עולם התורה בחגיגות ה-80 לישראל: התחזית של הרב שמואל אליהו

במשך 70 שנה הוקמו ישיבות רבות ומספר לומדי התורה זינק בשיעור חד. הרב שמואל אליהו מסביר שלא צריך להיות חכם גדול כדי לדעת מה צופן לנו העתיד, מספיק לקרוא קצת את דברי הנביאים, להפשיל שרוולים ולפתוח דף גמרא

חדשות כיפה רב העיר צפת הרב שמואל אליהו 18/04/18 19:55 ג באייר התשעח

עולם התורה בחגיגות ה-80 לישראל: התחזית של הרב שמואל אליהו
התחזית התורנית של הרב אליהו, צילום: shutterstock

שנת השמונים של מדינת ישראל

בשבעים שנות המדינה התקדם עולם התורה מאוד ברמה המספרית. לפי נתוני הלמ"ס, העלייה הרוחנית של מדינת ישראל היא גדולה.

הדבר מתבטא במספר הישיבות ובני הישיבות, שגדול הרבה יותר מהגידול במספר תושבי המדינה. מדובר בתהליך רוחני שתואם לחלוטין את הנבואות הכתובות כמעט בכל ספרי הנביאים. הנבואות שמספרות לנו כי אחרי קיבוץ הגלויות הקב"ה ימול את לבבנו ויזה עלינו מים טהורים. ייתן לנו לב חדש ורוח חדשה ויטהר את ליבנו. 

כיוון שאנו חיים בתוך נבואות שמתגשמות, אנו יכולים לראות מה צופים לנו הנביאים, וכבני נביאים נוכל להתכונן טוב יותר לעתיד. מה שאנו מוצאים הוא לימוד יותר פנימי וערכי, לימוד מהלב. "נָתַתִּי אֶת תּוֹרָתִי בְּקִרְבָּם וְעַל לִבָּם אֶכְתֲּבֶנָּה". פחות ופחות כפייתי. "וְלֹא יְלַמְּדוּ עוֹד אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ וְאִישׁ אֶת אָחִיו לֵאמֹר דְּעוּ אֶת ה' כִּי כוּלָּם יֵדְעוּ אוֹתִי לְמִקְטַנָּם וְעַד גְּדוֹלָם" (ירמיהו לא). 

אנו גם יודעים שהעם אמור להיות עם אחד. "וְעָשִׂיתִי אֹתָם לְגוֹי אֶחָד בָּאָרֶץ בְּהָרֵי יִשְׂרָאֵל" (יחזקאל לז). ובאמת אנו רואים את ההתקרבות שיש בין עולמות התורה. מצד אחד, עולם התורה הציוני מעצים את התורה שלו, ומן הצד השני עולם התורה החרדי מתחבר יותר ויותר למדינת ישראל, גם בלימודי מקצוע, גם בשירות צבאי, גם בשותפות בממשלה וגם בשותפות הלב. על פי הנביאים, ההתקרבות הזאת אמורה להמשיך. 

הנביאים מספרים לנו שבסוף התהליך יבואו כל האומות לירושלים ללמוד צדק ומשפט, ערכים ואמונה (ישעיהו ב, ב). הנביא זכריה מסביר לנו שהגויים הללו יבואו בסופו של דבר לכל אחד ואחד מאיתנו, יחזיקו בכנפי בגדינו, ימשכו בהם ויבקשו ללמוד את הדרך לאלוקים. "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת בַּיָּמִים הָהֵמָּה אֲשֶׁר יַחֲזִיקוּ עֲשָׂרָה אֲנָשִׁים מִכֹּל לְשֹׁנוֹת הַגּוֹיִם וְהֶחֱזִיקוּ בִּכְנַף אִישׁ יְהוּדִי לֵאמֹר נֵלְכָה עִמָּכֶם כִּי שָׁמַעְנוּ אֱלֹהִים עִמָּכֶם" (זכריה ח).

היום אנחנו חייבים ללמוד את השפה שבה מדברים עם הנוצרים. את הסגנון שבו מדברים עם המוסלמים. את הניגון ועוצמות הרגש שבהם מלמדים את אנשי הצפון ואת אנשי הדרום, במינון הנכון. אבל העיקר הוא ללמוד את התוכן, ואחר כך גם את השפה. חייבים להתחיל בזה כבר היום, כי זה תפקיד שלא נוכל לברוח ממנו, הוא ירדוף אחרינו לכל מקום. 

צפו בשאר התחזיות ליום העצמאות ה-80 של ישראל 

 הרב שמואל אליהו

הרב שמואל אליהוצילום: רוני חי

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן