חג הסוכות - אחדות לנו ולגויים

חג הסוכות הוא המאחד ומחבר את חלקי האומה בחיי היומיום והחיבור המיוחד הנצחי הזה מביא לדיבור בשפה אחת בכל גויי הארץ, שפת האמונה בה´ ובישראל, העושים שליחותו של מקום

חדשות כיפה הרב חיים רטיג 15/09/13 13:26 יא בתשרי התשעד

חג הסוכות - אחדות לנו ולגויים

המושג שלום נתפס בדרך כלל רק כשלום בינינו לבין עמים אחרים, אולם יש גם משמעות נוספת למילה שלום והיא השלום שבתוכנו. בכלל, שלום הינו כלי חשוב בתיקונו של העולם שלצערנו ממשיך במלחמותיו האינסופיות בכל מקום על הגלובוס.

לעומת זאת, המילה אחדות בדרך כלל מכוונת לתוכנו פנימה, האם נוכל לומר כי אנחנו נתאחד עם הגויים, עם עמים אחרים? על פניו נראה שלא. אחדות יש בה יותר משמץ של התבוללות, עוד נראה כי האחדות עם העמים האחרים בוא תבוא והינה חשובה כחלק מתהליך השכנת השלום העולמי.

חג הסוכות ממשיך את האחדות הנפלאה שהושגה ביום הכיפורים, בו כולם עומדים ביחד ומתפללים. בתחילת היום בית דין של מעלה ובית דין של מטה מתירים להתפלל עם העבריינים. גם כהן גדול הנכנס לעבודה לפני ולפנים, כשלכאורה הוא לבד, מאחוריו עומדים העם כולו ומצפים לשמוע את השם הנכבד והנורא יוצא מפי כהן גדול ואז כולם כורעים ומשתחווים באחדות גדולה.

אחרי צאתו של הכהן מן הקודש העם מלווים אותו אל ביתו, על מנת לגלות שבניגוד לחטא העגל שם העם היה מנותק מהמנהיג הרוחני שעלה להביא תורה, כאן העם עם הכהן הגדול מאחיו. הכהן, בנו של אהרון הכהן רודף השלום ואוהב השלום. העבודה שלו לא פרטית אלא קבוצתית, מאוחדת ומשלימה.

גם עיקרו של חג הסוכות הם האחדות והשלום. ישנם ארבעה מינים השונים זה מזה במראה בטעם במקום הגידול שלהם, ובכל זאת אנחנו קושרים אותם לאגודה אחת, מאחדים אותם לקבוצה אחת ואי אפשר האחד בלי השני. חייבים להיות ארבעה מינים המייצגים את הרמה הרוחנית המגוונת בעם. נטילתם יחד מרחיקה רוחות רעות וטללים רעים, ובכוחם ניתן לנצח את אויבינו וכן לשמוח שמחה אמיתית- עליהם נאמר ושמחתם לפני ה' אלוקיכם.

גם הסוכה עצמה הינה גורם מאחד המזמין אורחים, ביטוי לכך בא עם הזמנת אבות האומה כאורחים שלנו לחג. המושג שלום נתפס בדרך כלל בינינו לבין עמים אחרים, אבל חיבור לשורשים המשותפים שלנו אבות האומה, מחזקים את הצביון המשותף שלנו כאומה. בני אב אחד אנחנו והחיבור המשפחתי והקהילתי של הסוכה מחייב את האחדות וממילא את השלום.

בזמן שבית המקדש היה קיים עלו לרגל כל העם מקטון ועד גדול עלו אל בית ה'- אותו מקום מאחד ומיוחד לנו כל כך. בזמן הרגל כל ישראל היו חברים, לא היו כיתות, לא הקבצות או קבוצות ולא הפרדות וכולם עלו למדרגת תלמידי חכמים והקפידו יותר על המצוות ועל הטהרה הגופנית הנדרשת מתלמיד חכמים.

אולם בחג הסוכות עלו גם הגויים. למעשה חג הסוכות הוא לא רק מאחד ומשכין שלום בתוך ישראל, אלא פונה גם אל העמים כולם לעלות את בית ה' ולעבדו שכם אחד- גם זו סוג של אחדות.

אמנם ישנו חילוק מדרגה בין ישראל לעמים, אך כשהעמים מכירים במקומו של עם ישראל בעולם הרוח והעבודה, הם יכולים למצוא את חלקם ולהצטרף אל העבודה בהר ה', זו המשמעות של ממלכת כהנים וגוי קדוש- שאנחנו מחד נבדלים ומאידך מחוברים אל אומות העולם. חג הסוכות הוא המאחד ומחבר את חלקי האומה בחיי היומיום והחיבור המיוחד הנצחי הזה מביא לדיבור בשפה אחת בכל גויי הארץ, שפת האמונה בה' ובישראל העושים שליחותו של מקום.

יהי רצון שנזכה לעלות לבית ה' לגלות את סדרי העבודה לעמים כולם והאחדות והשלום יחזרו לשכון לנצח.

הכותב הוא ראש ישיבת ההסדר 'בינות' ברעננה ויו"ר 'זהות'-איגוד המרכזים לזהות יהודית