צלילים מתוך הנפש

'צלילי הנפש' - הרכב ייחודי של מוזיקאים המתמודדים עם מחלת נפש ומשתלבים בקהילה באמצעות עשייה מקצועית באגף לבריאות הנפש ב'עזר מציון'

חדשות כיפה בשיתוף עזר מציון 17/09/18 09:52 ח בתשרי התשעט

צלילים מתוך הנפש
צילום: shutterstock

כשאנשים נתקלים בפעילויות ובעשייה של "עזר מציון" זה בדרך כלל בנושאים הקשורים למאגר הלאומי למח עצם, עזרה וסיוע לילדים חולים בסרטן ובני משפחותיהם, תמיכה רפואית, ייעוץ והכוונה רפואיים, השאלת ציוד רפואי ושיקומי, הסעת חולים ומוגבלי תנועה, אספקת מזון לקשישים וחולים ועוד. אך חשוב וכדאי לדעת שעזר מציון עוסקת גם בתחום נוסף גדול וחשוב שנותן מענה מקצועי לכ-5,000 איש באגף לבריאות הנפש.

האגף לבריאות הנפש פועל בגישה מערכתית, מקצועית וברגישות מרבית מתוך מטרה להעניק לאוכלוסיית המתמודדים ובני משפחותיהם כלים מקצועיים לקידום תהליכי שיקום והחלמה, להשתלבות בקהילה, לאפשר להם התמודדות טובה יותר ואת הבחירה בחיים.

באגף פועלים חמישה מרכזי ייעוץ לליווי בני המשפחות בייעוץ והכוונה מקצועיים ובייעוץ משפטי ע"י אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש הטיפול המשפחתי ועריכת דין.

 

לתרומה מצילת חיים ל'עזר מציון' הקליקו כאן >>

שירותי השיקום המגוונים שמפעיל האגף כוללים: סומכות, חונכות, מרכזי פנאי וקשת רחבה של שירותי שיקום תעסוקתיים. בתוך שירותי השיקום התעסוקתי קיים שירות יחיד מסוגו 'מרכז לאומנויות המוזיקה' – שיקום תעסוקתי באמצעות מוזיקה. המרכז כולל בתוכו תכנית הכשרה תיאורטית ומעשית בתחום המוזיקה מתוך מכוונות לשילוב תעסוקתי בשוק הפתוח. כחלק משירותי המרכז לאומנויות המוזיקה התפתחה להקת 'צלילי הנפש'.

בלהקה חברים מתמודדים החולקים אהבה גדולה למוזיקה, נגינה במגוון כלים, בשילוב שירת מקהלה וסולנים. למתמודדים חלומות ושאיפות משותפים הן ברמה האישית והן ברמה הקבוצתית. חברי ההרכב נפגשים ארבע פעמים בשבוע לעבודה על חומרים מוזיקאליים והתפתחות מקצועית.  הרפרטואר של הלהקה כולל בעיקר שירים חסידיים בעיבודים מקוריים שונים.

המרכז מלווה בצוות של אנשי שיקום ואנשי מוזיקה מקצועיים ופועל באולם חזרות מאובזר בציוד מקצועי ברמה גבוהה כולל אולפן הקלטות.

דוד שווילי, בן 24, מתמודד המקבל שירותי שיקום באגף לבריאות נפש, הוא אחד הזמרים ששרים בלהקה מאז הווסדה . דוד מספר על תחילת דרכו בלהקה: "יש מתמודדים רבים עם חיבור למוזיקה ונוצר ביקוש לנגן ולשיר יחד. רצינו לממש את זה וכך נוצרה הלהקה, יחד אנחנו מנגנים, שרים, מופיעים ומשתקמים"

דוד שווילי

דוד שוויליצילום: יח"צ

איפה אתם מופיעים?

"אנחנו מופיעים המון. יש הופעות קטנות בבתי אבות ובבתי חולים, ומדי פעם גם הופעות גדולות יותר בכנסים, למשל של עזר מציון. אישית אני מעדיף את ההופעות בבתי החולים, זה מרגיש לי שליחות לשיר בפני החולים"

יש הופעה שאתה זוכר במיוחד?

"במלון קראון פלאזה בירושלים התקיים 'כנס המיוחד', כנס שנתי לקידום שילוב ושיקום של ילדים ובוגרים עם מוגבלויות בציבור הדתי והחרדי, הופענו בכנס הזה בפני 500 אנשים בקהל, הרגשה מדהימה"

אתם להקה מאוד גדולה, איך מצליחים לעבוד יחד בהרמוניה?

" אנחנו עובדים טוב ביחד, בשיתוף ותיאום ומאוד מפרגנים, אין בכלל ריבים"

אין אגו בין הזמרים השונים?

"לא, מתחלקים באופן שווה בשירים. בדרך כלל מי שמכיר טוב יותר את השיר ומתחבר אליו שר אותו, וכל אחד מוצא את השירים שמתאימים לו"

"היום אני מרגיש בן אדם אחר"

בנוסף ללהקה ולסדר היום באגף לבריאות הנפש, דוד הוא גם אדם נשוי מזה שנתיים ואב לתינוק. סיפור ההיכרות עם אשתו נשמע כלקוח מתוך סרט. "תמיד אמרו לי שלמתמודדים מאוד קשה למצוא שידוך, אבל הייתה לי סייעתא דשמיא גדולה. ראיתי מודעה ברחוב בה אדם מבוגר מבקש שמתנדב יישן אתו בלילה. התקשרתי אליו ובאמת התחלתי להתנדב אצלו. נוצר בינינו קשר טוב, ובסוף הוא הכיר לי את הנכדה שלו - אשתי היום"

על תהליך השיקום באגף לבריאות הנפש לדוד יש רק מילים טובות. "אני הגעתי אחרי אשפוז במצב לא טוב. בעזר מציון מצאתי משפחה חדשה, הם שיקמו אותי מהרגע הראשון, והיום אני ממש מרגיש בן אדם אחר"

בחדר החזרות

בחדר החזרות צילום: יחצ

איך המוזיקה משפיעה עליך בתוך תהליך ההתמודדות?

"המוזיקה נותנת לי המון. יש לה השפעה מאוד מיוחדת, וזה נכון לכל אדם. אני מרגיש שהמוזיקה עושה לי טוב. למרות שאנחנו לא מרוויחים הרבה מהלהקה, אני לא רואה שום אפשרות שאעזוב את הלהקה ואעבור לעבודה בה אוכל להרוויח יותר"

מה החלום שלך?

 להיות זמר עצמאי, מקצועי ומנוסה, שמופיע כמה שיותר.

לאחרונה הצטרף דוד לתכנית 'אוקטבה' מבית צלילי הנפש – תכנית שמטרתה לשלב את חברי ההרכב כמוזיקאים עצמאיים בשוק הפתוח ע"י מלווה עסקי ואנשי מקצוע מתחום השיקום.

לתרומה מצילת חיים ל'עזר מציון' הקליקו כאן >>

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן