יום הכיפורים - עוצרים, חושבים וביתר שאת ממשיכים

"יום הכיפורים הוא זמן העמקת המבט. ניתן לנו זמן מיוחד לעצור, לשבת ולהרהר על על השנה שחלפה ועל השנה שתהיה". הרב הצבאי הראשי, תא"ל הרב רפי פרץ כותב על יום הכיפורים

חדשות כיפה תא"ל הרב רפי פרץ 13/09/13 13:43 ט בתשרי התשעד

יום הכיפורים - עוצרים, חושבים וביתר שאת ממשיכים
דובר צהל, צילום: דובר צהל

לעתים אנו חשים כמו אצנים המצטרפים למרוץ החיים התובעני. מהתיכון לצבא, מהצבא לאוניברסיטה, מהאוניברסיטה לעבודה. גם בזמן הפנוי - התרבות מציעה מרחב פנאי באינטרנט וברשתות החברתיות, ואינה מאפשרת לאדם רגע אחד להיות באמת עם עצמו.

גם המציאות הצבאית תובענית וסוחפת. תרגילים, אימונים, מטווחים, שמירות, שיעורים, מארבים - יום רודף יום ומשימה רודפת משימה.

במציאות שכזו, לאדם אין רגע פנאי לשבת עם עצמו ולהתבונן: מהם הערכים שעבורם אני חי? מהי השליחות שלי? מה תפקידי כחלק מעם ששרד בגלות דורות כה ארוכים ושב לארץ אבותיו על מנת למלא את שליחותו?

הרמח“ל בספר ”מסילת ישרים“ מסביר שזו הייתה עצת פרעה הרשע. פרעה אמר: ”תכבד העבודה על האנשים... ואל ישעו בדברי שקר“ (שמות, ה‘, ט‘). פרעה הכביד את העבודה על בני ישראל, כדי שלא יהיה להם זמן לשבת ולחשוב על החזון הלאומי שלהם, על הערכים שלאורם הם חיים ועל המציאות שהם מאחלים לעצמם.

יום הכיפורים הוא זמן העמקת המבט. ניתן לנו זמן מיוחד לעצור, לשבת ולהרהר על על השנה שחלפה ועל השנה שתהיה. האם התקדמתי? האם חייתי בה לאור הערכים המשמעותיים לי? אילו החלטות טובות אני מקבל על עצמי לשנה שזה עתה החלה?

אם נתבקש לבחור דבר מרכזי אחד שעליו אנשים מתחרטים ביום הכיפורים, נגדיר זאת כך: החרטה היא על כך שלא מימשתי את עצמי באופן אמיתי. לא השתמשתי בכל כוחות הנפש, ולא מספיק הענקתי טוב לסובבים אותי. זה הזמן לקבל החלטות טובות לשנה החדשה כדי שנצליח להתקדם, כי זו תכונת האדם - כל הזמן להיות בתנועה קדימה.

לפיכך, על דברים שנעשו בין אדם לחברו ראוי ונכון לבקש סליחה. יום הכיפורים הוא הזדמנות נפלאה להשכין שלום בין אדם לרעהו. להתנצל מכל הלב בפני אנשים שאנו יודעים כי פגענו בהם. על מילים רעות, על לשון הרע, על חוסר הקשבה, על אי כיבוד הורים או חוסר התחשבות בחברים. בהתאם לגישה זו, אנו מרבים באחווה ורעות במחנה הצבאי בפרט ובעם ישראל בכלל, וכידוע, זה נדבך מרכזי בבניין הכוח ללחימה.

כאשר בית המקדש עמד על מכונו, האירוע המרכזי היה עבודת יום הכיפורים בבית המקדש, שעליה ניצח הכהן הגדול. אל המקום הקדוש ביותר במקדש, המכונה ”קודש הקודשים“, נכנס רק הכהן הגדול פעם אחת בשנה - ביום הכיפורים. אל המקום הקדוש ביותר, בזמן הקדוש ביותר, נכנס נצר לאהרן הכהן, שתכונתו המיוחדת - ”אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה“. זוהי מידתו המיוחדת של הכהן הגדול - אהבת עמו.

קדושתו של הכהן נובעת מן הקדושה של עם ישראל: ”ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש“ (שמות, י“ט, ו‘). שליחותו ומסירותו לעמו הן כרטיס הכניסה שלו לקודש הקודשים, כנאמר: ”בזאת יבוא אהרן אל הקודש“.

זכינו להיות שליחים לעם ישראל. לא בדיוק בחרנו זאת, אך בפועל זה מה שאנו עושים בעבודה קשה לאורך גבולותיה של מדינת ישראל ובנכונות להגן על עמנו מפני כל צר ומתנכל. נציגים גדולים אנו לדור שבשארית כוחו, לאחר מוראות אושוויץ ובירקנאו, נתן בידינו את מקל השליחים ואמר: המשיכו, תבנו, פתחו - בלי פחד ובלי מורא.

מדינת ישראל חזקה ופורחת - יש לנו חברה ערכית וצבא דרוך ונכון על משמרתו. הכל בזכות המסירות ואהבת ישראל שכל אחד מרעיף על חברו ועמו. זו הדרך לצלוח את יום הכיפורים, באמון, אחווה ורעות.

גמר חתימה טובה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן