לג בעומר

סודו של ל"ג בעומר

"ל"ג בעומר הוא יום שבו מאיר אורו של רשב"י, המסמל בתורתו ובאורח חייו צנצנת מן, ושניהם מאירים אות אורו של שם הביטחון שגילה יעקב אבינו"

הרב שאול בטאט
יז באייר התשפ
,
11 במאי, 2020 21:19
ל"ג בעומר

ל"ג בעומרצילום: יעקב נעמי, פלאש 90

מנהג ישראל לציין את יום ל"ג בעומר כיום שמחה. הביטוי ההלכתי המובהק לכך, שאין אומרים בו תחנון. במקורות ישנם כמה סיבות לשמחה ביום זה. רובם ככולם קשורים לתלמידי רבי עקיבא ולפטירת רשב"י.

החתם סופר מביא מדרש חז"ל על הפסוק "וַיֹּאפוּ אֶת הַבָּצֵק אֲשֶׁר הוֹצִיאוּ מִמִּצְרַיִם עֻגֹת מַצּוֹת כִּי לֹא חָמֵץ כִּי גֹרְשׁוּ מִמִּצְרַיִם וְלֹא יָכְלוּ לְהִתְמַהְמֵהַּ" מיום שכלתה החררה שהוציאו ממצרים, הלכו ג' ימים בלא לחם ואח"כ ירד המן. אם כן ירידת המן ביום ל"ג בעומר, וראוי לעשות לזה זכר טוב. עד כאן.

לפי חשבונו של החתם סופר בני ישראל אכלו מהמצות שהוציאו מצרים עד יום טו אייר הוא פסח שני, ואולי משום כך נהגו לאכל מצות בפסח שני. ירידת המן החלה ג ימים אח"כ, יח אייר הוא לג בעומר, ומשום כך נקבע ליום שמחה.

ירידת המן היא אחד מן הנסים שנעשו לישראל במדבר, אך מעבר לנס לצורך קיום עם ישראל במדבר, יש בה ערך סמלי עצום. נאמר בתורה וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל אַהֲרֹן קַח צִנְצֶנֶת אַחַת וְתֶן שָׁמָּה מְלֹא הָעֹמֶר מָן וְהַנַּח אֹתוֹ לִפְנֵי יְקֹוָק לְמִשְׁמֶרֶת לְדֹרֹתֵיכֶם. מסביר רש"י: לדרותיכם - בימי ירמיהו, כשהיה ירמיהו מוכיחם למה אין אתם עוסקים בתורה, והם אומרים נניח מלאכתנו ונעסוק בתורה, מהיכן נתפרנס? הוציא להם צנצנת המן ואמר להם (ירמיהו ב לא) "הדור, אתם ראו דבר ה' ", שמעו לא נאמר אלא ראו, בזה נתפרנסו אבותיכם, הרבה שלוחין יש לו למקום להכין מזון ליראיו. עד כאן. מסתבר מאד שאותה צנצנת נלקחה ביום הראשון לירידת המן שהוא לג בעומר, והיא היא שמשה לסמל לדורות ללימוד תורה מתוך ביטחון בה', הרבה שלוחים יש לו להכין מזון ליראיו.

מסורת בישראל שיום לג בעומר הוא יום פטירת רשב"י. אין לנו סמל גדול יותר מאשר רשב"י ללימוד תורה מתוך ביטחון. מובא בגמרא ברכות: תנו רבנן ואספת דגנך... הנהג בהן מנהג דרך ארץ דברי רבי ישמעאל. רבי שמעון בן יוחי אומר אפשר אדם חורש בשעת חרישה וזורע בשעת זריעה וקוצר בשעת קצירה ודש בשעת דישה וזורה בשעת הרוח, תורה מה תהא עליה? אלא בזמן שישראל עושין רצונו של מקום מלאכתן נעשית על ידי אחרים...  אמר אביי הרבה עשו כרבי ישמעאל ועלתה בידן כרבי שמעון בן יוחאי ולא עלתה בידן. מבאר המהרש"א דווקא 'הרבה עשו' ולא עלתה בידם, דרכו של רשב"י אינה מתאימה לרבים, אולם ליחידים ומיוחדים אכן ראויה היא שיטתו של רשב"י.

בכתבי האר"י מובא, שביום לג בעומר מתגלה שם המרמז על ביטחון, בטחו בה' עדי עד, וזהו סוד גל עד שקרא יעקב אבינו. עד כאן. דברים אלו מבארים לנו היטב את הקושי בפסוק המתאר את הברית בין יעקב ללבן: וַיִּקְרָא לוֹ לָבָן יְגַר שָׂהֲדוּתָא וְיַעֲקֹב קָרָא לוֹ גַּלְעֵד. מדוע צריכה התורה לתרגם לנו את המילה גלעד לארמית, הרי לבן דיבר את כל דבריו בשפה זו? לומר לך שכוונות שונות היו בדבריהם, כוונת לבן לפשוטם של דברים, ואילו יעקב כוונתו לשם ה' המתגלה ומאיר ביום גל (בעומר), המרמז על מידת הביטחון עד. יעקב קיבל על עצמו להתחזק במידת הביטחון באותה שעה שהיה נתון בפחד.

לג בעומר הוא יום שבו מאיר אורו של רשב"י, המסמל בתורתו ובאורח חייו צנצנת מן, ושניהם מאירים אות אורו של שם הביטחון שגילה יעקב אבינו.   

הרב שאול בטאט הוא רב בישיבת ההסדר בשעלבים

12.05.2020

1. על יהא קל בעיניכם עניין המלאכה שבלעדיה גם הלימוד נכה (משה אהרון)

שגם אין שבת וינפש .
שבת של הנפש .
אלא לאותה העמלה בשישה ימים.
ולא עוד לא דומה לימוד עם עבודת העמל ללחם ללימוד ללא עמל. עמל
שנעלמים מהמלומד ללא עמל סודות הארץ ואין בידו החיבור שבין שמיים בארץ משל אך ראשו בשמיים ורגליו לא בארץ

דווח על תגובה לא ראויה
12.05.2020

2. סודו של העומק בהפוך למערה (משה אהרון)

סודו של העומר הוא יסוד העניקה להערים אט אט אור פיזי של הארץ עד לשיא של מפגש עם שיא האור הרוחני מתן תורה אורקל מזריעה ועד קצירה והכל בהפוך לסוג המערה שגם בה יש לשון עמר .
אלא ששם נער ם אך אור רוחני דלוח טיפולי בלי אור השמש בלי החיבור של ארץ ושמים .
בלי של חיי בהם
וחיי עמהם עם אחיו

דווח על תגובה לא ראויה
12.05.2020

3. מצטער שיבושי כתיב קשים בתגובות בעיקר השנייה (משה אהרון)

נכתבו מנייד שבין אותותיו ואמצעי הרשומה אין הרמוניה

דווח על תגובה לא ראויה
12.05.2020

4. מערת רבי שמעון שווה למערת אליהו בחורב (משה אהרון )

הסיטואציה בבסיסה שווה גם שם ביקש אליהו לברוח מהחיים ומכלל ישראל אלי המערה בחורב
ופעמיים נזף בו הקבה לאמור
מה לך פה אליהו.......

דווח על תגובה לא ראויה
13.05.2020

5. אגדת. הלחם (משה אהרון )


כי לא על הלחם לבדו יחיה האדם

כי על כל מוצא פי ה.

מוצא פי ה הקודם לכל בעניין הלחם היה

בזיעת אפך תאכל לחם.

שאכילת לחם ללא זיעת אפיים אין

בה בריאות

לפיכך גם הלחם משמיים המן

נבדל מהלחםי להיותו מתן

ללא האות ת

של המילה בזיעת

שהמן גם אותיות נם

שלפיכך גם נותר לבסוף

בצנצנת למשמרת

כתמרור אזהרה

שנשמר תמיד לאכול

אך לחם

של זיעת אפיים

והנותן
והאומר
משה אהרון

דווח על תגובה לא ראויה
13.05.2020

6. מאמר עשיר ומחכים והמבין יבין (רפאל )

דווח על תגובה לא ראויה
13.05.2020

7. מאמר עשיר ומחכים והמבין יבין (רפאל )

דווח על תגובה לא ראויה
14.05.2020

8. כנסו.......... (יָדֹ֨עַ תֵּדַ֜ע)

כשעמדה מלכות הציונים הרשעה על עמך ישראל, להשכיחם תורתך, ולהעבירם מחוקי רצונך, ואתה ברחמיך הרבים, עמדתה להם בעת צרתם, מסרת גבורים ביד חלשים, ורבים ביד מעטים, וטמאים ביד טהורים, ורשעים ביד צדיקים, וזדים ביד עוסקי תורתך, ורבים ביד מעטים...
* * * *
אחרי 72 שנה תחת גלות הציונים שוב רואים שנצח ישראל לא ישקר. וקבוצת "יראי השם" בלי נשק, בלי מסוקים, בלי בלוני תצפית, בלי פרשים, בלי אגרפנים, בלי מקלות, מנצחים את "משטרת הציונים" במירון ל"ג בעומר תש"פ, הממשלה שמתגאה שהיא הכי חזקה בכל המזרח התיכון אכן לתפארת "מדינת ישראל".

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

פרופסור איתמר גרוטו בכנסת צילום: דוברות הכנסת, עדינה וולמן

גרוטו: תכנית הרמזור תוחלף בקרוב במתווה חדש

קרא עוד