אכילה ושתיה אחר אכילת האפיקומן

האם מותר לאכול ולשתות במהלך סיורי הלילה לאחר אכילת האפיקומן?

חדשות כיפה הרב קרים 21/07/04 00:00 ג באב התשסד



שאלה
האם מותר לאכול ולשתות במהלך סיורי הלילה לאחר אכילת האפיקומן?

תשובה


א. במסכת פסחים (קיט:) מנמקת הגמרא את איסור האכילה אחר האפיקומן בכך, שטעם המצה צריך להשאר בפה. לדעת הרמב"ן (מלחמות ה' דף כב: בדפי הרי"ף), גזרו חז"ל איסור אכילה אחר האפיקומן זכר לקורבן פסח. דהיינו, מכיון שקורבן פסח צריך להאכל על השובע משום האיסור "ועצם לא תשברו בו", אסרו חז"ל לאכול אחרי קורבן פסח כל הלילה, כדי שאדם לא יבוא לאוכלו שלא על השובע ויעבור על איסור שבירת עצם.
לשון הרמב"ם (פ"ח הלכות חמץ ומצה ה"ט) הוא: "ובזמן הזה אוכל כזית מצה ואינו טועם אחריה כלום, כדי שיהיה הפסק סעודתו וטעם בשר הפסח או המצה שבפיו, שאכילתן היא המצוה". בהלכה הבאה הוסיף הרמב"ם, שאחרי שתיית כוס רביעי, "אינו טועם אח"כ כלום כל הלילה חוץ מן המים". ואע"פ שהשו"ע לא ציין מתי פג איסור האכילה, מסתימת לשונו ושל נושאי כליו משמע שהאיסור עד עלות השחר.
ב. מאידך, יש שקבעו שטעם המצה צריך להשאר בפה כל זמן שחל חיוב לספר ביציאת מצרים, ומכיון שזמן מצוה זו כל הלילה, גם טעם המצה צריך להשאר בפה כל הלילה (א"ח ליל הפסח סימן כח). אלא שבשו"ע נפסק שחייב אדם לעסוק בהלכות הפסח עד שתחטפנו שינה (או"ח תפא, ב). לפיכך אם נרדם וקם קודם עלות השחר יתכן שפקע החיוב לספר ביציאת מצרים ומותר באכילה, וכן דעת הרבה פוסקים (חק יעקב שם סק"א). ואפילו נאמר שחובה לספר ביציאת מצרים כל הלילה, חיילים העומדים על משמרתם פטורים מכך.
ג. האבני נזר (סימן רנו) כתב שמכיון שלראב"ע סוף זמן אכילת הפסח בחצות, וכן מצת האפיקומן, מותר לאכול מחצות. וכן מובא בהגדה של פסח להחיד"א, שחכם אחד התיר לתלמידים שהיו נעורים כל הלילה, לאכול שלוש שעות אחר אכילת האפיקומן. וכתב על זה החיד"א, שהעושה כן יש לו על מי לסמוך אף שדעתו אינה נוחה מכך.
ד. לדעת בעה"מ (דף כו בדפי הרי"ף), טעם המצה צריך להשאר בפה כדי שלא ישכח לומר הלל, וזו גזירה כפי שנהגו בזמן המקדש כשאכלו קורבן פסח. יוצא מדבריו שאין איסור לאכול לאחר הסדר משום שכבר סיימו לקרוא את ההלל, ובדומה לזה פסק האור זרוע (סימן רנו), שאיסור האכילה לאחר מצת האפיקומן פג לאחר ברכת המזון.

סיכום
1. חיילים השוהים בין צה"כ לחצות במשימות המאפשרות להם לערוך את הסדר בזמן זה, יתכננוהו בצורה כזו, שאכילת האפיקומן תהא סמוך לגמר הפעילות, כך שיוכלו לאכול ולשתות במשך כל הפעילות.
2. חיילים הקמים לפעילות לאחר שינה, רשאים לאכול ולשתות, אם זקוקים לכך.
. חיילים הנמצאים כל הלילה בפעילות ולא ישנו לאחר הסדר, רצוי שיאכלו מצה שמורה (ע"פ שועה"ר תעח, א) וישתו מים או קפה. אבל רשאים לאכול מיני מתיקה אם הדבר נחוץ לשמירה על עירנותם במהלך הפעילות המבצעית.