"ללא חשש גזל" - כך תבחרו לולב כשר ומהודר

ארבעה מינים מהודרים הם חלק בלתי נפרד משמחת חג הסוכות. ועדיין, יש מי שיימצאו עצמם עם לולבים שלא יחזיקו מעמד בכל ימי החג, או חמור מכך, יברכו על לולבים שהם בגדר "גזל" של ממש. שוחחנו עם אבנר רותם - מנהל מטע התמרים בקיבוץ טירת צבי, על הדברים החשובים שיש לבדוק בעת קניית לולב.

חדשות כיפה מערכת כיפה בשיתוף לולבי טירת צבי 17/09/18 01:34 ח בתשרי התשעט

"ללא חשש גזל" - כך תבחרו לולב כשר ומהודר
צילום: לולבי "טירת צבי"

"בשוק הרחב רוב הלולבים נמכרים בתפזורת, כלומר אין עליהם שום זיהוי", מספר אבנר רותם - מנהל מטע התמרים בקיבוץ טירת צבי. "20,000 הגיעו לארץ מעזה, וכל יתר הסחורה היא מגידול ישראלי מקומי. בהרבה מהם יש חשש גזל, ואי אפשר לדעת מאיפה הם הגיעו, ואם הם נקטפו ללא רשות ונמכרו לסוחר. במקרה של הלולבים שלנו, אנחנו יודעים בדיוק מה קורה איתם בכל שלב. 

מרגע שנקטפו הם עוברים לבית האריזה, שם הם נשמרים בתנאי טמפרטורה אופטימליים על מנת שיישמרו לאורך כל החג ואף לאחריו. כמו כן, כל לולב עובר טיפול נגד עובש ופטריות. לאחר מכן מבצעים מיון יסודי ומוודאים שאין בהם פגמים, כך שיתקיימו בהם כל התנאים המאפיינים לולב איכותי. בשלב השני אורזים אותם אחד אחד בתוך אמבטיה מפלסטיק ושרוול ניילון ששומר עליהם".

צילום: לולבי "טירת צבי"

צילום: לולבי "טירת צבי"

 

מי מפקח על התהליך?

"הלולבים שלנו עוברים מיון ובדיקה יסודיים על ידי אברכים יראי שמיים, ורב הקיבוץ, אשר חתום על כשרותם, ואף מדרג אותם על פי רמות הידור שונות. כמו כן, מאחר ואנו קיבוץ שומר תורה ומצוות, בעל הלולב יכול להיות סמוך ובטוח, כי לא נעשתה עבורו שום מלאכה בשבת, אין בו חשש גזל ושביעית, והוא כשר מכל הבחינות. לעומת זאת, לולב הנמכר בשוק ואשר אינו ארוז, לא ניתן לדעת מה אירע לו בכל אחד משלבי הקטיף והמכירה. היינו עדים לכך, כאשר הגענו בשנה שעברה, לאחר ראש השנה לאחת החלקות, וגילינו שכל הלולבים בחלקה שלנו נקטפו בזמן החג. התברר לנו לאחר מכן, כי הם נמכרו לסוחר בבני ברק, ומשם הם הגיעו לידיהם של קונים, אשר לא העלו על דעתם כי בכל ימי החג הם בירכו למעשה, על לולב גזול. חמור מכך, הלולבים נקטפו בעיצומו של ראש השנה, מה שלא היה יכול לקרות בלולב ארוז וסגור כמו שלנו.

צילום: לולבי "טירת צבי"

צילום: לולבי "טירת צבי"

 

"לקנות לולב ארוז זה ללכת על בטוח"

בניגוד ליתר הלולבים הנמכרים בשוק, הלולבים שלנו כבר עברו מיון קפדני, על ידי אברכים מומחים בתחום, ולא ניתן לגעת בהם בצורה ישירה על מנת לבדוק אותם, אלא להסתכל מבעד לאריזה בלבד. כך הוא נשמר בצורה מיטבית, וחוסך עבור הלקוח את מלאכת הבדיקה. כמו כן חשוב לדעת, כי במידה וקרתה תקלה ומתגלה פגם כלשהו בלולב, ניתן להחליף אותו בלי שום בעיה בכל ימי החג, בהצגת האריזה המקורית של 'לולבי טירת צבי'. למעשה, לקנות לולב ארוז זה ללכת על בטוח, לא להמר. בדיוק כמו שהיום אף אחד לא קונה הדסים וערבות בתפזורת. יש לדרוש מהמוכר לולב ארוז, עם חותמת "לולבי טירת צבי" ואחריות, ולדעת שיש על מי לסמוך".

 

 

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן