"ביעור חמץ - באקונומיקה. הגעלת כלים - בבית"

הרב מרדכי ורדי בשו"ת לקראת ההכנות לפסח "תענית בכורות - סיום מסכת בזום. ביעור חמץ - על ידי שפיכת אקונומיקה שתפגום באוכל. הגעלת כלים - תעשה בבית. במקרה של מצוקה במלאי של מזון - "ממליץ להשתמש בהיתר לתערובת קטניות כאשר רוב המוצר איננו קטניות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/03/20 14:27 ד בניסן התשפ

"ביעור חמץ - באקונומיקה. הגעלת כלים - בבית"
מנקים לפסח. השנה יש להקל, צילום: shutterstock

רב הקיבוץ הדתי ראש צורים, הרב מרדכי ורדי, התייחס בשורה של הנחיות הלכתיות לשאלות שבהם נתקל בימים האחרונים מקרב תושבי הקיבוץ. בימים האחרונים הרב ניסח מכתב ובו קובץ הלכות שיסייעו לבני הקיבוץ להיערך לפסח כראוי על אף ההגבלות על רקע מגפת הקורונה.

בין היתר כתב כי "סיום לתענית בכורות - על הבכורים להקפיד על סיום מסכת ואכילה סמוכה לסיום. אפשר להצטרף לסיום של מישהו אחר באמצעות טלפון או וידאו אינטרנטי".

לעניין ביעור חמץ כתב כי ניתן לפגום באוכל ולקיים את המצווה "ביעור חמץ. לא נקיים מדורה קהילתית. להשתדל להשאיר רק מעט, ומה שנשאר אפשר לבער באופן אחר. להניח את החמץ בכלי ולשפוך עליו אקונומיקה או כל חומר אחר שפוגם אותו מאכילה ורק אז לזרוק לפח. מי שיכול, ישרוף כזית בחצרו, לצאת ידי חובת המצווה לכתחילה". 

בהתייחס ל"ניקיונות לפסח. השנה יש קושי מיוחד בייחוד לאנשים מבוגרים שרגילים לעזרה. וצריכים לדעת שמעיקר הדין אין צורך לעשות "ניקיונות לפסח". הדבר היחיד שנדרש הוא להיפטר מהחמץ. ואפשר להיפטר מהחמץ ובניקוי החמץ הגמור ממקומות מועדים כמו תיקים, מגירות מזווה וכדומה וכמובן בבדיקת חמץ בערב פסח. וגם אם יש כמה ופלים שלא מצאנו אפשר לקיים את ההלכה באמירת נוסח ביטול חמץ שאנו אומרים בעת הבדיקה והביעור". 

הרב מרדכי ורדי

הרב מרדכי ורדיצילום: ערוץ היוטיוב של מרכז שטיינזלץ

לחשש מפני מחסור במזון קבע הרב ורדי  "במידה ותהיה מצוקה במלאי של מזון, אני ממליץ להשתמש בהיתר לתערובת קטניות כאשר רוב המוצר איננו קטניות".

בסיום המכתב הוסיף הרב ורדי כי הוא נוטה שלא לבצע הגעלת כלים ציבורית וכי בהמשך ישלח קובץ הלכות להגעלת כלים ביתית.