ליל הכרת הטוב ויסוד האמונה

אחד מיסודות היהדות הוא שהאדם ידע את הטובה שעושים עמו ולא יהיה כפוי טובה. ההגדה אינה מפסיקה להלל ולשבח לכל אורכה, את כל הטובות שעשה לנו ה'.

חדשות כיפה הרבנית אסתר מזרחי, ראש המדרשה בעכו 16/04/05 00:00 ז בניסן התשסה

"על אחת כמה וכמה טובה כפולה ומכופלת למקום עלינו: הוציאנו ממצרים, עשה בהם שפטים, עשה באלוהיהם, הרג בכוריהם, נתן לנו את ממונם, קרע לנו את הים, העבירנו בתוכו בחרבה, שיקע צרינו בתוכו, סיפק צרכנו במדבר ארבעים שנה, האכילנו את המן,נתן לנו את השבת, קירבנו לפני הר סיני, נתן לנו את התורה, הכניסנו לארץ ישראל ובנה לנו את בית הבחירה לכפר על כל עוונותינו". (מתוך ההגדה)

אחד מיסודות היהדות הוא שהאדם ידע את הטובה שעושים עמו ולא יהיה כפוי טובה. ההגדה אינה מפסיקה להלל ולשבח לכל אורכה, את כל הטובות שעשה לנו ה'. והטובה היא כפולה ומכופלת מהוצאתנו ממצרים ועד הכניסה לא"י. ישנה כאן תחושה עוצמתית של הכרת הטוב, למי שהעניק לכל אחד מאיתנו מתנות רבות. אומר על כך הרמב"ן: "ואין לעליון בתחתונים חפץ מלבד זה שידע האדם ויודה לאלוקיו שבראו, וכוונת רוממות הקול בתפילות, וכוונת בתי כנסיות, וזכות תפילת הרבים, זהו שנאמר שיהיה לבנ"א מקום יתקבצו ויודו לאל שבראם והמציאם, ויפרסמו זה ויאמרו לפניו בריותך אנחנו... מן הנסים הגדולים, המפורסמים אדם מודה בנסים נסתרים שהם יסוד התורה כולה. שאין לאדם חלק בתורת משה רבינו עד שנאמין בכל דברינו ומקרינו שכולם נסים אין בהם טבע ומנהגו של עולם בין ברבים ובין ביחיד, אלא אם יעשה המצווה יצליחנו שכרו ואם יעבור עליהם יכריתנו עונשו הכל בגזירת עליון". הרמב"ן מציין בדבריו כי על התחתונים להתחבר לעליונים, והאדם זקוק להתחברות זו , לחיזוק האמונה, ולקדש את שם ה' בעולם. וע"כ על האדם להודות לקב"ה בכל רגע ובכל שעה, מרגע הקימה בבקר ועד לפני שנתו, האדם זקוק לכך ואין הקב"ה צריך זאת , זוהי הכרת טובה של האדם כלפי ה' יתברך. דרך התנהלות חייו, היא תודה לאלוקים ובכך הוא מגיע להכרת הטובה, ובכדי לבצע את החיבור בין העליונים לתחתונים על האדם היחיד להתפלל מעומקא דליבה, ולהודות לה' על כל פעליו בעולם. וחשוב ביותר כי ההודאה תהיה ברוב וב! הדר, כמו בתי כנסיות וכד'. וע"כ אנחנו מתכנסים בליל הסדר משפחות משפחות , עם ילדינו וקרובי משפחתינו, בכדי להודות לקב"ה על נס יציאת מצרים "מעבדות לחרות", בליל הסדר אנחנו כבני מלכים יושבים ומסבים ומהללים , משבחים ומקלסים את בורא עולם והשגחתו הפרטית . ובתוך כל הסדר לומדים כולם והילדים בפרט את גודלו של השם. הלימוד הינו המוביל לאמונה ולהכרת הטובה הגדולה והישועות שעושה עימנו הקב"ה בכל דור ודור, מאז היותנו לעם. חודש ניסן הוא חודש שבו הקב"ה מתעלם מהשלילה ורואה דווקא את החיובי והטוב וזה קרה כבר בעבר בעת הקמת המשכן בא' בניסן, בהיות עם ישראל במצרים, התעלם הקב"ה ממעשיהם השליליים כדי לאפשר להם את הגאולה. יהי רצון שהחודש הראשון- ניסן הוא אשר יובילנו ובאמצעותו נוכל להזרים חיים ואנרגיה לכל מעשינו. מהפך, שרק בדרך נס יכול להתממש. חודש טוב ופסח שמח!