"הישראלים לא שותים מספיק יין": היינן הראשי של יקב טפרברג בריאיון מיוחד לפורים

שלמה "שיקי" ראוכברגר, עובד כבר 30 שנה בתחום היינות, ומצליח לראות את השינוי שעבר הצרכן הישראלי בשנים האחרונות: "יש התחזקות ביין הלבן" | הוא מסביר מדוע ישראל מצליחה כל כך בתחום: "זה חלק מה-DNA שלנו", ונותן טיפים לבחירת יין טוב

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 16/03/22 14:29 יג באדר ב'

"הישראלים לא שותים מספיק יין": היינן הראשי של יקב טפרברג בריאיון מיוחד לפורים
שלמה "שיקי" ראוכברגר, כבר 30 שנה בתחום, צילום: שני בריל

מצוות החג "חייב איניש לביסומי בפוריא עד דלא ידע", לא מציינת עם איזה משקה אלכוהולי בדיוק צריך להתבסם, אך הציבור הישראלי הכריע ובחר ביינות, כאשר היקף המכירות בענף קופץ לפני פורים פי 4 מהצריכה בשאר ימות השנה. 

אז רגע לפני פורים, תפסנו לשיחה את שלמה "שיקי" ראוכברגר, היינן הראשי של יקב טפרברג, שנמצא בענף היין יותר מ-30 שנה, ומאז הגיע לטפרברג ב-2002, היקף השיווק עלה ממיליון בקבוקים לכ-8 מיליון בקבוקים בשנה. 

"עם הזמן אנחנו רואים מעבר ליינות איכותיים יותר, זה מבורך", אומר ראוכברגר ומציין כי, "הישראלים שותים יין אבל לא מספיק. בישראל יין עדיין נתפס אצלנו כמשקה ייחודי יותר לאירועים ולא ליום יום. זה חלק מהתרבות שלנו. זה לא משקה שמלווה ארוחות במהלך השבוע וזה חבל כי יין הוא משדרג הן בצד החברתי והן בצד הגסטרונומי. אנחנו עדיין מאוד רחוקים ממה שהיינו רוצים להיות". 

היין האדום הוא 60% מהשוק 

"אנחנו רואים שינוי של הצרכן הישראלי", מדגיש היינן הראשי של יקב טפרברג בהתייחסות לסוג היין המועדף על הקהל בארץ. "בעבר ראינו דרישה משמעותית ליינות אדומים, אבל היום יש התחזקות גם ביין הלבן שלוקח אחוזים שנה אחרי שנה מהיין האדום, וגם ביינות הרוזה. היין האדום עדיין שולט בצורה רחבה בשוק עם 60 אחוז מהענף. בעבר יין אדום היה חייב להיות עם אחוז אלכוהול גבוה וכבד מאוד, היום כבר יש פתיחות לסגנונות שונים ולזנים פחות כבדים מהקברנה והמרלו ומגיעים זנים רעננים". 

הצרכן הישראלי יודע לבחור יין? יודע להעריך יין איכותי?

היום יותר ויותר ישראלים מתעניינים ביין, אנחנו רואים את זה עם לקוחות ששואלים שאלות שבעבר לא היו. כמו - 'איפה הכרמים נמצאים?' 'איזה זן זה בדיוק?'.  יש גם קורסים ליין ובכלל יש יותר התעניינות. אבל עדיין יש למה לשאוף.

"יש בארץ אזורי גידול איכותיים", מטע של טפרברג בצפון

"יש בארץ אזורי גידול איכותיים", מטע של טפרברג בצפון צילום: Moshe Shai/FLASH90

כיינן ראשי שנמצא כל כך הרבה שנים בתחום, איך מחדשים בתחום ופונים ליותר קהלים?

ברוך ה' התברכתי לבחור בתחום שאני מאוד אוהב כי הוא אף פעם לא דומה למה שהיה בשנה שעברה. יש זנים חדשים שאנחנו מביאים לארץ, אזורים ורעיונות חדשים במהלך הייצור, ככה אנחנו מחדשים בתחום הזה. פעם היו רק את המרלו, קברנה, שרדונה וסוביניון, אך היום יש מבחר מאוד רחב של זנים חדשים. 

הדרכים לבחירת יין: סוג, אירוע ותקציב

"אנחנו לא מעצמה", מבקש ראוכברגר להצטנע למרות שכבר הוביל את יקב טפרברג לזכייה בתחרויות בינלאומיות רבות, "אבל אין ספק שאנחנו בארץ באים עם ידע ולימודים רבים למרות שאנחנו תעשייה צעירה".

ראוכברגר מציין כי את עולם היין מחלקים ל"עולם ישן" שכולל את מדינות אירופה דוגמת צרפת, איטליה, ספרד ופורטוגל,  ול"עולם החדש" - דרום אפריקה, קליפורניה, אוסטרליה ועוד: "ישראל זאת חיה מוזרה, כי מצד אחד זה העולם העתיק, פה ייצרו יינות וייצאו לאירופה עוד בתקופת בית המקדש, הייתה כאן תעשיית ענק. מצד שני היקבים כאן שייכים ל'עולם החדש'. האנשים פה מקצועיים מאוד, משקיעים המון ניסיונות וחשיבה. היכולת שלנו ללמוד מהר וליישם טכנולוגיות עם הרבה חשיבה מחוץ לקופסה מביאה לייצור יינות ברמה גבוהה. זה חלק מה-DNA שלנו. בנוסף, הארץ שלנו מאוד קטנה אבל עם אזורי גידול איכותיים שכל הזמן מתחדשים וצריך למצוא את המיקום הספציפי לזן הספציפי שיביא אותנו לאיכויות טובות. וזאת עבודה שנעשית כל הזמן וזה גם חלק מההנאה שלנו". 

איזה סוג יין לבחור?

איזה סוג יין לבחור? צילום: שאטרסטוק

צרכן שלא יודע איזה יין לקנות, מה הצעד הראשון שלו?

"יש מספר שאלות שצריך לשאול. דבר ראשון - איזה יין אתה רוצה? לבן או אדום? זאת השאלה הכי בסיסית. אחר כך אתה צריך להבין לאיזה סוג של אירוע אתה רוצה את היין - לארוחה שגרתית או לאירוע מיוחד? בסוף צריך גם את ההתנסות האישית. ללכת לחנויות יין, לשאול ולהתעניין. אצלנו אומרים שאין בן אדם שלא אוהב יין אבל לא כולם כבר מצאו את היין שהם אוהבים. לא להתבייש, צריך לשאול ולהתייעץ, ולזכור שאין משהו שהוא נכון לכולם, כמו באוכל", מדגיש ראוכברגר ומבקש להזכיר בסיום, "שאי אפשר להתעלם מהתקציב שלכם בבחירת היין".