הכנות מרגשות לפסח: שבט בני המנשה החל לאפות מצות | צפו

שבט בני המנשה החי בצפון מזרח הודו החל באפיית המצות כחלק מההכנות לקראת חג הפסח, במרכז הקהילתי של ארגון שבי ישראל בעיירה צ'וראצ'אנדפור במדינת מאניפור שבהודו. "חג הפסח מסמל את הגאולה של העם היהודי ולכן הוא הדהד כה עמוק בקרב בני המנשה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/03/21 17:13 יא בניסן התשפא

הכנות מרגשות לפסח: שבט בני המנשה החל לאפות מצות | צפו
אופים מצות, צילום: סמואל סנטק, באדיבות ארגון שבי ישראל

לאורך הדורות ועד למאה האחרונה, בני המנשה המשיכו לקיים את היהדות המקראית וחגגו את חג הפסח עם מספר טקסים, שכללו בין היתר סילוק חמץ מבתיהם והימנעות מצריכתו בחג וכן הקרבת קרבן פסח. כמו כן, כל כהן דת בכפר היה מדקלם סדרה של תפילות עתיקות, כגון "שירת מריםעל סיפור יציאת מצרים, וכיצד נגאלו אבותיהם - בני שבט מנשה - מעבדות במצרים, דרך חציית ים סוף ועד ההגעה לציון.

"חג הפסח מסמל את הגאולה של העם היהודי ולכן הוא הדהד כה עמוק בקרב בני המנשה", אמר מייסד ויו"ר שבי ישראל מיכאל פרוינד. "בערב פסח יישבו אלפי בני מנשה באזורים המרוחקים של צפון מזרח הודו כדי לקיים את הסדר המסורתי, המגלם את התקווה שהם נושאים במשך דורות: לצאת מהודו ולשוב לארץ אבותיהם, ארץ ישראל".

"בשני העשורים האחרונים העלינו לישראל יותר מ-4,000 בני מנשה", אמר פרוינד. "אנו מקווים כי לאחר 2,700 שנות גלות, 6,500 בני מנשה הנותרים בהודו יוכלו לחגוג את חג הפסח בשנה הבאה בארץ הקודש".

צילום: סמואל סנטק, באדיבות ארגון שבי ישראל

בני המנשה מזהים עצמם כצאצאי עם ישראל. הם חלק מבני השבטים קוקי-צ'ין-מיזו ממדינות מיזורם, אסאם ומניפור שבצפון מזרח הודו על גבול מיאנמר בורמה. על פי המסורת המועברת בין הדורות בשבטים, מדובר בצאצאי שבט המנשה - מעשרת השבטים שגלו מארץ ישראל בסוף תקופת בית ראשון במאה ה-8 לפנה"ס. מספרם נאמד כיום בכ-7,000 נפש. ארגון "שבי ישראל" פועל בכפרים של בני המנשה והקים להם מרכזים ללימודי יהדות, ובמקביל  מסייע לאלה מביניהם המבקשים לעלות ארצה.

צילום: סמואל סנטק, באדיבות ארגון שבי ישראל

ארגון "שבי ישראל" - הוא ארגון ללא מטרות רווח, שהוקם בשנת 2002 על ידי מיכאל פרוינד, עולה מארה"ב, הפועל לחיזוק הקשרים בין מדינת ישראל ויהדות התפוצות עם צאצאי יהודים ברחבי העולם. הארגון פעיל במדינות רבות בעולם ומסייע לקהילות שונות, ביניהן צאצאי האנוסים (בספרד, פורטוגל, אמריקה הדרומית ומקומות אחרים), היהודים הסובוטניקים שברוסיה, יהודי קאייפנג (צאצאי הקהילה המתבוללת בסין), היהודים הנסתרים בפולין, קהילת "בני מנשהבהודו ועוד.