איך לערוך ליל סדר? טיפים לליל סדר בסגר

רוצים להרגיש חגיגים בליל הסדר אבל מרגישים שהכל סגור? איך לשדרג את שולחן החג ומתי להתחיל להלחץ. אורנה דן מלווה אתכם שלב אחר שלב

חדשות כיפה אורנה דן 30/03/20 17:34 ה בניסן התשפ

איך לערוך ליל סדר? טיפים לליל סדר בסגר
שולחן הסדר, צילום: shutterstock

פרחים

פרחים מאוד מוסיפים לאוירה, ועושים מצב רוח טוב.

לא בטוח שאפשר להזמין פרחים, אמנם יש משתלות שמוצפות בפרחים שהם גידלו ואין להם מה לעשות עם זה, אבל אני לא יודעת אם יש שירות שליחים ואם זה רק להזמנות מסכום מסויים, שמעתי מישהי שהזמינה מחקלאי ועשה לה משלוח עד הבית.

לרוב הלכתי על "עשה זאת בעצמך" - לקנות פרחים ולסדר לבד, ובשנים האחרונות, קונה עציצים ומסדרת אותם ואח"כ שותלת בגינה. אבל כל זה אולי לא יתאפשר במצב הנוכחי מצד שני אולי  אפשר למצוא בטווח של 100 מטר פרחים לקטוף.
צריך לשים לב, שאלה לא פרחים שנסגרים בחושך, כי אז הם יהיו סגורים בבית וסתם מבאס.

אז איך מסדרים ?

אפשר לקחת 3 כוסות, ולסדר את הפרחים ב3 כוסות קטנות לאורך השולחן. ככה זה גם לא מפריע בעיניים, לא מסתיר לכם אחד את השני, ומוסיף נקודות חן משמחות בשולחן.

אז מי שיוצאת ל100 מטר מהבית, יכולה כבר עכשיו לעשות נסיון, לקטוף פרחים שנראים טוב, ולראות איך הם נראים בבית, בתוך צנצנת או כוס מים. כך תוכלי לדעת איזה פרחים יתאימו לך.

צילום: ענת חרמוני, פלאש 90

מפה

מפה לשולחן, כמו הבגד לחג, נותנת לי תחושה של התחדשות. אז אני תמיד אוהבת לקנות בד חדש ולהרגיש את ההתחדשות של השולחן.  והנה אנחנו פה בסגר, לא חנויות בדים, ולא חנויות בגדים, וגם מי שבנתה על נקסט כבר לא יכולה להזמין משם.

אז מה עושים?

לגבי הבגדים, מחפשים שמלה יפה שאולי לא העזנו ללבוש הרבה כי קנינו אותה לחתונה ממש קרובה, ולסתם שבתות היא נראתה לנו "פנסי" מידי, היא תעשה עבודה ממש טובה בהשראת אוירת חג.
אם ילדת לא מזמן, יש סיכוי טוב, שיש לך בארון שמלות שבערך שנה לא לבשת, גם זה חידוש מרענן
ואפשר לראות איך אנחנו משדרגים בגדים, מי שיודעת לתפור - זה הזמן לחדש ולשפצר, וגם מי שלא - לפעמים רק להוסיף אקססוריז לבגד קיים, כבר נותן לו משמעות אחרת.

כך גם עם המפות.
מאוד רציתי לחדש, אבל די מהר הבנתי שחנויות הבדים לא יהיו פתוחות
במקרה כיבסתי איזה וילון קנבס פרחוני שהיה בכניסה לחדר שלי, וכשהוא יצא מהכביסה לא תליתי אותו שוב. הסתכלתי עליו, והחלטתי שהוא יהיה המפה לפסח. מה גם שהשולחן השנה יהיה קטנטן.

אז אפשר לחשוב על בדים שנמצאים ולא חשבתם שהם יכולים להיות מפה
אפשר לקחת מפה ולהוסיף לה "ראנר" מאחד השאלים שלכם, כיסויי ראש, תחשבו על כל מה שעשוי מבד ויש לו איזה יופי ייחודי. אל תדאגו שיתלכלך. חוץ מיין אדום, הכל יורד בכביסה.

 

מפיות

בשנה שעברה שכרתי מפיות בד, זה היה חגיגי ומרשים ברמות. ולא עלה הרבה. אבל גם המקום הזה לא פתוח עכשיו.
כל מה שאפשר לעשות שהוא שונה מכל שבת, יהפוך את השולחן לחגיגי.
יש ביוטיוב המון סרטונים של קיפולי מפיות מגניבים. אין תירוצים. יש עכשיו מספיק זמן להתאמן עליהם.

 

שמות הסועדים

אני אוהבת לשים לכל אחד את השם שלו. אולי השנה, כשלא מדובר בליל סדר רב משתתפים, זה נראה שמהבחינה הפרקטית, הסיפור הזה מיותר. אבל איך להפוך את זה ללא מיותר? פשוט, חכם, וכל כך מתאים לזמנים האלה: בכל פתק עם השם, להוסיף כמה מלים אישיות, של עידוד, של תודה, של הערכה על מה שאותו בן משפחה עשה בתקופה האחרונה. לפעמים מרוב הלחץ והחרדה, מה שאנשים אחרים עושים בשבילנו נראה לנו מובן מאליו.

אז פתק עם השם, ובתוכו כמה מלים טובות.

ואם אתן רוצות להיות יותר יצירתיות, תחשבו על משהו שהוא לא רק פתק. שוב זה יכול להיות אלמנט מהטבע ברדיוס 100 מטר שלכם, זה יכול להיות משהו שיש בבית, תפתחו את הראש. קופסאות קטנות, אפשר לקחת קופסאות גפרורים, להדביק עליהם מפיות צבעוניות, ובתוכם לשים את הפתק. אפשר לקחת אטבים מעץ, ולהצמיד בעזרתם את הפתק למפית.

עריכת השולחן יום קודם.

מי שמכיר אותי יודע שאני מעלה תמונות של השולחן אפילו יומיים קודם, ולא כי "סיימתי כבר הכל" ממש לא. אבל השולחן הערוך בפינה שלו, נותן לי המון אנרגיה להמשיך את מה שנשאר להמשיך. מראה לי את האור היפה שבקצה המנהרה. ולפעמים גם עוזר לי לשים לב אם חסר איזה פריט.

שולחן הסדר

שולחן הסדרצילום: shutterstock

הגדות של פסח

אם יש הגדות אחידות, הן גם יכולות להיות חלק מעיצוב השולחן, ובכל מקרה, אני מורידה את ההגדות בדרך כלל מר"ח ניסן, שהילדים יוכלו לעיין, הבוגרים יכולים לקרוא פירושים, וכולם נכנסים לאוירה ולתכנים של החג המתקרב

 

אחרי שהתענגנו על העיצוב, אפשר לדבר על מצרכים והכשרת המטבח?

מי שעושה פעם ראשונה ליל סדר בבית, כדאי להצטייד ברשימת קניות מבעלי נסיון, יש המון פרטים שעלולים לשכוח.

וגם אני, למרות שכבר בערך 30 שנה עורכת סדרים בבית, מצאתי את עצמי שנה אחת יושבת בסלון עם הבנות, כשהבנים בתפילה, ומגלה שלא קנינו בקבוקי יין ומיץ ענבים!!! וזה אחרי דיונים וחישובים של כמה אנחנו ואיך מחשבים לפי זה כמה בקבוקים.

בתושיה של הרגע האחרון האיש שלי זכר שיש מישהו בקצה הרחוב שמוכר בקבוקי מיץ ענבים, אז הוא הסכים שניקח ארגז ונשלם לו במוצאי החג.

כמה פעמים מצאתי את עצמי בלי חזרת.

בקיצור, אלוקים נמצא בפרטים הקטנים... תשיגו רשימה, כי קניות לפסח זה לפעמים לקנות מחדש את כל מוצרי היסוד שיש בבית באופן רגיל. שמן, מלח, סוכר, תבלינים וכו'.

הכשרת המטבח

מצאתי שהכשרת המטבח 3 ימים לפני החג נוסכת שקט ושלווה בבית. נגמר הבלגן, הצורך לבשל במטבח כשחצי מהכלים כבר הוצאו ממנו, הצורך להשגיח על הילדים שאכלו חמץ בחוץ, שלא יכנסו עם זה פנימה וכו'.

אז אפשר לאכול אוכל שהוא לא חמץ, בכלים היפים של פסח, שהתגעגענו אליהם שנה, ומי שרוצה - אפשר להתחיל לבשל לחג. ובמרפסת אפשר להשאיר פינה קטנה עם פיתות וממרחים שאפשר לאכול בחד פעמי. (חוק מרפי, תמיד יהיה קר נורא בימים האלה, ומבאס לאכול בחוץ)

ליל סדר מצומצם

זה הזדמנות לחוות חוויה אחרת. להתעמק בדברים שאנחנו קוראים בהגדה, לחשוב איך הם מדברים אלינו. להקשיב לילדים, לתת להם תשומת לב אמיתית, אין אורחים שצריכים התייחסות מיוחדת. זה רק אנחנו והילדים שלנו, בהכי אמיתי. ויש לנו את זה, הרי אנחנו עוברים עכשיו כמה שבועות טובים של אימון מדוייק ממש, בהתכנסות הזו, ובהתייחסות הנפלאה הזו לבני המשפחה המצומצמת.

אפילו לא נוכל לברוח לשיחות שמתחילות בשאלה "ספר איך עבר עליך היום" כי מבחינה אינפורמטיבית, אין הרבה מה לספר. מה נשאר? לספר מה עובר עליך פנימה. יותר מחייב, יותר מרתק, יותר מקרב.

לא שאני יודעת במאה אחוז איך ייראה אצלי ליל הסדר שיהיו בו כרבע מהמסובים שהיו מתוכננים להיות. אבל אני אשב שם, אקדיש קצת מחשבה לכל בני המשפחה שהיו רוצים להיות איתי והם חוגגים במקום אחר, אאמין שהם חוגגים בדרכם וטוב להם, ואז אפנה את המבט פנימה, ליושבים איתי.