עצמאות 2021| טעימה מחגיגות יום העצמאות שייערכו בקהילות היהודיות בחו"ל

את היום הכי ישראלי שיש, יחגגו גם יהודי התפוצות ברוב פאר והדר, כמידי שנה ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, מעצים ומנכיח את יום הקמת המדינה בקרב יהודי התפוצות במטרה לחזק את הקשר שלהם עם ישראל

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 15/04/21 17:51 ג באייר התשפא

עצמאות 2021| טעימה מחגיגות יום העצמאות שייערכו בקהילות היהודיות בחו"ל
חוגגים ביום העצמאות. אילוסטרציה, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

יום העצמאות ה-73 של מדינת ישראל בפתח, מדובר ביום הכי ישראלי שיש, אך גם בקרב יהודי התפוצות מדובר ביום חגיגה לעם היהודי. כמידי שנה ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, מעצים ומנכיח את יום הקמת המדינה בקרב יהודי התפוצות בארה"ב ובקנדה, לא משנה מה עמדתם הפוליטית או זהותם הדתית. מי שמנהלת את הקשר בין יהודי התפוצות וישראל היא רבקה (בקי) כספי, מנכ"לית ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה בישראל.

התיווך בנושא דת ומדינה

"אנחנו לא משתייכים לאף זרם ביהדות, וגם לא מזוהים פוליטית לא באמריקה ולא בישראל, אנו עסוקים בבניית קונצנזוס ומציאת המחנה המשותף ונמנעים לעסוק במפריד" מבהירה כספי. ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה מייצג 151 פדרציות יהודיות ולמעלה מ-300 קהילות יהודיות עצמאיות. תנועת הפדרציות, נמנית עם עשרות ארגוני צדקה גדולים בצפון אמריקה, ששמו להם למטרה לפעול לרווחתם של יהודים ברחבי העולם.

כספי מודעת לכך שישנם פערים ביחסים, על אף הניסיון להיות נטרליים, במיוחד סביב נושא דת ומדינה, כשישראל היא יותר אורתודוכסית לעומת ארה"ב הרפורמית. "אנו מכבדים את ממשלת ישראל, שנבחרה בצורה דמוקרטית, אבל חשוב לשמור על הקשר בין הצדדים גם כשיש מסרים בעיתיים" השיבה כספי. "בישראל קורה הרבה שינוי, בכל הקשור לדת ומדינה, שאפילו האזרחים בישראל לא יודעים על המגוון הזה. אנו רוצים להבהיר שנכון שיש דברים המקשים על חיים פלורליסטים בארץ, אבל יש גם הרבה התקדמות ולצערי זה לא מסופר, באחריותנו לספר גם על זה". 

חיזוק התדמית של ישראל ותמיכה לעולים

כמידי שנה בארגון נרגשים בכל הקשור לישראל ואף מקפידים לחגוג עם הקהילות באמריקה את יום העצמאות הישראלי. "ישראל היא הליבה של כלל הפדרציות, ושמירת הקשר וחיזוק הקשר עם ישראל זו העבודה המרכזית של כולם" מספרת כספי. בארגון תומכים בתכניות כמו תגלית ומסע, ומסייעים המון לכל המבקש לעשות עלייה לארץ ישראל תוך שיתוף פעולה מלא עם הסוכנות היהודית. "אנו מאוד גאים בהבאת עולים לארץ ישראל, בין אם זה מאתיופיה או ברית המועצות, זה דבר מרכזי בעבודת הפדרציה".

לקראת יום העצמאות הנוכחי ישנו קושי והוא הפערים בין המציאות בישראל לבין צפון אמריקה: "לא מדובר רק על ההבדלים הגיאוגרפים והבדלי השעות אלא המציאות בה ישראל חזרה לשגרה, ושם המצב עוד קשה, זה ממש סוריאליסטי". למרות הקשיים השנה, כמו בשנה לפני הארגון מקיים את החגיגות באמצעות הזום, "אנחנו לא נשארים בצד ובוכים, אלא חוגגים באמצעות אירוע וירטואלי שהשנה יהיה בסימן ספורט, אבל עוד קודם לכן פרידה מהנשיא ריבלין שמסיים את כהונתו. החיבור בין הנשיא לספורט הוא ידוע, והוא נחשב אוהד מושבע של ספורט" מספרת כספי. 

באירוע השנה, הנשיא ריבלין יישא נאום פרידה, בנוסף ינאמו: שחקן ה-NBA אמארה סטודמאייר, המתעמלת לינוי אשרם, האצן האולימפי מארו טפרי, בעלי קבוצת הפוטבול מינסוטה ויקינגס ויושב ראש הפדרציות היהודיות מארק וילף.  

ביום חמישי, ה-15 באפריל 2021, בשעה 19:00 (שעון החוף המזרחי בארה"ב), יתקיים אירוע מקוון לציון יום העצמאות ה-73 למדינת ישראל, בסימן 'חשיבות הספורט בחברה הישראלית'.
האירוע יתחיל בנאום פרידה מקהילת התפוצות וסיכום כהונה, שיישא מר ראובן (רובי) ריבלין, נשיא מדינת ישראל, אשר ישקף את מורשתו כנשיא העשירי של מדינת ישראל ויסביר את משמעות אלמנט הספורט בחברה ובתרבות הישראלית. דוברת מיוחדת שתשתף באירוע היא  אגנס קלטי, מתעמלת הונגריה-ישראלית בת 100, ניצולת שואה,  שזכתה בלא פחות מ-10 מדליות אולימפיות, ותחלוק את סיפורה האישי.