגוון תחומי זיכרון, לדמיין דברים על הספה והמדף בבית. אני אישית למדתי את פרטי בניית החומה בנחמיה ג' באמצעות 'הלבשת' מפת עיר דוד בימי נחמיה מהאינטרנט על מפת צפת עירי, ברוך ה' אני מכיר את הפרק הזה ישר והפוך כי יש לי תפיסה מרחבית שלו, התחנות נפלו במיקומים מתאימים בצפת כך שלעתים נדמה ממש שכוונתו לתאר את צפת. שמעתי על תלמיד ישיבה שבעזרת מיקום פרטים בחדרי הישיבה למד את כל הלכות שבת.

5. להפעיל את כל החושים

הקלטות, עדיף שאנחנו הקלטנו לעצמנו: כשאין כוח לקרוא הן תמיד זמינות, וניתן לשמוע אותן תוך כדי הסתכלות בספר עצמו. במיוחד אם קוראים גם בקול. זה מאוד מחזק את הזיכרון, באופן כללי צריך ללמוד בחוויה ולהפעיל כמה שיותר חושים.

6. הבנה

דברים שאדם עמל בהם הוא זוכר ולכן כדאי להשקיע בעיון. בדיוק על זה אומר רבי תנחום בירושלמי במסכת ברכות: "הסובר (מבין, מעיין ומתעמק) תלמודו לא במהרה הוא משכח", זאת על פי הפסוק: "פן תשכח את הדברים אשר ראו עיניך". באופן בסיסי צריך להבין מה שלומדים, ומעניין לבוא בגישה שהספר מדבר ממש אליי, בדיוק לבעיה שעומדת אצלי, וכך לגלות בו הבנות חדשות.