משבר הקורונה: איך להכשיר כלים לפסח בבית

הכשרת כלי הבית לקראת חג הפסח הבא עלינו לטובה תתרחש השנה, ככל הנראה, בתוך הבתים זו הזדמנות נהדרת להכיר טוב יותר את יסודות הכשרת הכלים לקראת החג

חדשות כיפה הרב שי ויצמן 24/03/20 17:25 כח באדר התשפ

משבר הקורונה: איך להכשיר כלים לפסח בבית
הכשרת כלים, צילום: shutterstock

הכשרת כלי הבית לקראת חג הפסח הבא עלינו לטובה תתרחש השנה, ככל הנראה, בתוך הבתים ואולי זו הזדמנות נהדרת להכיר טוב יותר את יסודות הכשרת הכלים לקראת החג.

יתכן ודברים הבאים אינם מחדשים הרבה אבל נכתבים מתוך שאיפה להימנע ככל הניתן מיציאה החוצה ומשימוש באש לצורך הכשרת הכלי בתוך הבית, ולו מפאת הסכנה.

1. כלי הבית שלנו זקוקים להכשרה מיוחדת לקראת הפסח. זאת, למרות שאחרי 24 שעות כל החמץ הבלוע בכלים כבר נותן טעם לפגם. אומנם, מי ששגג ובישל בכלי כזה בפסח לדעת השו"ע התבשיל מותר באכילה אך ראוי להחמיר כרמ"א ולאסור משום שחמץ בפסח אוסר אפילו בכל שהוא ואפילו היה טעמו פגום.

2. החמץ יוצא מהכלי כשם שנכנס (כבולעו כך פולטו). משכך, כל כלי הבית שהשימוש בהם הוא רק ברותחים כגון סכו"ם וסירים צריכים לעבור הגעלה כדי להתיר בהם את השימוש בפסח. אומנם למחבתות וכלי זכוכית דין מיוחד, וכפי שיתבאר.

3. הגעלה ביתית, סדר פעולות וכללים:

א. לכתחילה, עדיף להימנע 24 שעות לפני ההגעלה משימוש בכלי. במידה ולא ניתן להימנע וכגון שכלי הבית מצומצמים יש לשפוך מעט סבון לתוך מי ההגעלה כדי לפגום בכל מה שיפלט לסיר בזמן ההגעלה. כ"כ, אין להגעיל כלים לאחר תחילת זמן איסור חמץ (10:34 בערב החג של שנה זו).

ב. יש לנקות היטב את הכלי שרוצים להגעיל. אם יש חריצים או ידיות יש לפרק ולנקות ככל האפשר משום שסביר להניח שגם הידיות בלעו חמץ בזמן הבישולים. במידה לא ניתן לפרק- אפשר להשרות קצת עם סבון כדי לפגום בשיירי המזון שבחריצים. לא מומלץ בבית להעביר אש בתוך החריצים הקשים לניקוי, מפאת הסכנה.

ג. לוקחים את הסיר הכי גדול שיש בבית ושלא השתמשנו בו ביממה האחרונה, מרתיחים בו מים עד לרתיחה גמורה ומכניסים אליו את הכלי שברצוננו להכשיר למשך כמה שניות, לא יותר.

ד. לכתחילה, מיד לאחר ההוצאה מהסיר הרותח יש לתת את הכלי שהגעלנו במים קרים אולם אם יש חשש שהכלי ינזק בגלל זה - אין בכך צורך.

ה. לפני שמכניסים כלי נוסף יש לראות שהמים חזרו לרותח כי מצוי שהכנסת הכלי מקררת אותם.

ו. כלי גדול, כגון מכסה של סיר, ניתן להגעיל חצי ממנו בכל פעם.

ז. סיר גדול שלא נכנס לסיר אחר בהגעלה ביתית, מכוון שבלע חמץ רק על ידי גלישת תבשיל ממנו ניתן להרתיח אותו כשהוא מלא במים, לקחת כלי אחר קטן ולחממו (במקום אבן רותחת המסוכנת לשימוש ביתי), להכניסו לסיר הגדול הרותח ועל ידי גלישת המים החמים ממנו יוכשר. כל זה כמובן, רק אם פעולת הגלישה מתאפשרת ולא מסכנת אותנו.

ח. בכלי זכוכית שבלעו ברותחים נפלה מחלוקת גדולה ולכתחילה עדיף להגעילם ככל כלי מתכת. ואם קשה הדבר או שהכלי עשוי להינזק יכולים הספרדים להקל כרוב פוסקיהם שכלי זכוכית לא בולע ודיי בשטיפה חיצונית. אכן, חלק מהאשכנזים קיבלו פסיקת הרמ"א שלא ניתן כלל להכשיר כלי זכוכית ודינם ככלי חרס.

ט. כוסות, מכוון שיכול להיות ששהו בהן 24 שעות חמץ, כגון בירה או שהיה בהן משקה חמץ חריף אחר- יש להכשירם על ידי הגעלה.

י. כלי פלסטיק ניתנים להכשרה ככל כלי מתכת, וכן דעת רוב הפוסקים.

יא. לגבי מחבת ישנה מחלקות האם תהא מוכשרת על ידי הגעלה או שמא זקוקה לליבון קל. במציאות היום בו הכשרת הכלים נעשית בבית פעולת הליבון באש עלולה להיות מסוכנת ולכן יש בפשטות לסמוך על דעת השולחן ערוך שהתיר הכשרת מחבת לפסח על ידי הגעלה, ויש להימנע משימוש בה 24 שעות קודם לכן. ככל הניתן בטיחותית אפשר להכשירה על ידי ליבון קל, כלומר: להניח את המחבת על האש (בכל פעם צד אחר) עד לדרגת חום שאם יניח בצידו השני דבר מה ישרף מהחום. יש לעשות זאת רק במידה והדבר לא מסכן את האדם המכשיר.

יב. כלים שלא בלעו חמץ בחום בוודאות- לא צריכים הכשרה ודיי אם ננקה אותם היטב. כמו כן, אם בלעו איסור רק על ידי עירוי מים חמים עליהם- דיי להכשירם על ידי שפיכת מים חמים על גביהם.

יג. תבניות התנור צריכות ליבון חמור באש. ואומנם, לדעת הרב שלום משאש זצ"ל ניתן להכשירם יחד עם התנור עצמו במידה ולא ניתן להחליפן. כלומר, לנקותם היטב עם התנור ולהפעילם על חום גבוה. לדעת הרב משאש יש לרחוץ את תבניות גם במים רותחים לאחר מכן (שמ"ש ומגן חלק ג, או"ח סימן נו אות ו).

אנו נמנעים מלצאת מחוץ לביתנו בימים אלה כדי לשמור על בריאותנו ועל בריאות כלל הציבור. חשוב לא פחות לשמור על שלומנו גם בהכשרה הנעשית בתוך הבית וטוב ויפה להחמיר גם בכך.

בהצלחה.