הנחיות, זמנים ושעורים לערב פסח ולליל הסדר

פסח תשס"ה, יומיים חג או יום אחד ? הרב אליקים לבנון עושה סדר בדברים.

חדשות כיפה הרב אליקים לבנון 06/04/05 00:00 כו באדר ב'

א.

מכירת חמץ

חמץ גמור או תערובת חמץ יש לבער לפני הפסח, או למכור לנוכרי.

טפסים לחתימה נמצאים אצל רבני הישובים או באי כוחם.

לתשומת לב: השטר עליו חותמים הוא יפוי כח והרשאה למכירת חמץ. בפועל מתבצעת המכירה לגוי ביום שישי יג' בניסן.

יש לרכז את החמץ במקום ידוע וברור, כדי שאפשר יהיה להצביע בפני הגוי על הפריטים שנמכרו לו.

יש לחתום על יפוי הכח עד ליום חמישי יב' בניסן

ב.

הכשרת כלים

א. 24 שעות לפני ההגעלה אין להשתמש בכלים אלו.

ב. יש לפרק ידיות סירים וכד' ולנקות היטב את הכלי ואת הידיות.

ג. יש להביא להגעלה גם ידיות וברגים.

ג.

בשנה זו חל ליל הסדר במוצאי שבת, וישנם שינויים רבים בהלכות החג ביחס לשנים רגילות.

כל הזמנים שיצוינו להלן הינם בשעון קיץ.

להלן ההלכות והנחיות לימים שלפני פסח:

יום חמישי – יב' ניסן

א. תענית בכורות (מוקדם)

הנוהגים לסיים מסכת, ולאכול סעודת מצוה, יעשו את הסיום ביום זה.

המתענים: סיום הצום בצאת הכוכבים, בשעה 19:32.

ב. בדיקת חמץ

בצאת הכוכבים, בשעה 19:32, בודקין את החמץ לאור הנר. יש להקדים ולסיים את הנקיון עד למועד זה.

ג. ביטול חמץ

בסיום בדיקת החמץ יש לבטלו, ע"פ הנוסח שבסידורים.

יום שישי – יג' ניסן

א. שריפת חמץ

יש לשרוף את החמץ בבוקר יום זה, עד השעה 11:14.

לאחר שריפת החמץ אין לבטל את החמץ. אם לא שרף עד שעה זו ישרוף עד 11:33. במידה וגם שעה זו עברה, ישרוף מיד כשנזכר שלא שרף, במשך כל היום.

ב. את החמץ יש להשאיר במקום מרוכז, נפרד ובתוך שקית או כלי ע"מ שלא יוכל להתפזר, ולהקפיד שתשאר כמות הנדרשת לבני הבית לצורך סעודה ביום שישי, ולצורך שתי סעודות השבת, של הערב ושל הבקר. את יתר החמץ, יש לשרוף כנ"ל.

ג. השנה, שנה רביעית לשמיטה והיא שנת ביעור מעשרות.

פירות או ירקות שעדיין לא הפרישו מהם תרו"מ, יש להפריש. כמו"כ יש לחלל את המטבע של פדיון מעשר שני. יש לקחת כף גדושה בסוכר ולומר: "כל הפרוטות של מעשר שני במטבע זו, יהיו מחוללין על סוכר זה".

אח"כ, ממיסים את הסוכר במים ושופכים על האדמה או לתוך הכיור.

ד. הכנות לשבת

את כל התבשילים לשבת יש לבשל בכלי פסח.

רצוי להכין את שולחן ליל הסדר כבר ביום זה ובמיוחד את הפריטים הבאים:

§ מי מלח לטיבול הכרפס

§ ניקוי ושטיפת עלי החסה למרור

§ הנוהגים לאכול חזרת – לפורר את החזרת ולשמור בכלי סגור

§ לבשל ולצלות את הביצה והזרוע

§ להכין את החרוסת

ה. לשטוף את כלי החמץ לפני שבת, ולהצניע את הכלים שלא יהיו בשימוש.

ו. להדליק נר נשמה, בנוסף לנרות שבת, כדי שממנו יהיה אפשר להדליק נרות ביום טוב.

ז. מי שרוצה לקיים סעודה שלישית במצה מבושלת (לקמן – סעודה שלישית), ידאג לבשלה לפני שבת.

ח. הדלקת נרות (ירושלים 18:34, חיפה 18:44, תל אביב 18:50).

ט. סעודת ליל שבת

קידוש יש לעשות במקום סעודה, היינו במקום של "לחם משנה" החמץ.

לגבי המשך הסעודה, ישנן שלש אפשרויות:

§ רצוי לאכול בכלים חד-פעמיים ומפות חד פעמיות, כך שניתן לנקות את המקום לחלוטין מחמץ.

§ מותר לאכול בכלי חמץ, אולם יש להזהר בשעת ההעברה מכלי הבישול שהם של פסח, לכלי האכילה, של חמץ.

§ אפשר לאכול בכלי פסח, אולם יש להקפיד ולסלק את החמץ מעל השולחן, לאחר שאכלו כביצה מן הלחם החמץ.

יום שבת – יד' ניסן

א. תפילת שחרית

יש להקדים ולהתפלל, כדי לסיים את התפילה מוקדם, באופן שישאר זמן לאכילת חמץ.

ב. סעודת יום שבת

לאחר התפילה – סעודת שחרית. אוכלים חמץ עד השעה 9:52 בבקר. יש ספרדים המחמירים ואוכלים רק עד השעה 9:26 (בשעת הדחק, כשלא הספיק יש מתירים עד השעה 10:25).

לאחר שעה, זו אפשר להמשיך ולאכול מאכלים שאינם חמץ.

אכילת מצה אסורה מבקר יום השבת.

ג. רצוי לאכול בכלים חד פעמיים, ואם אכלו בכלי חמץ, יש לנקות מעליהם את החמץ בעזרת נייר וכד' (לא לשטוף), ולהצניעם.

כלים חד פעמיים – להשליך לפח אשפה מרכזי, לפני שעת ביטול החמץ.

ד. ביטול חמץ – חובה

למרות שהחמץ כבר נשרף ונתבער, חובה לבטלו באמירה ביום שבת בבקר. יש לומר את הנוסח "כל חמירא" וכו' עד השעה 11:14. יש ספרדים המחמירים לבטלו עד 10:42.

בשעת הדחק יכול לבטלו עד 11:31.

ה. חמץ שנשאר לאחר סעודת הבקר, אפשר לפוררו ולזורקו לשירותים, או לזורקו ולהפקירו בחוץ – לא יאוחר משעת ביטול חמץ, כמפורט לעיל.

ו. סעודה שלישית

הנוהגים לאכול מצה עשירה (כמנהג עדות המזרח), אפשר לקיים סעודה שלישית במצה עשירה. אם אוכלים כמות השוה לשלוש ביצים, אפשר ליטול ידים ולברך המוציא וברכת המזון.

למנהג זה – מותר לאכול מצה עשירה עד השעה 15:55.

למנהג אשכנז אין אוכלים מצה עשירה בערב פסח ובכל ימות הפסח, סעודה שלישית מקיימים בבשר, דגים, פירות וירקות.

כמו"כ אשכנזים יכולים לקיים סעודה שלישית במצה מבושלת (שבושלה לפני שבת), כגון: קניידלך או מצה רגילה שנטבלה ברותחין לפני שבת, ומותר לאוכלה עד השעה 15:55.

ז. בשנה זו אי אפשר לעשות קבלת יו"ט מוקדמת הואיל וממעטים ע"י כך בקדושת השבת.

ח. אסור להכין משבת ליום טוב, ולכן, במשך השבת, ועד לצאת הכוכבים, אין לעשות כל פעולה של הכנה לצורך ליל הסדר.

הנשים יכולות לומר בשעה 19:50: "ברוך המבדיל בין קדש לקדש", ולאחר מכן יכולות להכין את לליל הסדר.

ד.

מוצאי שבת – ליל הסדר

א. בשעה 19:50 – צאת שבת וכניסת יום טוב.

ב. בהדלקת נרות מברכים להדליק נר של יום טוב ושהחיינו.

לצורך הדלקת נרות יש להשתמש בנר הנשמה שהודלק מערב שבת!

אין לכבות את הגפרור בו מדליקים, אלא להניחו במקום בו יכבה מאליו.

ג. בתפילת ערבית – "ותודענו" והלל שלם.

ד. בקידוש – יקנה"ז: יין, קידוש, נר, הבדלה, זמן (הנוסח נדפס בהגדות).

מצוות ליל הסדר

ארבע מצוות בליל הסדר:

שתיים מדאוריתא:

  1. "והגדת לבנך" – סיפור יציאת מצרים
  2. אכילת מצה

שתיים מדרבנן:

  1. אכילת מרור
  2. שתיית ארבע כוסות

שיעור כזית: כ-28 סמ"ק, נפח מעט יותר מקופסת גפרורים.

§ לכתחילה, כאשר מברכים "המוציא" ו"על אכילת מצה", יש לאכול שיעור שני זיתים שהם כ-2/3 מצת מכונה – נפח של שתי קופסאות גפרורים. יש להשתדל לסיים את האכילה תוך 4 דקות. מי שקשה לו, ימשיך לאכול עד שיסיים את אכילת שיעור שני הזיתים.

§ שיעור אכילת מרור – כזית – 28 סמ"ק.

§ שיעור כל כוס של 4 כוסות – רביעית (כזית X 3) – כ-90 סמ"ק.

§ סוף זמן אכילת אפיקומן – 24:36.

ביום ראשון בלילה, מוצאי יו"ט ראשון של פסח, עושים הבדלה כבכל מוצאי יו"ט: גפן והמבדיל.

חג כשר ושמח!