הפעלות ודיונים משפחתיים לשולחן החג בסוכות

הרב יוני לביא עם הפעלות ודיונים משפחתיים אפשריים לשולחן החג בסוכות

חדשות כיפה הרב יוני לביא 23/09/18 08:51 יד בתשרי התשעט

הפעלות ודיונים משפחתיים לשולחן החג בסוכות
פעילויות מיוחדות לחג, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

שינויים בחיים

הסוכה אינה בית קבע שנשאר עומד עשרות שנים. היא דירת עראי ניידת, ובכל שנה אפשר לשנות את הצורה והמיקום שלה. גם המראה והקישוטים שלה משתנים כל סוכות (בעיקר אם יש בבית ילדים שהולכים לגן...). חִשְבוּ על שינוי מיוחד שעשיתם בחיים שלכם. מה עמד בדרככם ועיכב אתכם מלעשות אותו? מה תמך בכם ואיפשר לכם בכל זאת להצליח?

מוזמנים לעשות סבב, בו כל אחד מהנוכחים משתף בשינוי אחד. זו הזדמנות נפלאה לפרגן זה לזה, וכן לקבל השראה ורעיונות.

להסתפק במועט

את הסוכה עושים מחומרים מאוד פשוטים. קרשים, ענפים, בד. כולם יודעים לצטט את "איזהו העשיר - השמח בחלקו", אך מעטים היו מתנגדים שאראלה תתקשר אליהם עם בשורה משמחת. איך מחנכים את עצמנו להסתפק ולשמוח במה שיש? האם זה רע לשאוף להיות בעל ממון רב? האם יש דרך שזה לא ישפיע לרעה על העולם הרוחני של האדם ועל סדר העדיפויות שלו?

גבולות הפתיחות

הסוכה היא זכר לענני כבוד שהקיפו את בני ישראל במדבר והגנו עליהם. אנו חיים בעולם מודרני בעידן הפתוח של הכפר הגלובאלי. האם אתם מזדהים יותר עם עמדה הדוגלת בפתיחות רבה ככל האפשר או שאתם דווקא בעד הצבת מחיצות רבות להגנה וסינון? האם מניעה של תכנים מסוימים מילדים מסייעת להם לגדול בצורה טובה יותר או שהיא הופכת אותם לאנשים חלשים ללא יכולת התמודדות?

אושפיזין

- אילו עוד 'אושפיזין' הייתם רוצים להזמין לסוכה שלכם? מדוע בחרתם בהם? מה הם יכולים לתרום לסוכה המשפחתית שלכם? כל אחד מבני המשפחה יציג את האושפיזין הנוסף שלו.

- שאלה למחשבה: למה לדעתכם נבחרו דווקא שבעת האנשים הללו? (ומה לגבי אליהו הנביא? ושלמה המלך?). מה אתם באופן אישי הייתם רוצים לקחת מכל אחד מהם?

- אילו שבע 'אושפיזות' - נשים מיוחדות, הייתם מזמינים לסוכתכם? מה הן יביאו איתן?

ארבעה מינים

- מדוע נבחרו ארבעת המינים הללו להינטל בחג הסוכות? למה לא נבחרו מתוך שבעת המינים שנתברכה בהם ארץ ישראל? למה מברכים 'על נטילת לולב' ולא על האתרוג או על כל 4 המינים יחד? וכי בגלל שהוא גבוה יותר הוא 'משתלט' על הבמה?

- ארבעת המינים מייצגים קבוצות שונות בעם ישראל, והחיבור ביניהם מסמל את האחדות. האם לדעתכם המחלוקות בעם ישראל שונות/חריפות יותר מאשר בעמים אחרים? מהי הדרך להגיע לאחדות וחיבור?

אפשר לעשות משחק בו כל אחד משני המשפחה מייצג מגזר אחד מעם ישראל (חרדים, שמאלנים, מתנחלים וכו') - המשימה של כולם היא לפרגן לו, ולומר איזה טוב הם רואים בו והיו רוצים ללמוד ממנו. לו הייתם מדמיינים את עם ישראל בלעדיו - איך הוא היה נראה?...

- כל משפחה מורכבת מאנשים שונים, כשכל אחד מביא את הייחודיות ואת המעלות שלו. מוזמנים לעשות 'סבב הוקרות' בו אתם מונים את המעלה המיוחדת שכל אחד מן הנוכחים תורם למשפחה.

"ושמחת בחגך"

- למה דווקא בחג הסוכות יש מצווה מיוחדת של שמחה? מה יש בו מכל שאר הרגלים והחגים שאמור להביא אדם לשמחה?

- ומה אם אני לא שמח? האם יש כפתור שלוחצים אליו ופתאום הופכים לשמחים? איך בכלל אפשר לצוות על רגש, הרי לכאורה זה לא בידיים שלנו בכלל?

- אילו דברים משמחים אתכם ואילו דברים מרחיקים ממכם את השמחה?

חג האסיף

בחג הסוכות אוספים את הפירות החדשים שגדלו. מה 'אספתם' אליכם בשנה החולפת?

כל אחד מוזמן לשתף בתובנה, לקח, רעיון חשוב שהוא פגש במהלך השנה האחרונה והיה רוצה לאסוף ולצרף אותו לחיים שלו.

להשתחרר מהקיבעון

חג סוכות מזמין את האדם לעשות דבר לא קל לאדם. לעזוב את הבית הנוח והמאובזר אליו הוא רגיל כל השנה, ולעבור למקום אחר, בחוץ, עם תנאים פיזיים פחות טובים. האם אתם טיפוסים שאוהבים שיגרה או שמעדיפים דווקא את החידוש? מאילו הרגלים ודפוסי התנהגות קשה לכם להשתחרר? האם הצלחתם פעם להיגמל מהרגל מגונה שהיה לכם? איך עשיתם זאת?

החזרה אל הטבע

- בסוכות אנו עוזבים את הבית שלנו ויוצאים אל הטבע. עד כמה נושאים כמו מצבו של העולם שלנו - התחממות כדור הארץ, איכות הסביבה ומיחזור, נמצאים בתודעה שלכם? האם במטבח שלכם יש פחים נפרדים לפסולת אורגאנית ולשאר הדברים? האם יש עניין יהודי/דתי בשמירת איכות הסביבה?

לחומרי העשרה והצטרפות לרשימת תפוצה: milatova.org.il

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן