איך מכשירים מוצץ לפסח? הלכות פסח להורים

איך צריך לנקות כסא תינוק לפסח, האם צריך מטרנה מיוחדת לפסח? ומה עושים עם משאבת חלב? הרב יצחק דביר עם שלל תשובות לשאלות של כל הורה מצוי. חג שמח

חדשות כיפה הרב יצחק דביר 18/04/19 09:53 יג בניסן התשעט

איך מכשירים מוצץ לפסח? הלכות פסח להורים
מוצצים כשרים לפסח, צילום: shutterstock

חג הפסח ממשמש ובא, כהורים לתינוקות מתעוררות שאלות שונות כיצד נוכל להסתדר בפסח עם התינוק, להאכיל אותו כראוי, וכן בנוסף להכשרת המטבח לפסח, אנחנו נדרשים להכשיר את כלי האוכל של התינוק. אספנו כמה טיפים שיקלו עליכם את ההכנות.

תחליפי חלב בפסח

תחליפי חלב מועשרים ברכיבים תזונתיים רבים, ביניהם מצויים פעמים רבות רכיבי דגנים הנחשבים כחמץ בפסח. לתחליפי החלב הסטנדרטים (מטרנה, סימילאק, נוטרילון וכדומה) ישנן גירסאות כשרות לפסח ברשתות השיווק, ואף שרובם 'לאוכלי קטניות' גם לאשכנזים מותר להאכיל בהם את תינוקם.

לתחליפי חלב מיוחדים המיועדים לתינוקות בעלי רגישויות שונות, כגון: נוטרמיגן, אנמפמיל, פרג'סטימיל וכדומה אין ייצור מיוחד לפסח, אך חלקם כשר לפסח גם ללא סימון כשרות על האריזה, חפשו אותם במנוע החיפוש של קופת חולים כללית.

הכשרת כסא תינוק לפסח

האכלת התינוק היא לא תמיד פרוייקט פשוט ונקי, ולכן כסאות תינוק פעמים רבות מלוכלכים מאוד. כדאי לבחון אלו חלקים אפשר לפרק ולהכניס למכונת הכביסה, ואלו נזדקק לנקות בעזרת מברשת קשה וחומרי נקיון. כסאות תינוק פשוטים מפלסטיק (למשל: כיסאות איקאה) מלוכלכים פחות ונקיונם פשוט יותר.

מגש לכיסא תינוק
לפי ההלכה רק כלי שבא במגע עם אוכל חם מאוד, ש'היד סולדת בו' צריך להגעיל לפסח. הורים שדואגים לבטיחות ילדיהם בדרך כלל נמנעים מלהניח לפניו מאכל חם כל כך, עם זאת מחשש שמא במהלך השנה בשוגג הונח על המגש מאכל חם – יש להמתין 24 שעות ללא שימוש במגש, ולאחר מכן לערות עליו מים מקומקום רותח. לאחר הגעלה זו אפשר להשתמש במגש הכיסא בפסח.

כלי אוכל של תינוקות בפסח

כפית סיליקון
את הכפית המיוחדת לתינוק אנו מכניסים לעיתים גם למאכלים חמים, ולאחר מכן מקררים את המאכל על הכפית, לכן על מנת להשתמש בה בפסח נצטרך להכשיר אותה קודם לכן. לשם כך יש להמתין 24 שעות ללא שימוש, למלא קומקום במים, לפני שהוא קופץ יש לפתוח את המכסה, ולהכניס את הכפית למים בעודם מבעבעים. אין חובה להכניס את כל הכפית למים בבת אחת, אפשר להכניס חצי ממנה, להפוך ולהכניס את החצי השני.

לשימושכם: 

משאבת חלב
חלב אם הוא כשר לפסח, אך במידה וחלקי המשאבה שוהים בכיור כאשר שופכים לשם מאכלים חמים, מדיחים אותם במדיח כלים עם מאכלי חמץ, או עושים להם סטריליזציה בכלי חמץ – יש להכשירם. לשם כך יש לפרק את חלקי המשאבה, ולערות עליהם מים מקומקום רותח.

בקבוק תינוק
גם אם הבקבוק אינו משמש לתחליפי חלב חמץ, פעמים רבות הוא שוהה בכיור כאשר שופכים לשם מאכלים חמים, מדיחים אותו במדיח כלים עם מאכלי חמץ, או עושים לו סטריליזציה בכלי חמץ. משום כך עלינו להכשיר את הבקבוק לשימוש בפסח.
יש לנקות אותו היטב, בדגש על חריצי ההברגה, ומקום חיבור לפטמה, להמתין 24 שעות בלא שימוש, ולערות לתוכו מים מקומקום רותח. (אם אין בקבוק אחר ואין אפשרות להמתין 24 שעות - אפשר לערב במים מעט סבון ולהגעילו בתוך זמן זה). את המים יש לערות גם על הפיטמה והמכסה. כאשר הפטמה כבר אינה שקופה - רצוי להחליף לפיטמה חדשה לצורך הפסח.

מוצץ
לעומת בקבוק, המוצץ לרוב אינו בא במגע עם מאכלי חמץ חמים, ומשום כך מספיק לנקות אותו היטב לפני הפסח. אם יש ספק שמא המוצץ בא במגע עם מאכלים חמים (בכיור וכדומה) אפשר לערות עליו מים מקומקום רותח, ובכך לצאת מידי הספק.

סטריליזטור
אשר אנו משתמשים בסטריליזטור לבקבוקי חמץ, ואנו מעוניינים להשתמש בו במהלך הפסח, עלינו להכשירו תחילה. לשם כך נמלא מים עם מעט סבון בבסיס הכלי, ונפעיל את תוכנית הסטריליזציה החשמלית או לחלופין נכניס אותו למיקרוגל למשך שתי דקות, לאחר מכן הכלי מוכשר ואפשר להשתמש בו בפסח ללא חשש.

הרב יצחק דביר, מרבני ארגון כושרות