מיוחד לט"ו בשבט: הנרצחים שהקפידו לאכול פירות רק מא"י

אלמנותיהם של יאיר הר-סיני והרב הלל ליברמן הי"ד מספרות על מנהגם המיוחד להקפיד על אכילת פירות מתוצרת מקומית בלבד. "הוא היה אומר שרק נטיעה ויניקה מהארץ תצמיח אותנו כעם אמת", סיפרה דליה הר-סיני

חדשות כיפה דויד ליבנה 29/01/18 09:11 יג בשבט התשעח

מיוחד לט"ו בשבט: הנרצחים שהקפידו לאכול פירות רק מא"י
הרב הלל ליברמן ויאיר הר-סיני הי"ד, צילום: באדיבות המשפחות

לקראת חג ט"ו בשבט הקרב ובא, מספרות דליה, אלמנתו של יאיר הר-סיני הי"ד, ויעל, אלמנתו של הרב הלל ליברמן הי"ד, על מנהגם של בעליהן להקפיד על אכילת פירות מארץ ישראל בלבד.

"הוא ממש הקפיד הקפדה מלאה", מספרת דליה, "לא רק על פירות ארץ ישראל אלא כל מאכל שלא גדל בארץ, אפילו אורז שגדל בחו"ל הוא לא אכל. הייתה לו הקפדה גמורה. סל המזונות שלנו מורכב מהמון דברים שמגיעים מחו"ל אבל הוא היה בודק כל דבר בשבע עיניים ואם זה לא היה מתוצרת הארץ - הוא לא היה אוכל".

יאיר הר-סיני הי"ד התגורר בחווה ביישוב סוסיא שבהר חברון, והיה רועה צאן במשך כ-20 שנה. הוא נרצח על ידי ערבים בזמן שרעה את צאנו. לדברי אלמנתו, בעלה המנוח הקדיש מחשבה רבה ותשומת לב לעניין האכילה, והיה אוכל לחם מחיטה שגידלו ואפו בעצמם, לבנה שהוכנה מחלב שחלבו בעדר שלהם, ופירות של ארץ ישראל בלבד.

"יש את המשפט: 'אמת מארץ תצמח'. הוא היה אומר שרק נטיעה ויניקה מהארץ - כפי טבעה וכפי סגולתה – תצמיח אותנו כעם אמת. כעם טהור וקדוש. רק מתוך זה שנאכל מפירות ארץ ישראל. קדושת הארץ - היא דווקא בחומריות שלה: 'ארץ ישראל מקודשת מכל הארצות, ומהי קדושתה? שמביאים ממנה העומר, הביכורים ושתי הלחם'", סיפרה.

"יאיר היה אומר שהקדושה היא טוב הארץ, שמתאים לנפש שלנו, לנשמה שלנו. האכילה אצלו הייתה דבר מאוד גבוה. האכילה מזינה את הדם והדם מגיע למוח. יש היום כל כך הרבה עיוותים בחשיבה, ברוחניות. תשעים אחוזים מהחיטה שלנו מגיעים מחו"ל. לכן צריך להקפיד מאוד מאוד על המזונות שאנחנו מכניסים לגוף, כי בסופו של דבר הכל מגיע למוח", מסיימת דליה.

יאיר הר-סיני

יאיר הר-סיניצילום: באדיבות המשפחה

גם הרב הלל ליברמן הקפיד מאד לאכול רק מיבול הארץ. "הלל אמר לי: 'כל חיי השתוקקתי לארץ ישראל ומשעליתי אליה ונכנסתי בתוכה עכשיו כל רצוני הוא שהיא תיכנס בתוכי - במחשבה, בדיבור ובמעשה", מספרת אלמנתו יעל על אהבתו לארץ ועל הקפדתו לאכול רק מגידולי הארץ.

"הלל היה מקפיד לאכול מגידולי ארץ ישראל ונמנע מלהכניס תוצרת חו"ל. בתחילה חשבתי שזה רעיון נפלא. אפילו לא הבנתי את הקושי. לאט לאט התוודעתי לנקיות ולדיוק בגידולי הארץ. אז לא קפה, לא תה, לא סוכר ולא קמח מתוצרת חו"ל. רק מהארץ. והכל היה טעים וייחודי", היא מוסיפה.

הרב הלל ליברמן הי"ד נולד בניו יורק שבארה"ב, ובגיל 20 עלה ארצה. לאחר שנשא לאשה את יעל, הקימו את ביתם באלון מורה. הרב הלל נרצח על ידי מחבלים סמוך לשכם.

יעל מספרת כי פעם נאלצו לעזוב את הארץ לשבוע ימים לחתונת אחותו של הלל. לאחר שחזרו, סיכם הלל את החזרה ארצה במילותיו: "דלת המטוס נפתחה, נשמתי אווירא דארץ ישראל מחכים, שכה התגעגעתי אליו במשך שבוע ימים. הרגשתי שחזרתי והתאחדתי שוב עם חלק פנימי של הנשמה שבתוכי שאבד ממני למשך ימים מספר".

עוד כתב הלל כי "הדר בארץ ישראל זוכה שהארץ מפתחת אצלו רגישות לחוש את הקב"ה ולהתחבר אל השכינה. רגישות זו נוטעת ענווה בלב יושבי ארץ ישראל".

"גם בסעודה שנייה של שבת, סלטים וחמין, הקפדנו שהסעודה תהיה מגידולי הארץ בלבד. כשהיה אוכל עגבנייה מאיתמר היה שוטף גם את העלה הירוק כדי לא לזרוק דבר. היה מנשק ואומר 'עגבנייה זו שגדלה בנחלת אבות, במעשר, בשמירת שבת, באהבת העם, התורה והארץ, ונאכלת בברכה'".

 ללמוד מהרב ליברמן ומהר-סיני

הרב נתנאל יוסיפון, ראש הגרעין בנתניה, שעוסק שנים רבות בעניין פירות הארץ ואף הוציא ספר וחוברות רבות בעניין חשיבות אכילת פירות דווקא מארץ ישראל, אומר: "אנחנו צריכים ללמוד מאנשים כמו יאיר הר-סיני והרב הלל ליברמן הי"ד: שני מקדשי השם שהקפידו לאכול רק מגידולי ארצנו הקדושה", אומר הרב.

"גם הרב מרדכי אליהו זצ"ל היה משתדל מאוד לאכול לחם, יינות או פירות רק של ארץ ישראל. גם כאשר שהה בחו"ל, התעקש הרב לברך ולשתות רק יין של ארץ ישראל". השבוע ייערך ביוזמתו סדר ט"ו בשבט גדול לנוער בירושלים, שבו יגישו למשתתפים פירות של ארץ ישראל בלבד.

בתוך כך, אתמול התפרסמה קריאת רבנים לקראת ט"ו בשבט, בה קוראים הרבנים לציבור לרכוש לשולחן החג דווקא מפרות א"י. על הקריאה חתומים רבנים שונים מהציונות הדתית. בקריאה מדגישים הרבנים כי אכילת פרות דווקא מא"י מחזקת את יישוב הארץ ומחזקת את החקלאות היהודית "אנו פונים לאחינו בני ישראל לעלות על שולחנם בסדר ט"ו בשבט הבא עלינו לטובה דווקא מפירות ארץ ישראל", קראו הרבנים.

על הקריאה חתומים הרב דב ליאור, הרב יעקב אריאל, הרב יגאל קמינצקי, הרב דוד חי הכהן, הרב אליקים לבנון,  הרב שמואל אליהו ורבנים נוספים. הקריאה יוצאת לקראת האירוע בירושלים, שייערך בסימן "טוב הארץ" ויגע בנושאי ט"ו בשבט לאור החיבור לארץ ישראל ופירותיה.