סגור

המשמעות של תקיעת השופר לחיילי צה"ל

הרב הצבאי של בסיס אימון צנחנים במאמר מיוחד לראש השנה העוסק בקיעת שופר. "השופר שמשמיע לנו את הקול ומזכיר לנו מי אנחנו, לשם מה נבראנו, ומה המטרה הכללית שלנו כעם וחיילים בצבא ההגנה לישראל"

הרב אליעד קורנברג
כט באלול התשפ
,
18 בספטמבר, 2020 9:30
הרב אליעד קורנברג

הרב אליעד קורנברגצילום: דובר צה"ל

תקיעת השופר מסמלת יותר מכל את הגעתו של ראש השנה, הנקרא גם "יום תרועה", אך מדוע נבחר השופר להיות הכלי בו אנו תוקעים?

אנו נפגשים לראשונה עם הציווי לתקוע בשופר בפרשת בהר (ויקרא כ"ה, ט'): "והעברת שופר תרועה בחודש השביעי בעשור לחודש, ביום הכפרים תעבירו שופר בכל ארצכם". אך את המושג "קול שופר" פגשנו כבר קודם לכן, במעמד הר סיני "וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בִּהְיֹת הַבֹּקֶר...וְקוֹל שֹׁפָר חָזָק מְאֹד" (שמות יט, יז). 

התקיעה מוכרת לנו ממקור נוסף (במדבר י', ט'): "וְכִי תָבוֹאוּ מִלְחָמָה בְּאַרְצְכֶם עַל הַצַּר הַצֹּורֵר אֶתְכֶם וַהֲרֵעֹתֶם בַּחֲצוֹצְרוֹת". אך כאן, בשונה מראש השנה, מדובר בתקיעה בחצוצרות ולא בשופר. מה ההבדל המהותי בין השניים? 

לשאלה זו מציע הרש"ר הירש פתרון. החצוצרה היא כלי שנוצר על ידי האדם, ועל כן התרועה בחצוצרה מבטאת את קריאתו של האדם לאלוקים, הבאה לידי ביטוי בצורה בולטת לפני היציאה לקרב. השופר, בשונה מכך, הינו כלי הנוצר באופן טבעי מתוך מערכות הטבע, ועל כן הוא מבטא את קריאתו של הקב"ה – בורא העולם הטבעי - אליו, הקריאה האלוקית אל האדם.

אם נעמיק בחלוקה זו, ניתן להוסיף ולומר כי החצוצרה מבטאת את השתדלותו של האדם, את העשייה שלנו בעולם על מנת לשפר אותו, לשמור עליו, ולשמור על עם ישראל מאויביו בפרט. השופר, לעומתה, מבטא את העשייה האלוקית והקריאה של בורא העולם אלינו, מלמעלה למטה.

תקיעת השופר בראש השנה משמעותית ביותר לנו, כחיילי צה"ל. 

כל השנה אנו עסוקים בעשיה שלנו על מנת להיות לוחמים טובים יותר, חזקים יותר, שיכולים לעמוד בכל משימה ולהגן על עם והארץ שלנו. אך בראש השנה אנו שומעים את קול השופר, השופר שמשמיע לנו את הקול ומזכיר לנו מי אנחנו, לשם מה נבראנו, ומה המטרה הכללית שלנו כעם וחיילים בצבא ההגנה לישראל. 

שנזכה לשנה טובה ומתוקה, כתיבה וחתימה טובה, לנו ולכל בית ישראל, מתוך שמיעה נכונה של קול השופר, וברכת ה' עלינו תמיד.

סרן אליעד קורנברג הוא רב בא"ח צנחנים

18.09.2020

1. כולנו חיילים (משה אהרון )

.אי אפשר להמליך את הקב"ה למלך על היקום
בלי זכירת היסוד ודווקא ביום הזיכרון - יום הרת עולם.
יום שבו זוכרים בריאת העולם.
יום שבו הזיכרון הופך גם לממשות תוצאתית,
כדי נגיעה בגורלו של כל פרט ופרט בבריאה.
הכתרת המלוכה וההמלכה, היא כאמור רק על בסיס הזכירה -
זכירת היסוד של בריאת העולם על ידי הבורא.
ואיך ממליכים את מלך העולם גם בסימפוניה של שופר..
התקיעה נועדה לאוזנו של האדם - כפרט.
השברים - נועדו לאוזנם של כלל בני האדם.
והתרועה המתכללת את הכל .
היא לאוזנו של הקב"ה בבחינת
הריעו לה' כל הארץ.

דווח על תגובה לא ראויה
18.09.2020

2. "כחומר ביד היוצר" (משה אהרון )

יש חומר "משקף" :
שממנו משתקפת דמותו של היוצר .
ויש חומר מדבר - האדם. שהוא גם משקף בקול את היוצר.
והנה בהמלכה אנו מחברים הכל.
לכלל קול אחד של "שופר" -
המאחד את כל החומרים
והמשפר את השתקפות הבורא בתערובת של אור וקול
לכלל ממשות של מלוכהה .

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

ועדת החוקה, הערב צילום: דוברות הכנסת

תקנות הסגר אושרו: הפגנות יוגבלו - ואיתן העסקים הקטנים

קרא עוד