משבר הקורונה: האם מותר לאגור חמץ בבית לשעת חרום לפני הפסח

בימים אלו של אגירת מזון לשעת חרום ותחושת חוסר ודאות בקשר לחג הפסח הממשמש ובא. האם מותר לקנות חמץ בכמויות גדולות מתוך ידיעה שיישאר לנו חמץ גמור בפסח ונאלץ לעשות "מכירת חמץ"?

חדשות כיפה הרב משה ביגל 19/03/20 21:04 כג באדר התשפ

משבר הקורונה: האם מותר לאגור חמץ בבית לשעת חרום לפני הפסח
צילום: פלאש 90. הדס פרוש

בימים אלו של אגירת מזון לשעת חרום ותחושת חוסר ודאות בקשר לחג הפסח הממשמש  ובא.

רבים שואלים האם מותר לקנות חמץ בכמויות גדולות  מתוך ידיעה שיישאר לנו חמץ גמור בפסח ונאלץ לעשות "מכירת חמץ"?

השאלה נשאלת במיוחד ע"י משפחות שבדרך כלל מקפידים שלא למכור חמץ גמור "במכירת חמץ".

תשובה: במצב הקיים, שעת הדחק,  מותר לאגור מזון חמץ בידיעה שנצטרך לעשות "מכירת חמץ" לנוכרי לפני פסח. גם לאלה שמקפידים שלא לעשות זאת בשנה רגילה.

אכן מכירת חמץ לנוכרי לפני פסח יש בה קשיים הלכתיים, שהעיקרית שבהם: העסקה הזו נראית לכאורה, כעסקה שקרית.

  1. אנו מוכרים לנוכרי חמץ אבל הוא לא לוקח אותו לביתו ואוכל אותו, כמו כל אדם שקונה חפץ או מאכל.
  2. אנו מוכרים לנוכרי ויודעים שלאחר הפסח נקנה את החמץ ממנו.

למרות קשיים אלו וקשיים הלכתיים נוספים רוב מוחלט של גדולי ישראל סמכו את ידם על מכירה זו.(הב"ח, מגן אברהם, הט"ז בסימן תמ"ח וכן החתם סופר בעל התניא ומשנה ברורה ועוד רבים) 

יחד עם זאת, מכירה זו הותרה רק בנסיבות מיוחדות של שעת הדחק בעיקר לבעלי עסקים.

לאורך כל שנות ההיסטוריה של עם ישראל לא היה צורך במכירת חמץ מעין זו, מכיוון שאנשים לא השאירו חמץ בביתם בפסח.

הבעיה התעוררה לפני  כ440  שנה כאשר באירופה יהודים עסקו לפרנסתם במכירת שכר ומשקאות חריפים בבתי המרזח. (השכר כידוע הוא חמץ גמור וכך היו גם המשקאות האחרים שנמכרו בבתי המרזח) לא היה באפשרותם למכור לגוי חביות שלימות של חמץ, שהגוי ייקח אותם לביתו וישתה אותם. המדובר בכמויות גדולות שאינן מתאימות לאדם לשימושו הפרטי ולא היה לזה קונה.  

תקנו חכמי הדור ההוא את המכירה לפי כל דקדוקי ההלכה והתירו זאת, משום שזה היה צורך הכרחי לבעלי בתי המרזח היהודים.

עם התפתחות תעשיית המזון והקמת מדינת ישראל, בחסדי ה' עלינו, הפכה בעיה זו לבעיה לאומית, כלל ישראלית.

אם מפעלי מזון החמץ יפסיקו את ייצור המזון תקופה לפני פסח ולא יישאר מזון במפעלים, במחסני המזון או במרכולים, לא יהיה לתושבי ישראל מזון לאחר הפסח. כמו"כ יש כאן הפסד גדול של פרנסת בעלי המפעלים, המחסנים והמרכולים. הפסד בהיקף גדול הרבה יותר מההפסד שהיה לבעלי בתי המרזח בעבר.

לכן, ללא ספק יש צורך במכירת חמץ לנוכרי לכל החמץ שבמפעלי המזון, המחסנים, בתי האריזה והמרכולים.

אין להרהר , לפקפק או לערער על מכירה זו ששורשה בענקי ההלכה. לכן אין להעדיף לאחר הפסח מזון שכתוב עליו "נאפה לאחר הפסח" כי יש בזה ערעור על דברי גדולי הדורות שהתירו זאת.

יחד עם זאת לגבי האדם הפרטי, שלא בשעת הדחק יש מקום להחמיר ולא לערוך "מכירת חמץ" לחמץ גמור, אלא לנהוג בתכנון מדוקדק ולקנות לפני הפסח מאכלי חמץ בחשבון ובחכמה שלא תישאר כמות גדולה של חמץ ולבער את שאריות החמץ בערב פסח.  ואכן רבים נוהגים כך בשנים כתיקונן ותבוא עליהם הברכה.

אבל במצב החרום שבו אנו נמצאים כיום, כשהמצב לא ברור וחוסר הידיעה האם יהיה ניתן בעתיד לצאת לקניות, למי יותר הדבר ובאלו תנאים, מותר לאגור מזון חמץ גמור בידיעה ברורה שנאלץ לעשות "מכירת חמץ" לפני פסח. מצבנו הרבה יותר מסובך ומעורפל ממצב היהודים בעלי בתי המרזח באירופה שבשבילם תקנו חכמינו מכירה זו.

יחד עם זאת נציין שיש לעשות זאת דרך גופים רבניים מוסמכים לעשות זאת על פי כל דקדוקי ההלכה.

ניתן לערוך מכירה זו טלפונית או באינטרנט כשם שבכל ימות השנה אנו עושים מכירות "און ליין".

 

נתפלל לבורא עולם, אבינו שבשמיים, שיחוס על בניו וצאן מרעיתו ועל כל בני האדם ויסיר ממנו מגיפה זו בקרוב . שנזכה לקיים את הפסח ולהקריב קרבן פסח, בשמחה ובבריאות טובה, בבית הבחירה בשנה זו, אמן.

למכירת חמץ דרך אתר כיפה. בקלות וללא תשלום, לחצו כאן

 

 

הרב משה ביגל, הרב המקומי מיתר, מחבר הספר "אכול בשמחה". 
https://movil-bekashrut.site123.me/