ובחרת בחיים: רגע לפני שחותמים!

באגודת 'אפרת' שמו למטרה לתת לנשים את הבחירה להמשיך בהיריון שכמעט הופסק בגלל מצב כלכלי. מאז הקמתה של אפרת לפני כ40 שנה ניצלו חייהם של 73,085 תינוקות יהודיים. הסיוע הוא נפשי וחומרי ראיון אישי ומרתק עם הגברת רותי תדהר, עובדת סוציאלית, העומדת בראש מערך של מאות מתנדבות, שנלחמות יום יום למען החיים.

חדשות כיפה תוכן שיווקי 17/09/18 11:56 ח בתשרי התשעט

ובחרת בחיים: רגע לפני שחותמים!
צילום: shutterstock

קשה לתפוס את העובדה שברחוב קטן ושקט בירושלים מתקיים מפעל גדול להצלת נפשות. רותי תדהר, אישה חייכנית שמקרינה אופטימיות, היא בעלת תואר שני בעבודה סוציאלית ומנהלת את מחלקת הסיוע של אגודת 'אפרת'. רותי נמצאת באגודה כבר 17 וחצי שנים.

על הקיר תלויה תמונה גדולה ובתוכה תמונות רבות של ילדים שמחייכים חיוך גדול. "זה רק חלק קטן מאד מילדי 'אפרת'", מעירה רותי כשאני בוחנת את עשרות הילדים בתמונה.


מה התפקיד שלך באגודה?
"אני העובדת הסוציאלית והמנהלת של המחלקה.  אני אחראית על מערך של מאות מתנדבות פעילות שמקבלות כל הזמן מקרים מאיתנו או מהשטח ויוצרות קשר עם נשים שמתלבטות אם להמשיך את ההיריון או לא. המתנדבות מלוות אותן ומהוות בעבורן אוזן קשבת, כתף תומכת, ייעוץ, הכוונה וליווי יום יומי גם לפעמים שנים לאחר הלידה. הן נותנות להן רעיונות ועוזרות להן מול הרשויות השונות וכמובן נעזרות במערך הסיוע שאגודת 'אפרת' מספקת".

מצילים חיים ותורמים לאגודת אפרת


ואיך זה מתורגם בשטח?
"המטרה שלי היא להכשיר צוות שידע איך לדבר עם הנשים. צריך לזכור שהנשים שמדברות איתן נמצאות בדרמה ומרגישות בתוך משבר קשה ובהתלבטות, זאת אחת ההחלטות הכי קשות שאישה יכולה להיתקל בה בחיים שלה: ההתלבטות האם להמשיך היריון או לא בגלל בעיות שונות.

הצוות שלי מוכשר לדעת איך לדבר איתן, איך להקשיב להן, לתת להן את המידע שצריך, איך להרגיע אותן ואיך למקד אותן ולעזור לאישה להסתכל על האפשרויות העומדות בפניה שלעיתים היא לא שמה לב או יודעת בכלל שהאופציות האלו עומדות בפניה, להתלבט עם הלב שלה ולהחליט מה היא רוצה באמת".

הרוב העצום של הנשים כולל הנשים הדתיות שפונות אלינו זה לא בראש מעייניהן. מה שמציק להן זה הצד הכלכלי ואיך מתמודדים עם המצב, מותר ואסור זה לא מעניין אותן כרגע. האישה בלחץ ובמצוקה קשה מאוד, רק מצוקה קשה יכולה להביא אישה לחשוב על הפלה.

בצוות של המתנדבות שלנו יש לנו אנשי מקצוע: פסיכולוגיות, עו"ס, רופאים ועורכי דין שנכנסים לתמונה ועוזרים במכלול הבעיות. אבל הצד הרגשי זה העניין. כשאתה עוזר להן ותומך בהן ומשתדל להראות להן את הדרך שלפניהן למרות שהיא לא תמיד קלה אך בעיקר היא מסתמכת על ניסיוננו שנשים שעוברות הפלה לרוב מצטערות על זה מאוד, בסופו של דבר רוב רובן של הנשים מחליטות להשאיר את ההריון.

אילו נשים מגיעות להתנדב בארגון?
"לכל מתנדבת יש את הסיפור שהביא אותה לאגודת 'אפרת'.  יש מתנדבות רבות שעשו הפלה ומאוד הצטערו על זה אחר כך והן מביאות את המידע הזה. יש כאלה שנמנעו מלעשות הפלה והן שמחות עם התוצאה ורוצות להשפיע על נשים אחרות. המתנדבות של אגודת 'אפרת' זה לא משהו אחיד, יש חילוניות, דתיות ומסורתיות, למעשה יש הכול"

רותי מספרת שבאגודת 'אפרת' נותנים עזרה לכ 4,000  נשים בשנה. בישראל מתבצעות כ 20  אלף הפלות חוקיות בשנה. אבל לנתון הזה צריך להוסיף את ההפלות הלא חוקיות, שכנראה מספרן זהה. כך שהעם היהודי מאבד מידי שנה כ40,000 יהודים בהפלות שרובם אינן הכרחיות.

"אנחנו ארגון פמיניסטי-למען נשים בלי צל של ספק". אנחנו דואגים לקיים את רצונן והחלטתן של הנשים. ארגוני נשים אחרים מנופפים בזכות האישה על גופה בכך שהיא צריכה לבצע הפלה באופן גורף. ואילו אנחנו שומעים ומקשיבים לאישה לבעיותיה ולרצונה האמיתי ומציגים בפניה את האופציות העומדות לפניה כולל עזרה במקרה שהיא לא שלמה עם ההפלה בגלל מצבה הכלכלי. כך שעכשיו כשכל האפשרויות מוצגות בפניה היא יכולה לקבל החלטה חופשית ואמיתית ע"פ רצונה כאשר משום מה ברוב רובן של המקרים זה ללדת.

בסיום הריאיון אני מעירה שאני לא יודעת אם זה משמח שיש כזה מפעל גדול של עזרה או עצוב שיש כל כך הרבה נשים שזקוקות לו. תדהר עונה: "כן, נכון. זה עצוב שיש הרבה שזקוקים לעזרה. אבל מצד שני זה מאוד משמח שיש מי שרוצה לעזור, שיש לנו שותפים רבים לפעילות, תורמים ומתנדבים שאכפת להם, שרואים את החשיבות של כל אחד ואחד מהילדים האלה ושבזכותם הם היום חיים"

מצילים חיים ותורמים לאגודת אפרת