ואף על פי כן

בשנים האחרונות ידענו לא מעט ימי פורים כאלה, שקשה היה לציינם. מדובר הן בתהליכים לאומיים כמו הסגרת ימית למצרים, והן באסונות ובטרור שפגע בנו דווקא בימי הפורים... דווקא בימים אלו אנו חשים את הסתר הפנים הנורא שאופף אותנו

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 13/03/03 00:00 ט באדר ב'




פורים נועד דווקא לשעות הסתר הפנים. התשועות שנעשו בימי החגים האחרים היו תשועות גליות – יציאת מצרים, ההליכה במדבר, ואפילו נס פך השמן. לעומת זאת, פורים הוא חג של הסתר הפנים. דברי חז"ל הנודעים כי אסתר רמוזה בתורה בפסוק "ואנכי הסתר אסתיר" מלמדים כי זה תוכנה המרכזי של המגילה.


קל לחגוג את פורים בשעות שמחה ואושר. דומה אז כי פורים הוא החג הראוי לציון, כיוון שהוא מבוסס על השמחה והמשתה, משלוח המנות איש לרעהו וקישור כולם לשמחה זו. קשה לציין את חג הפורים בשעות משבר, כיוון שאז נראה בטעות כי חג זה אינו קשור. ברם, זו טעות יסודית, כיוון שחג הפורים נועד דווקא לימים הקשים. בימים אלו אנו מזכירים לעצמנו כי אין ריבונו של עולם מצוי רק במקדש בירושלים כי אם גם בהרמון אחשורוש מקומו, לא רק בשמן המשחה כי אם גם בתמרוקי הנשים, לא רק בדמותו של שלמה כי אם גם בדמותו של המן.


בשנים האחרונות ידענו לא מעט ימי פורים כאלה, שקשה היה לציינם. מדובר הן בתהליכים לאומיים כמו הסגרת ימית למצרים, והן באסונות ובטרור שפגע בנו דווקא בימי הפורים, כמו האוטובוס בקו 5. דווקא בימים אלו אנו חשים את הסתר הפנים הנורא שאופף אותנו, ודווקא בימים אלו אנו נזקקים למסר העיקרי העולה מימי הפורים, המלמדים כי ריבונו של עולם מצוי מאחורי מאורעות אלו, ולעתיד יתברר לנו המהלך כולו.


קשה לציין דווקא פגיעה מיוחדת מבין כל אשר חולל ד' לנו בשלושים החודשים האחרונים ואף לפני כן. בשעה שנכתבים שורות אלו מוטלים מתינו לפנינו - הרב אלי הורוביץ ורעייתו. כל מה שאנו מבקשים לייסד מקופל בדמותם – מי שעזב ארץ נכר ועלה לארץ, מי שהתיישבו בחברון עיר יהודה וקשרו אותנו מחדש לאבות ולאימהות, מי שהיו שותפים בהשכנה בבניית בתים בישראל ובהשכנת שלום בית באופן מתמיד, מי שלמדו את אתורת ארץ ישראל ופרצו את גבוליה גם למקומות בהם אין תורה זו שגורה על הלשון, מי שהקימו משפחה לתפארת והיו אחים בשעת שמחה וצער – ובחודש בו מרבין שמחה נרצחו בידי בני עוולה, המבקשים לא רק לגרשנו מארץ ירושתנו, כי אם גם למוטט את כל בניין התורה והקדושה אותו אנו בונים.


מה היו מבקשים הרב אלי ורעייתו, בתוך שאר הנפגעים שעלו בסערה השמיימה ? דומה שהם היו מבקשים כי דווקא נציין אח חג הפורים ביתר שאת. בציון זה אנו יכולים לקלף את החג מכל אווירת הקרנבל שנוצרה סביבו, ולהעמידו על הבסיס הנכון שלו. אנו שמחים ביום זה מפני שעל אף החושך הנורא הקב"ה גואל את ישראל עיתים בנגלה ועיתים בנסתר – ולכך היו שותפים ראשי משפחת הורוביץ; אנו מציינים ביום זה את קדושת המשפחה הישראלית מול הניאוף והשכרות של ארמון אחשורוש, וזה היה פועלם בחייהם; אנו רואים את דמותה העלובה של האומה הישראלית בשעה שהיא מצוי בגלותה ומציינים את חשיבות השיבה לארץ ובניינה; אנו מציינים את ההשוואה המהופכת בין מקום בו נאמר והזר הקרב יומת למקום בו ממיתים את מי שבא ללא שנקרא לבוא אל המלך, ולבנו נחמץ על הר הבית כי שמם ושועלים הלכו בו יחד עם השמחה הגדולה על סימני בניינו; במצוות החג אנו מציינים את משלוח המנות איש לרעהו והמתנות לאביונים כחלק מ"כנוס את כל היהודים" שהוא מהותו של חג זה – כל אלו ועוד הם ציון הזיכרון לנרצחים ומחיית שמו של עמלק המבקש להרחיק אותנו מיסודות אלו.


נכנוס את היהודים כולם ונשמח ביום הפורים על כי לא ייטוש ד' עמו ונחלתו לא יעזוב, ונבכה במסתרים על הדרך המפותלת בה הולכת גאולת ישראל ומתגלה, מתוך אמונה עמוקה כי יהפוך ד' לנו את ימי המספד לימי שמחה, ואף שכל המועדות ייבטלו פורים לא ייבטל.