מברך הנשים

ראש השנה הוא יום בעל סגוליות מיוחדת לדורות לפקידה במשמעות רחבה. לקראת שנת תשע"ה הבאה עלינו לטובה ראוי שנישא תפילה כלפי שמיא שימוגרו כל התופעות השליליות הללו כלפי נשי ישראל

חדשות כיפה ד"ר יעל לוין 23/09/14 16:17 כח באלול התשעד

מברך הנשים
פלאש 90, צילום: פלאש 90

משמו של רבי נפתלי מרופשיץ מסופר כי באחת השנים הייתה גזירה לא טובה על נשות ישראל, ורבות מן הנשים המעוברות נפטרו. איש כפרי אחד, בהתפללו תפילת מנחה של ערב יום הכיפורים, טעה בנוסח ברכת השנים ואמר: "ברך עלינו... וברך נשותינו כנשים הטובות. בא"ה מברך הנשים". תפילתו עשתה פירות למעלה. מעשה זה מובא בספרות החסידית בוואריאציות אחדות.

והנה, למרבה הצער, עדיין זקוקות בנות ישראל השתא לברכת "מברך הנשים",במובנה הרחב יותר, לקראת השנה הבאה עלינו לטובה. התלמוד במסכת כתובות קובע כי האישה "לחיים ניתנה ולא לצער ניתנה". אולם לפי שעה,זו אינה מציאות קיומית עבור כלל נשי ישראל במדינת ישראל.

גם בשנה החולפת היינו עדים לשורה של מקרי רצח אכזריים של נשים בידי בני זוגן, ובכלל זה התוודענו לפני שבועות אחדים למקרה הקשה של רצח אביטל רוקח בירושלים. אם לא די בכך, לאחרונה נחשף הציבור לסאגה הקשה הקשורה לחשדות המיוחסים לדוד דבש, ובתוך זה הדחת נשים יהודיות לקיום יחסי אישות עם גברים ערבים. לאחרונה גם ניתן פסק דינו של גואל רצון. נשים לא מעטות עדיין עוברות התעללות פיזית ונפשית מצד בני זוגן, ונשים לא מעטות עודן נתונות להטרדה מינית במקומות עבודותיהן, ובכל מקום שהוא. כן עדיין קיים במקומות עבודה מסוימים פער בין שכרן של הנשים לבין שכרם של הגברים עבור אותה עבודה עצמה.

העם היהודי נמצא בתהליך של אתחלתא דגאולה. האדמו"ר הזקן, רבי שניאור זלמן מלאדי, ייחד את הדיבור ב"דרשות לחתונה" וכן בקטעי פרשנות שונים בחיבוריו "תורה אור" ו"לקוטי תורה" לרעיון עליית ספירת המלכות לעתיד לבוא. אנו מתחילים לראות לנגד עינינו את החיזיון של עליית ספירת המלכות בתחומים אחדים, כגון לגבי תלמוד תורה לנשים. אולם לצד זאת, אנו אף נוכחים במציאות הפוכה של תופעות חברתיות כלפי נשים, שחלקן לכל הפחות לא היו בעבר נחלת העם היהודי, מציאויות שבאו לעולם בהשפעת החברה המערבית, הנאורה כביכול, ומההיבט הזה אנו נתונים בפרדוקס ובדיכוטומיה.

עברנו זה מכבר את יום כ"ה באלול, יום בריאת העולם. כל כמה שאנו נוהגים לברך בתום שנה "תכלה שנה וקללותיה", אפשר לומר כי כשם שהתשובה רצויה כבר בעיצומו של חודש אלול, כך ההתנוצצות של השנה החדשה יכולה להימצא במחיצתנו כאן ועכשיו בהתאם למעשינו. מבחינה זו, כמדומה גם שאת הביטוי "נעוץ תחילתו בסופו" רשאים אנו לבאר בהקשר זה בהוראה שהמציאות שאנו מייחלים לה לשנה הבאה, יכולה להקדים ולהימצא בתוכנו כבר בסוף השנה הנוכחית.

בראש השנה נפקדו אימהות האומה. לפי התלמוד הבבלי נפקדו שרה, רחל וחנה, ולפי מדרש תנחומא ארבע האימהות. לפי המוזכר בספרי חסידות, ראש השנה הוא יום בעל סגוליות מיוחדת לדורותלפקידה במשמעות רחבה. לקראת שנת תשע"ה הבאה עלינו לטובה ראוי שנישא תפילה כלפי שמיא, שימוגרו כל התופעות השליליות הללו כלפי נשי ישראל, ושיזכו הן לחיות בביטחון אישי. נעורר את זכות האבות והאימהות, הצדיקים והצדקניות, שימליצו טוב בעד נשי ישראל לפני כיסא הכבוד, שה' יאמר לצרותיהן די. "ברך עלינו ה' א-לוהינו את השנה הבאה לטובה ולברכה, ופרוס על בנות ישראל סוכת רחמים וחיים ושלום. בא"ה מברך הנשים".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן