תקומה ועצמאות ישראל היא לא פחות מנס גלוי

בתהליך השיבה לארץ מוטבעת ידו של הקב"ה ובכלל, הציונות לא החלה אצל הרצל. ד"ר חגי בן ארצי מנסה להסיר את הלוט מחלקם של רבני ישראל בתקומת המדינה ולשוות ליום העצמאות מעמד אלוקי

חדשות כיפה ד"ר חגי בן ארצי 30/11/99 00:00 טז בכסלו גתשסא

תקומה ועצמאות ישראל היא לא פחות מנס גלוי
יום העצמאות, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

סיפור הקמתה של מדינת ישראל סופר פעמים אינספור בספרות הישראלית ואף האוניברסלית. אולם נקודת המבט של הסופר סוקרת את התהליך בצורה לוגית ומנומקת מידי לטעמי. רבים שוכחים את הגיבור המרכזי של נס התקומה ושיבת ציון: אלוהי ישראל.

בכל המהלך הציוני ובהקמת המדינה בולט המימד הניסי, האלוהי; ללא התערבותה של ההשגחה העליונה, שמובילה את תהליך הגאולה, כל הפרוייקט הציוני היה נכשל כשלון חרוץ. המימד הזה לא בא להמעיט מגילויי הגבורה ומסירות הנפש של רבבות חלוצים ולוחמים ומעפילים במשך כמעט מאתיים שנה. אך כל המאמץ האנושי היה לשווא ללא יד ההשגחה.

את השילוב הזה בין האלוהי לאנושי הצגתי בספרי מגילת התקומה והעצמאות, כיצד בכל הצמתים הגדולים והמכריעים של ההיסטוריה הציונית ושל מלחמת העצמאות, הייתה השגחה פרטית ולאומית.

ה.    דִיוּנֵי הָעֲצֶרֶת הִסְתַּיְּמוּ בַּהַחְלָטָה לִשְׁלוֹחַ וַעֲדָה, שֶׁתַּחְקוֹר אֶת בְּעָיַת אֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל וְתַצִּיעַ לַעֲצֶרֶת הַצָּעוֹת לְפִתְרוֹן הַבְּעָיָה.

ו.    בְּז' סִיוָן תש"ז (16.6.1947) הִתְכַּנְּסָה הַוַּעֲדָה לִישִׁיבָתָהּ הָרִאשׁוֹנָה בִּירוּשָׁלַיִם.

ז.    הַהַשְׁגָּחָה הָעֶלְיוֹנָה הִכְבִּידָה אֶת לִבָּם שֶׁל הָעֲרָבִים, וְהַוַּעַד הָעֶלְיוֹן שֶׁל עַרְבִיֵּי אֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל הֶחְלִיט לְהַחְרִים אֶת דִיוּנֵי הַוַּעֲדָה וְלֹא לְשַׁתֵּף אִתָּהּ פְּעֻלָּה.

ח.    כָּךְ נִתְּנָה לַיִּשּׁוּב הַיְּהוּדִי וּלְהַנְהָגָתוֹ הִזְדַּמְּנוּת פָּז לְהַצִּיג אֶת עֶמְדָּתוֹ וְאֶת הַשְׁקָפַת עוֹלָמוֹ בִּפְנֵי הַוַּעֲדָה בְּצוּרָה מְלֵאָה וַעֲמֻקָּה.

ט.    בִּמְיוּחָד הִתְרַשְּׁמָה הַוַּעֲדָה מִנְּאוּמֵיהֶם שֶׁל דָּוִד בֶּן גּוּרְיוֹן, יוֹשֵׁב רֹאשׁ הַסּוֹכְנוּת הַיְּהוּדִית, וְשֶׁל חַיִּים וַיְצְמָן, נְשִׂיא הַהִסְתַּדְּרוּת הַצִּיּוֹנִית.

י.    כְּשֶׁנִּשְׁאַל בֶּן-גּוּרְיוֹן עַל מְקוֹר זְכוּתוֹ שֶׁל עַם-יִשְׂרָאֵל בְּאֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל, הֵרִים אֶת סֵפֶר הַתָּנָ"ךְ וְאָמַר: "זֶה הַקּוּשָׁאן (כְּתַב הַבַּעֲלוּת) שֶׁלָּנוּ". (קטע ממגילת התקומה והעצמאות, ד"ר בן ארצי)

המהלך הציוני הוא התגשמות מלאה, שלב אחרי שלב, של הנבואה המקראית המתארת את שיבת ציון וקיבוץ הגלויות לאחר הגלות הארוכה. דבריהם של משה רבינו וישעיהו הנביא, ירמיהו ויחזקאל, הושע ועמוס קמים ומתגשמים מול עינינו המשתאות : "כי עין בעין יראו בשוב ה' ציון" (ישעיהו נ"ב,ח')

טעות נוספת שאני מעוניין לעקור מהשורש, הינה התפיסה לפיה המפעל הציוני מתחיל עם הרצל, מייסד ההסתדרות הציונית. הוא גם לא מתחיל עם פינסקר, מייסד "חיבת ציון", ואפילו לא עם מבשרי הציונות. העלייה הציונית הראשונה היא עליית תלמידי הגאון מוילנה, תורתם היא תורת גאולה ציונית- דתית, ומפעל היציאה מן החומות ובניית השכונות החדשות בירושלים שנעשה בהנהגתם הוא מפעל ההתיישבות הציוני הראשון.

בֶּן-גּוּרְיוֹן לֹא וִתֵּר; מִשֶּׁרָאָה שֶׁרוּחַ הָרוֹב בְּמִנְהֶלֶת הָעָם נוֹטָה נֶגְדּוֹ, שָׁלַח אֲוִירוֹן מְיוּחָד לְהָבִיא אֶת הָרַב יְהוּדָה מַיְמוֹן מִירוּשָׁלַיִם הַנִּצוּרָה.

קיג.    הָרַב מַיְמוֹן, רֹאשׁ תְּנוּעַת "הַמִּזְרָחִי" וּמִתַּלְמִידָיו הַמּוּבְהָקִים שֶׁל הָרַב קוּק, תָּמַךְ בְּהִתְלַהֲבוּת בְּעֶמְדָּתוֹ שֶׁל בֶּן-גּוּרְיוֹן.

קיד.   בְּיַחַד הִצְלִיחוּ שְׁנֵיהֶם לְהַטּוֹת אֶת הַכַּף בְּמִנְהֶלֶת הָעָם, וּבְרוֹב דָּחוּק שֶׁל 6 תּוֹמְכִים נֶגֶד 4 מִתְנַגְּדִים הוּחְלַט לְהַכְרִיז עַל הֲקָמַת הַמְּדִינָה מִיָּד עִם סִיּוּם הַמַּנְדָּט וִיצִיאַת הַבְּרִיטִים מִן הָאָרֶץ.

קטו.   רוּחַ שֶׁל גְּבוּרָה עֶלְיוֹנָה, שֶׁל הַשְׁרָאָה אֱ-לוֹהִית וְשֶׁל תּוֹדָעַת שְׁלִיחוּת הִיסְטוֹרִית הוֹבִילָה אֶת שְׁנֵי הָאִישִׁים הָאֵלֶּה אֶל הַהַחְלָטָה הָאַמִּיצָה בְּיוֹתֵר בְּתוֹלְדוֹת הַתְּנוּעָה הַצִּיּוֹנִית וּמְדִינַת-יִשְׂרָאֵל (קטע נוסף מספרו של ד"ר בן ארצי).

חלקם המשמעותי של רבני הציונות הדתית, הועלם והוסתר כמעט בכל ספרי ההיסטוריה. ביניהם ספריהם של הרב אלקלעי ושל הרב קלישר כראשית הספרות הציונית; מקומם המרכזי של הרבנים מוהליבר, אלישברג, גוטמכר והנצי"ב מוולוזין בתנועת "חיבת ציון".

משקלו המשמעותי של הרב קוק, אבי הציונות הדתית בעידוד העלייה לארץ- ישראל ובהשגתה של הצהרת בלפור; תפקידו המכריע של הרב מיימון שעמד לצידו של בן גוריון, בהקמת המדינה ובהחלטות הדרמטיות בשנותיה הראשונות. בספר ישנה סקירה של תורות אלו ואני סבור כי הן מהוות אבן דרך בתקומתנו.

אנחנו חיים בתקופה, שראוי לספר עליה בסגנון מקראי כי הניסים הם ממש כמו בתנ"ך: "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות" לצידם מופיעים גם שירים שמבטאים את הרוח הגדולה של המפעל הציוני.


הכותב הוא מרצה ליהדות באוניברסיטת בר-אילן ובמכללות לחינוך. ספרו 'מגילת התקומה והעצמאות' יצא השנה בהוצאת ספרית בית- אל ואף תורגם לאנגלית. 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן