הניקיונות לפסח: איך תעשו את זה בצורה יעילה

פסח מתקרב בצעדי ענק ואיתו רשימת המטלות הבלתי נגמרת של הברקת הבית. אז מאיפה כדאי להתחיל את הניקיונות? באיזה חומרים להשתמש? ומה הטיפים שאסור לכם לפספס? כל הפרטים בכתבה

חדשות כיפה שני שרמן, חדשות כיפה 02/03/21 19:24 יח באדר התשפא

הניקיונות לפסח: איך תעשו את זה בצורה יעילה
משפחה בנקיונות, צילום: שאטרסטוק

בתור חובבת ניקיון מושבעת, את חג הפסח אני לא כל כך אוהבת. כלומר, אני אוהבת את החג עצמו כי מי לא אוהב חגים? לשבת מסביב לשולחן עם המשפחה, לשתות יין, לשאול קושיות ולאכול מרק עם קניידעלך. מה שאני לא אוהבת הוא הטירוף שסביב החג הזה, שעות הניקיון הבלתי נגמרות וההכנות הרבות מתישות במיוחד.

אז נכון שחייבים לנקות, ולברוח מזה אי אפשר, אז החלטתי לעשות לכם סדר בסדר, אז מאיפה מתחילים? על איזה מוצר ניקיון אסור לוותר? הנה מספר טיפים לכבוד חג האביב והאקונומיקה. 
התחילו מהקשה אל הקל.

לפני שאנחנו ממהרים לקנות את כל מחלקת הניקיון בסופר, זה הזמן לפתוח את ארונות השירות שלנו ולבדוק אילו מוצרי ניקיון יש לנו ומה עלינו לקנות, מה בשימוש ומה סתם נמצא שם. אם ארון הישרות יהיה מסודר ונגיש, יהיה לנו הרבה יותר כיף וקל לנקות בשאר ימות השנה, ולא נצטרך לשבור את הראש איך דוחסים עוד נייר טואלט לארון.

סקוטצ

סקוטצ'צילום: shutterstock

הנטיה שלנו היא להתחיל מהמטבח. הרי זה המקום שהכי חשוב לנו שהוא יהיה נקי וכשר לפסח, אבל בואו נודה על האמת זאת לא המשימה הכי קשה שיש, ובדרך כלל אנחנו עובדים על המטבח יותר מעל שאר חלקי הבית, כך נוצר מצב של לחץ אטומי ממש עד ערב החג במטרה להספיק לנקות הכל.

אל תחכו לשבוע האחרון. כל זמן פנוי שיש לכם (בימים נפרדים), תבחרו חלק אחר של הבית כפרויקט. כשמנקים שעות רבות בימים רצופים, הגב שלנו כואב ואנו עלולים להגיע לחג מותשים ומטושטשים מכל חומרי הניקיון הרבים שנכנסו לגופינו בימים האחרונים. חודש לפני פסח, זה זמן טוב לחלק את מטלות הנקיון בצורה סבירה ונוחה יותר. 

היעזרו בבני הבית

אל תפילו הכל על עצמכם. הגיע הזמן שהילדים יבינו שהחיים הם לא סיפור אגדה, הבית לא מנקה את עצמו ובטח שאין פיה שבאה לנקות אותו כשכולנו ישנים. תנו להם להיות חלק. המלצה: שימו מוסיקה כשאתם מנקים, השילוב הזה יכול להפוך לילדים את חווית הנקיון לאטרקציה של ממש. 

מאיפה מתחילים? 

חלונות - ת'כלס, הם צוברים אבק לאורך כל השנה, אומנם אבק זה לא חמץ, אבל פסח הוא סיבה טובה לנקות גם אותם, בייחוד אם אנחנו כבר עובדים קשה כל כך לנקות את הבית, כדאי גם להשקיע בחלונות. אפשר לפרוס את ניקוי החלונות למשך שבוע, או לנקות אותם כפרויקט ביתי משותף. האמת, שיש היום לא מעט פטנטים נהדרים שהופכים את ניקוי החלונות לדבר קל ופשוט. 

צילום: shutterstock

חדרים - אפשר לקבוע יום שבו כל אחד מסדר את החדר שלו. זה הזמן לנער את האבק מהעיתון ששמרתם מהתיכון, ולעשות מיון של ערימות הדפים שדחפנו למגירות, או הבגדים שכבר יותר משנה התלבטנו אם לתרום ושמרנו אותם כי אולי מתישהו נלבש אותם. עשו לעצמכם חוק - אם לא לבשתם בגד יותר משנה - תרמו אותו. אל תזרקו בגדים. מסרו את הבגדים לבן משפחה, לחברים, או לעמותה שאוספת בגדים יד שניה. בכל עיר תמצאו עמותה כזאת.

אל תתעצלו. כל השנה אנו מצויים במירוץ בלתי פוסק, בו מנסים להספיק כמה שיותר וזה הזמן לעצור, לבדוק האם כל החפצים שנמצאים לנו בחדר באמת נחוצים או שמא יש דברים שאנחנו יכולים לוותר עליהם. יש נטייה "לדחוס" את כל הבלאגן שיש לנו בבית לתוך החדרים במיוחד כשבאים אורחים, וצריך להציג להם סלון מסודר. זה הזמן לעשות סדר ולזכור שגם אם נחביא דברים מתחת לשטיח הם עדיין קיימים שם. 

סלון - הסלון נראה פעמים רבות כמו לאחר סופת טורנדו. בייחוד שיש בבית ילדים קטנים, כך שגם אם נסדר את הבית כל יום מחדש, הוא עדיין יראה עמוס ומבולגן. זה הזמן למיין. אילו משחקים לא בשימוש, אילו ספרים בספריות אפשר למסור, ואיזה עציצים כבר נבלו מזמן. 

אחרי שסיימתם למיין את המשחקים, זה הזמן להצטייד בקופסאות אחסון, או ארון אחסון מסודר לכל המשחקים, כדי שהכל יהיה נגיש ונעים בעין. לא לשכוח לשאוב אבק מהספות ובפינות נשכחות, וכמובן להעביר ספונג'ה מתחת לספה ולארונות. מה שתמצאו שם הוא אבק שבהחלט חמץ, שמי יודע כמה זמן נשאר שם. 

אחרון אחרון חביב המטבח - הטיפ הכי טוב, הוא לפרוס את ניקיון המטבח על פני תקופה. כל יום לנקות מדף או ארון אחרים, וככה תהפכו את זה למשימה קלילה ולא מורגשת, ככה גם תדעו מראש איזה חמץ צריך לסיים, ומה לקנות או לא לקנות לפני החג. זה הזמן לזרוק את כל קופסאות השימורים פגות התוקף, תבלינים שעבר זמנם או שהם לא בשימוש (או לתת לשכנה שמשתמשת בתבלין זה).

הטיפ הכי חשוב לאלו שיש להם כלים מיוחדים לפסח - לא להוציא את כל הכלים ולהכשיר את כל הארונות. מדובר סך הכל בשבוע אחד, שגם בו אנחנו לא כל יום בבית וחבל להפוך את כל המטבח. החליטו על מדפים בודדים בהם תשמשו לכלים ולאוכל של פסח, והשתדלו ל"הגעיל" רק כלים שבאמת תשמשו בהם. 

תודו שהחלק הכי כיפי בנקיונות לחג הוא להתקלח עם חלקים של המקרר לפני פסח.

מוצרי חובה לניקיון יסודי:

כפפות - חובה לשים כפפות לפני שמשתמשים בכל חומרי הניקוי. חומרי הניקוי מאוד חזקים ומכילים חומצות וחומרים המזיקים לעור ולנשימה. לכן עדיף וכדאי לעטות גם מסכה כשמנקים, ולהקפיד שהחומרים לא יבואו במגע עם העור. 

אקונומיקה - מוצר חובה בכל בית. לא משנה כמה חומרי ניקיון ימציאו, התכשיר שמשמיד את החיידקים בצורה הטובה ביותר ומלבין אזורים שהשחירו, הוא  - האקונומיקה. ההמלצה שלנו היא לקחת בקבוק ספריי לחיץ של חומר ניקור שאזל, ולמלא אותו באקונומיקה מהולה במים. כך הריח יהיה פחות חזק, ותוכלו להשתמש בו באופן מבוקר מבלי שתתקשו לנשום או שיתפזר בצורה מוגזמת. מכיוון שהחומר מסוכן לשאיפה ופוגע בנשימה הקפידו לצמצם את השימוש בו.

עם בקבוק הספריי שהכנתם, תוכלו לנקות כיורים, שירותים, חלקים במטבח שקשה לנקות, כן כן גם את הקירות. מקלחת, הווילון שהשחיר עם הזמן (אם הוא במצב ממש גרוע תזרקו ותקנו חדש) נקו היטב את השירותים, את המקלחת ואת הקירות. זה הזמן לעשות ניקיון יסודי במקום שבו מצטברים מאות חיידקים מדי יום. אווררו את הבית כמה שיותר לאחר השימוש ואם יש לכם ילדים קטנים, השתדלו להרחיק אותם או להימנע משימוש באקונומיקה כשהם בבית. 

באיזה מוצרי ניקיון לבחור?

באיזה מוצרי ניקיון לבחור?צילום: shutterstock

מסיר שומנים - הכיריים והתבנית של התנור,  שנדבקים אליהם שאריות שנשרפו, דרושים חומר מתאים. מסיר השומנים הוא חומר חזק, יש להשרות לכמה דקות את הכלים במסיר השומנים. יתכן שתצטרכו לרסס מספר פעמים עד שהלכלוך ירד לחלוטין. הקדימו תרופה למכה ונקו את הכיריים מעט אחרי שסיימתם לבשל. מומלץ להשתמש בספוג הפלא על מנת לקרצף בעדינות את הכיריים מבלי לשרוט אותם, ולאחר מכן העבירו סמרטוט יבש. 

סבון כלים - יעיל לכתמים קשים במיוחד. אחרי שעשיתם סדר בארון ומצאתם בגדים שאתם ממש אוהבים אבל הם מלאים בכתמים זה הזמן לבדוק אם אפשר עדיין להציל אותם. שימו סבון כלים וקצת מים שפשפו היטב (ניתן להיעזר גם במברשת שיניים ישנה), הניחו לבגד להתייבש, והכניסו אותו לכביסה. אם הכתם לא ירד, כנראה זה הזמן להיפטר מהבגד. 

משחת שיניים או מיץ לימון - לכתמי חלודה קשים במיוחד אפשר להשתמש במיץ לימון, לשפשף וליבש בשמש, או להשתמש במשחת שיניים עם פלואור. ניתן גם לנקות את המיקרוגל עם מיץ לימון - סחטו לתוך קערה חצי לימון ושימו מעט מים, הכניסו למיקרוגל והפעילו במשך 2-3. עברו עם נייר סופג יבש והרי לכם מיקרוגל נקי, ובלי הרבה מאמץ. 

סודה לשתייה - יעיל במספר דברים: כאבקת כביסה להסרת כתמים קשים (כף אבקת סודה לשתייה או אבקת אפייה במקום אבקת כביסה בעיקר לכביסה לבנה), וכן להסרת כתמים מהספה ומהשטיח בסלון: ערבבו כף סודה לשתייה, כוס חומץ, מים ומעט גל כביסה לריח. ערבבו היטב וקרצפו עם מברשת לניקוי ספות ומזרונים. 

מוצרים לניקוי כללי - תרסיס חלונות - למי שמשתמש בסקוטצ' עם המגנט, שמנקה בו זמנית את שני הצדדים של החלון אפשר להשתמש במים וסבון או  ספריי לניקוי כללי - לשולחן. נוזל רצפות - כדי שהדלי לא יתמלא בקצף, מלאו דלי במים ורק לאחר כמן שימו את נוזל הרצפות. 

נקו בעזרתם סמרטוט רב פעמי. שטפו אותו בין שימוש לשימוש, וסחטו  אותו היטב , העבירו סמרטוט יבש לאחר כל ניקוי, הצטיידו בנייר ספוג, ספוג הפלא, סקוטצ' לקרצוף, סמרטוטים רב פעמיים ואם יש לכם עיתונים ישנים השתמשו בהם, זה מעולה לניקוי מראות. 

מקווים שעזרנו לכם לעשות קצת סדר בבלאגן. אז יאללה למה אתם מחכים? לכו לנקות. אם אתם מסתבכים  תנשמו עמוק תשתו כוס מים (שימו לב שאין בכוס הזאת אקונומיקה) כתבו במסודר מה אתם עושים בכל יום ושיהיה חג אביב נקי ושמח.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן