לא רק לראותם בלבד!

אורית לסר, ראש תחום חינוך בתנועת נאמני תורה ועבודה, מסבירה שכדאי להשתמש באור שמפיצים נרות החנוכייה כדי להתבונן פנימה על הסביבה שלנו ומשפחתנו

חדשות כיפה אורית לסר 09/12/18 17:02 א בטבת התשעט

לא רק לראותם בלבד!
אורית לסר, צילום: באדיבות המצולמת

"ואין לנו רשות להשתמש בהם"... נכון, אסור להשתמש בנרות. אבל מי אמר שאסור לנצל את האור הקיים ממילא, ולהעצים אותו?

אני מציעה, שכמו בדיקת חמץ, שבו אנו נעזרים בנר (ונוצה) כדי להאיר פינות נסתרות בבית ולחפש פירורי חמץ שאולי עוד נדבקו... כך בנרות החנוכה, ניעזר בנרות כדי לקיים "בדק בית". אבל לא במובן של חיפוש החמצות או פירורים סוררים. להיפך. בזמן הדלקת נרות חנוכה, הבית מתמלא באור יקרות. הנרות מאירים את הפנים שלנו ואת של מי שסביבנו – ועל כן יש בידינו הזדמנות פז, להעצים את האור הזה ולהסתכל באמצעותו יותר פנימה.

להביט בכל אחד ואחת מהילדים והילדות שלנו. לא סתם מבט חטוף, או כזה שאנחנו עושים עשרות פעמים ביום כשאנחנו רואים אותם. אלא להביט קצת יותר פנימה ולעומק. לראות את הרבדים של כל אחד ואחת. לראות את היופי, הפנימי ובוודאי החיצוני, כפי שהוא נגלה לנו במבט אוהב. לראות את החוטים הדקים שמקשרים כל אחד מהם אלינו. לראות בתוכם את הילדים הקטנים שהם היו, ואפילו את התינוקות שפעם נולדו לנו והחזקנו קרוב ללב. לדמיין את הדמויות האלו, כאילו הן מסתתרות ומקופלות עמוק בתוכם. להאיר את הזיכרונות, הסודות, הרגעים, וכל הנגיעות והחיבוקים שהיו מנת חלקם של כל הגופים האלה. אחד בתוך השני.

להאיר את העיניים הנוצצות והחכמות שלהם ולגלות את יופיין מחדש. להצית את האש הדולקת בליבם, את מה שמשלהב אותם ואת מה שמרגיע את הלהבה הפנימית. להביט בנר הדולק של כל אחד מהם, בנשמה הבוערת.

ולראותם יחדיו. כמה שהם מונים, בלי עין הרע. כל אחד בצבעו המיוחד, בגובה שלו, בשלהבת העולה מאליה ומגיעה עד להיכן שמגיעה. לראות איך הם נראים מרחוק, ומקרוב. כיצד הם עומדים יחדיו, וכיצד הם דולקים מאליהם. לראות את ההשתקפות שלהם כלפי חוץ, בחלון או בפתח הבית, אבל יותר מכך- את האור שלהם מקרין פנימה, אל תוך הבית. איזה אור מביא כל אחד מהם מעצמו, ומה מייחד את האור שלו מהאורות האחרים.

ולהאמין בניסים. להיטיב, להדליק, להשגיח, להגן מפני הקור והרוחות, להעמיד במקום גבוה ומוגן, לברך, להוסיף חום ... ויחד עם זאת, להוסיף ברכה ותפילה. לעצום לרגע עיניים, כדי לתת להם להעלות את אורם בעצמם. לפקוח את העיניים, ולראות את הפלא הזה קורה אל מול עינינו.

הילדים האלו, שאנו שותפים בגידולם, מאירים גם אותנו באור יקרות. מוציאים מאתנו כוחות גדולים שלא תמיד הכרנו בעצמנו. מאפשרים לנו הצצה אינסופית אל ה"פנים" שלנו. הם מתדלקים אותנו בתובנות על החיים – שלנו, שלהם ובכלל. מלמדים אותנו שיעור כזה גדול באהבה, באמונה וגם בניסים.

חנוכה זה זמן טוב להאיר את הבית שלנו באור ובחום גדול. לחפש ולמצוא מיליון נקודות של אור, בפרטים ובכל הנרות יחדיו.