יום השואה התשפ"א |בת השירות שזוכרת כל השנה

רובנו נזכרים בניצולי השואה לקראת יום הזיכרון לשואה לגבורה, אך עבור בתאל יום השואה הוא כל השנה. בתאל אריה, מתנדבת במסגרת השירות הלאומי ב"עמותה לעזרה מיידית לניצולי השואה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/04/21 18:43 כה בניסן התשפא

יום השואה התשפ"א |בת השירות שזוכרת כל השנה
צילום: תמרה מור

רובנו נזכרים בניצולי השואה לקראת יום הזיכרון לשואה לגבורה, אך עבור בתאל יום השואה הוא כל השנה. בתאל אריה, מתנדבת במסגרת השירות הלאומי ב'עמותה לעזרה מיידית לניצולי השואה'. תפקידה בעמותה הוא לרכז ולהפעיל מתנדבים מרחוק בשעת אמת ובעת הצורך. בתאל משוחחת עם ניצולי השואה, מבינה מה הצורך ומתאימה את העזרה לניצול, כך שניתן לספק סיוע מידי ממתנדבים שנמצאים באזור.

"אנו מקבלים בכל יום המון פניות מאנשים שמעוניינים להתנדב, הפניות מגיעות בעיקר דרך הרשתות החברתיות של העמותה. אנו מנסים לעשות את ההתאמה בין המתנדבים לניצולי השואה הזקוקים לסיוע עפ"י מיקום בארץ. פניות המתנדבים רבות ולמרות זאת אנו תמיד זקוקים למתנדבים נוספים. זה משמח וממלא לראות את עם ישראל נרתם לעזרה כשזקוקים לו"

העמותה לעזרה מיידית לניצולי השואה הוקמה בעזרת מתנדבים, אשר סייעו באופן פרטי לניצולי שואה נזקקים ובודדים במשך שנים ארוכות, תוך ציפייה לכך שמדינת ישראל תיקח על עצמה את האחריות לרווחתם של ניצולי השואה. עם הזמן החליטו המתנדבים להקים עמותה שתטפל בלא בירוקרטיה ובלא צורך במילוי טפסים, בכל תחומי החיים האפשריים בניצולי השואה, באופן מידי.

מאות ניצולי שואה פנו ועדיין פונים לקבלת סיוע. בעמותה דואגים לסיוע במוצרי מזון, ארוחות חג, דואגים לאוכל חם לניצולים הזקוקים לכך, שיפוץ דירות והתאמתן לניצולים ולצרכיהם, שליחת מוניות לניצולי השואה על מנת שיוכלו להתנייד ממקום למקום, ייעוץ רפואי ומשפטי וליווי לבדיקות רפואיות. בנוסף, העמותה מספקת לניצולים ביגוד, מוצרי חשמל ומוצרי חימום לחורף הקר ועוד רבות.

"לאחרונה אנו עובדים על פרויקט חדש יחד עם ניצולי השואה. בשבועות האחרונים מגיעים ניצולי השואה יחד עם מתנדבי העמותה לנטיעת עצים לזכר יקיריהם ברחבי הארץ. על כל עץ שנטע ניצול השואה אנו תולים שלט זיכרון עם שמות קרובי משפחתו שנרצחו בשואה. בעמותה אנו עובדים עם ניצולי השואה בכל השנה, אך החיבור של נטיעת העצים קרוב ליום השואה מעניק לזה משמעות נוספת ומרגשת במיוחד"

בתאל החליטה שבמסגרת התנדבותה בשירות הלאומי היא מעוניינת להתנדב עם בני הגיל השלישי בדגש על ניצולי השואה, דרך עמותת ש"ל- שילה. "לפני כחמש שנים חליתי ושהיתי רבות בבית חולים. בעודי במחלקת ילדים, ראיתי שבמחלקה הייתה אווירה שמחה והמון פעילויות בעוד שאצל המבוגרים קצת פחות, הרגשתי שזה לא צריך להיות כך. לאחר שהחלמתי הבנתי את המשמעות של חברה ותעסוקה, בייחוד במצבים הקשים של החיים.

ראיתי איך אנשים שעסוקים בדברים אחרים שוכחים מעט מהמחלה והעצבות, ולרוב גם מחלימים מהר יותר. הבנתי שרוב הריפוי הפיזי תלוי בשמחה הנפשית, לכן בחרתי בשירות הלאומי בתחום שעוסק בנתינה למבוגרים. העמותה עוסקת בעזרה מיידית לניצולי שואה שחוו רבות במהלך חייהם. כולנו חייבים כל כך הרבה לניצולי השואה שחיים איתנו, והיום יותר מתמיד הם אלה שזקוקים לנו. אין יותר טוב ומספק מעשייה של טוב למען האחר ובפרט לעשייה עם מבוגרים בודדים, למדתי שעשיית טוב לאחר תמיד חוזרת אלייך".

ראובן פינסקי, מנכ"ל רשות השירות הלאומי – אזרחי: " אנו מתמלאים התרגשות לשמע סיפורן מעורר ההשראה של בנות ובני השירות הלאומי- אזרחי. הקשר הבין דורי עם ניצולי השואה טוען את המתנדבים ואת הניצולים בעוצמות גדולות של ערבות הדדית ועשיה למען החוסן החברתי של מדינת ישראל. בכל יום ובמיוחד ביום השואה אנו אסירי תודה למתנדבים שנותנים את הלב והנשמה למען המדינה והחברה".

יעל פלקובסקי, מנהלת עמותת ש"ל שילה: "אנו גאים מאד ורואים חשיבות עצומה בשילוב בנות שירות במסגרת 'העמותה לעזרה מידית לניצולי השואה'. העמותה דואגת לרווחת  ניצולי השואה במכלול התחומים - מזון , ליווי לבדיקות , סיוע ברכישת תרופות , הפגת בדידותם ועוד. בת השירות מהווה ציר מרכזי בתיווך צרכי הניצולים לבין צוות העמותה ומתנדביה".

תמרה מור, ממקימי 'העמותה לעזרה מיידית לניצולי השואה' וממלאת מקום מנהלת העמותה מספרת: "תפקידם של בני ובנות השירות בעמותה הוא תפקיד ניהולי לכל דבר הכולל הפקה, ניהול מבצעי עזרה, ניהול והפעלת מתנדבים ויש גם פרויקטים מיוחדים של תמיכה רפואית ותמיכה ריגשית. מדובר באנשים צעירים שנכנסים בעמותה לתפקיד ניהולי אחראי מאוד ומעורבים בשינוי מהותי ולעיתים אפילו הצלת חייהם של ניצולי שואה. כרגע בתאל היא בת השירות היחידה בעמותה, והיא נותנת את כל כולה למען ניצולי השואה. יש לנו 11 תקנים נוספים פנויים. אנו קוראים לצעירים שמעוניינים לעשות שירות לאומי משמעותי להגיע אלינו. בני ובנות השירות הם נכס מדהים לעמותה ובכל מקום שיהיו".