חדשות כיפה

"לעתים נדירות הקב"ה מתערב"

ערב יום השואה והגבורה ו-73 שנה לתום התופת הנוראה של העם היהודי, אחד מראשי ארגון 'צהר' וראש ישיבת אורות שאול, הרב יובל שרלו, מנסה לענות על השאלה: היכן היה אלוקים בשואה?

יום השואה

יום השואהצילום: כיפה

12.04.2018

1. איך, איך אתם שבויים בקופסה (משה אהרון)

בס"ד.
ונביא לבב חכמה.
לי אישית אין ספק כי הקב"ה מאוכזב קשות מגישת האורטודוקסיה לשאלה איפה היה האלוהים בשואה.
על טרוניות עמך ישראל הפחותות בהרבה ביקש הקב"ה "לכו ונשפטה"
תנו לקב"ה הזדמנות להשיב הוא עצמו. .
והוא ישיב בדרכו במשפט - כי המשפט לאלוהים הוא.
ערכו משפט היסטורי ובו תתבע כנסת ישראל את אלוהיה על היעלמות וחידלון בשואה..
והוא סוף סוף יסגור מעגל היסטורי של התגלות והוא בדרכו שלו יתגונן וישיב.
ואפילו לבסוף יבקש לגזור עליו להביא את המשיח מיד.

דווח על תגובה לא ראויה
13.04.2018

2. השאלה "איפה היה אלוהים" מנוסחת בצורה קנטרנית כמו שאלתו של "הבן הרשע" בליל הסדר (אברהם)

הניסוח הנכון צריך להיות – "מדוע השם לא עזר" ? (ולא רק בשואה הוא לא-עזר).
התשובה הנכונה על השאלה לדעתי היא, שהשואל את השאלה אינו מאמין בהשם אלא ב"עזרת השם"!

דווח על תגובה לא ראויה
13.04.2018

3. מסכימה עם 2. ומוסיפה שהאמונה "בעזרת ה'" בניגוד לאמונה בה' עצמו עלולה להכזיב (אסנת)

דווח על תגובה לא ראויה
18.04.2018

4. למגיבים 2 ו3: דוקא השאלה "איפה היה אלוקים" היא הנכונה (נדב)

השאלה של הבן הרשע היא "מה העבודה הזאת לכם" - שאלה מנותקת ומנתקת. השאלה "איפה היה אלקים" היא למעשה "למה ה' לא עזר" - אבל דווקא מתוך דרישה אמונית.
מי ששואל את השאלה הזו - מאמין שיש אלוקים
מי ששואל את השאלה הזו - מאמין שהוא היה השאלה היא רק "איפה"
ומי ששואל ככה - זועק את זעקת הדרישה לצדק אלוקי ששאל אברהם "השופט כל הארץ לא יעשה משפט?!"
איוב זעק ואפילו התריס כלפי מעלה בצורה חריפה בעוד שרעיו מנסים לספק תשובות. לעומת זאת הקב"ה גוער באליפז וטוען שדוקא איוב דיבר נכונה!!!
היהודי מתאפיין בזעקת שאלה איפה הצדק האלוקי. עצם הזעקה מראה אמונה שזה קיים גם אם לא רואים אותו בחוש. הזעקה לראות את הצד האלוקי, הזעקה איפה אלוקים שזעקו במשך כל הדורות (עוד מימי משה רבינו ודוד המלך "למה יאמרו בעמים איה אלהיהם") היא הזעקה לדרישת אלוקים לגילוי שם ה' בעולם. וכאשר שאלה זו נשמעת מפי האפיקורס המודרני, החילוני הטיפוסי - זה רק מראה את עומק האמונה הישראלית הטבועה בו, מכיוון שאם לא היה מאמין, לא היה מקום בכלל לשאלה.

לפעמים השאלה הזו מוצגת כשאלה רטורית והתשובה שהשואל אומר היא בהפניית עורף למסורת ולאמונה - אבל רק לכאורה. כי כל עוד השאלה הזו בוערת בלבבו, הפניית העורף שלו היא הדרך שלו לזעוק, כמו בן מתבגר שמתריס, אבל דווקא ההתרסה מראה על הרצון לקשר, ליחס , ובמינוח היהודי - לתפילה.

קראתי בספר "בעל הסולם" שכאשר החלו ליישב את הנגב, הוא אמר "עכשיו יתפללו לגשם ויהיה גשם". לתמיהה שהועלתה "והרי היהודים ששם אינם מתפללים" הוא ענה "תפילה היא לא דיבור בפה אלא תביעת הלב".

עצם השאלה מראה על חיפוש תשובה, וחיפוש התשובה זה המסע אל תוך האמונה.

השאלה "איפה היה אלוקים" היא כנגד אמונה בעצם קיומו.
"למ הוא לא עזר" זה שאלה כנגד האמונה ב"עזרת ה'", שציינתם בצדק, הינה בעייתית.

לכם דווקא הניסוח הזה מצביע על האמונה האלוקים ובצדק האלוקי שחייב להיות קיים, ומסע החיפוש, גם כאשר הוא הולך בכיוונים שונים ומשונים, הוא הוא המסע אל האמונה.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

רחוב ירושלמי על שמו. אורי אורבך ז"ל צילום: מרק ישראל סלם פלאש 90

חדש בירושלים: רחוב אורי אורבך

קרא עוד