הלכות בין המצרים לחייל

האם מותר לחייל ללבוש בגדים חדשים? מה לגבי בשר בתשעת הימים? מותר להתקלח או להתגלח? האם צריך לאכול לשיעורים בתשעה באב? הרב אבינר בשו"ת מיוחד לחיילי צה"ל

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר בעריכת הרב מרדכי ציון 18/07/14 10:49 כ בתמוז התשעד

הלכות בין המצרים לחייל
צילום אילוסטרציה: פלאש 90, צילום: צילום אילוסטרציה: פלאש 90

בין המצרים עד א' אב

ש: מותר לשמוע מוזיקה?

ת: לא. גם מוקלטת (שו"ע או"ח תקס. שו"ת אגרות משה או"ח א קסו. שו"ת יחוה דעת ג ל. ו לד). אבל מותר לשמוע תכנית שיש קטעי קישור מוזיקליים, מדין הנאה שבאה לו לאדם בל כרחו (פסחים כה). וכן מותר לשמוע מוזיקה בטכס צבאי ולא חייב לצאת. וכן בתרגילי סדר.

ש: מי שנמצא במקום בו משמיעים מוזיקה, האם חייב לצאת?

ת: לא. בין שזה טכס, בין שחיילים משמיעים בחדר, כי זו הנאה שבאה לו לאדם בל כרחו (שם).

ש: האם מותר לשיר בלי לנגן?

ת: כן (שו"ת אגרות משה יו"ד ב קלז. שו"ת יחוה דעת ו לד).

ש: מותר לברך שהחיינו?

ת: ראוי להחמיר אלא אם כן יש צורך. ובשבת מותר (שו"ע או"ח תקנא יז).

ש: מותר לקבל מדים חדשים?

ת: כן.

ש: מותר להסתפר ולהתגלח?

ת: אשכנזים אסורים, ספרדים רק בשבוע שחל בו ט' באב. וספרדים רבים מצפון אפריקה גם נוהגים איסור מי"ז בתמוז (שו"ע ורמ"א תקנא ג-ד).

ש: האם מותר להתגלח לקראת טכס, כדי שיהיה מכובד?

ת: לא להתגלח, זה מה שמכובד. אבל בחוץ לארץ, אפשר (שו"ת אגרת משה ד קב. ה כד ט).

ש: האם מותר לארגן מסיבה שמחה, הרקדה ומופע בידור?

ת: לא. אך מופע רציני מותר.

ש: פעילות ספורטיביות מותרת?

ת: כן.

ש: טיול מותר?

ת: כן. בודאי טיול לימודי. וכן נופש (שו"ת עשה לך רב ב לה. שו"ת שאילת שלמה א רז).

חודש אב

ש: ממתי אסור לאכול בשר?

ת: אשכנזים מא' באב, ספרדים מב' באב (מ"ב תקנא נח. כה"ח קכה).

ש: מה דין חייל שמבצע פעילות מפרכת וזקוק לבשר?

ת: מותר (קשרי מלחמה ג נו).

ש: ממתי אסור ללבוש בגדים נקיים?

ת: אשכנזים מא' באב, ספרדים משבוע שחל בו ט' באב (שם).

ש: כיצד ישיג אדם בגדים נקיים באותם הימים?

ת: ילבש אותם לפני זמן איסורם כחצי שעה. או ילכלך אותם קצת (מבפנים) על ידי שפשוף בדבר מלוכלך. וכן מי שמקבל מדים חדשים (כחיצים ביד גיבור ב 84).

ש: ממתי אסור להתרחץ?

ת: אשכנזים מא' באב, ספרדים משבוע שחל בו ט' באב (שם).

ש: מה יעשה אדם שסובל כשלא מתרחץ?

ת: רק רחיצה של תענוג אסורה, אבל אם סובל, רחיצה של סילוק צער מותרת, ויתקלח מהר ופושר ועם סבון (שו"ת אגרות משה אה"ע ד פד).

ש: האם מותר ללכת לבריכת שחיה או לים?

ת: ת: אשכנזים לא. ספרדים רק משבוע שחל בו ט' באב (רמ"א תקנא טז. שו"ת יחוה דעת א לח).

ש: מותר לכבס?

ת: אשכנזים אסורים מראש חודש אב וספרדים בשבוע שחל בו ט' באב (שו"ע תקנא ג. מ"ב כט).

ש: מה יעשה מי שנגמרו לו כל הבגדים הנקיים?

ת: מותר לכבס, ולפני שילבש ילכלך קצת כמו מי שלובש בגד מכובס בלית ברירה (מקראי קודש פ"ג הערה יז בשם הגר"מ אליהו).

סעודה מפסקת

ש: מה מותר לאכול?

ת: לחם. מים. תבשיל אחד (תענית כו ב).

ש: חייב בביצה קשה?

ת: כך נוהגים, אם אפשר, ויש נוהגים לאוכלה עם אפר, למשל ניר שרוף (רמ"א תקנב ה).

ש: האם יש לשבת על הרצפה?

ת: כן (שו"ע תקנב ז).

ש: האם אפשר לאכול כמה חברים ביחד?

ת: לא. כל אחד לחוד (שו"ע תקנב ח. מ"ב יט).

ש: מותר לאכול ארוחה טובה לפני סעודה מפסקת?

ת: כן אבל צריך הפסקה רצינות באמצע, כגון המתנת זמן, או הליכה למקום אחר, או תפילת מנחה (שו"ע ורמ"א תקנב ט).

תשעה באב

אכילה

ש: ממתי עד מתי הצום?

ת: משקיעת החמה עד צאת הכוכבים (שו"ע תקנג ב).

ש: מי שחייב לאכול או לשתות בט' באב עקב פעילות צבאית או מחלה, האם חייב לעשות זאת לשיעורים?

ת: לא, יאכל רק מה שהכרחי, אך זו חומרה ראויה. וגם אז יוכל לעלות לתורה, לומר עננו ולישא כפיו במנחה אם הוא כהן (משיב מלחמה ב קמ).

ש: כמה הוא לשיעורים?

ת: 30 סמ"ק אכילה, כלומר קופסת גפרורים, 40 סמ"ק שתיה כלומר קצת פחות מרבע כוס פלסטי חד פעמית נפוצה. - כל 4 דקות. ובודאי אין לאכול מעדנים אלא מזון פשוט (שיעורי תורה לרב נאה ג י-יד. לגבי השיעורים, הגרי"ש אלישיב נשאל כיצד חלק הגרח"נ על החזו"א, והשיב ששיעור הגר"ח היה נהוג מקודם והחזו"א הוא החולק. ספר ישיב משה קל).

ש: מי שחייב לאכול, יכול לעשות זאת ברבים?

ת: לא. בצנעא (ילקוט יוסף תקלא).

ש: אם עליי למלא משימה צבאית המחייבת לאכול, האוכל להתחלף עם חייל לא דתי שממילא לא צם?

ת: מותר, ואדרבה עדיף כי עתה הוא אוכל בהיתר ולא באיסור (עי' משיב מלחמה ב קמ).

ש: האם מותר להתאמן בט' באב?

ת: לא. זה היסח דעת מן האבלות. וקל וחומר אם זה יחייב לאכול או לשתות. אלא אם כן זה אימון הכרחי ודחוף (קשרי מלחמה ב פח-צ).

ש: האם מותר לקבל עירוי במסגרת קורס חובשים?

ת: כן. אין זה נקרא שתיה (שו"ת מהרש"ם א קכד. שו"ת אחיעזר ג סא).

ש: מי שנקרא לפעילות מבצעית, שהצום יפריע לה, האם מותר לו לאכול מיד לפני היציאה?

ת: כן. ואם יהיה לו זמן אחר כך בלי שזה יפגע בפעילות, לחכות (עי' משיב מלחמה ב קמ).

ש: ומה הדין אם לא בטוח שיהיה חייב לאכול לתקינות הפעילות?

ת: יקח מזון איתו ויאכל בשעת הצורך, אם זה יהיה אפשרי אז בלי לפגוע בפעילות (שם).

ש: האם מותר לעבוד בשק"ל?

ת: עדיף לסגור. אם אי אפשר, מותר לעבוד, כי בלפני עוור תולים, ויש אפשרות שיאכל אחרי הצום (משנה גיטין ה ט. ועי' בה"ט קסט סק"ד בשם הב"ח).

נהג צבא

ש: אני נהג בנסיעות ארוכות ביום רגיל כדי לא להירדם על ההגה אני שותה ואוכל גרעינים. מה לעשות בט' אב?

ת: ללעוס גומי לעיסה כבר לעוס מאתמול.

רחיצה

ש: כיצד נוטלים ידיים אחרי השירותים?

ת: רק אצבעות (שו"ע תריג ב).

ש: מה יעשה אדם שמאוד מלוכלך עקב פעילות צבאית?

ת: אם ממש מלוכלכים, מותר לרחוץ מה שהכרחי, ועם סבון (שו"ע תקנד ז).

ש: מותר למרוח משחה?

ת: לא. אבל אם זה לא לתענוג מותר: כגון נגד יתושים, דאודורנט או משחה נגד פצעים (שו"ע תקנד טו. ביה"ל סיכה. עי' הליכות שלמה ח"ג סוף עמ' תכב).

טיול ובידור

ש: מותר לטייל ולהתבדר?

ת: לא. אין לעסוק בדברים לא רציניים (שו"ע תקנד כא).

עבודה

ש: מותר לעבוד?

ת: עד חצות לא. אחרי חצות אם הכרחי (שו"ע ורמ"א תקנד כב-כג).

לימוד תורה

ש: מה מותר ללמוד בתורה?

ת: דברים עצובים על החורבן, פרקי איכה וירמיהו, הלכות בין המצרים, ספרי מוסר, אגדות החורבן (שו"ע תקנד א-ב).

שינה

ש: מותר לישון על מטה?

ת: יש מחמירים להניח המזרון על הרצפה או לישון בלי כרית (שו"ע ורמ"א תקנה ב).

נסיעה

ש: אם חייל נוסע ברכב, אפשר לשבת בכיסא?

ת: כן (וכן הובא בשם הגרי"ש אלישיב שמי שנוסע באוטובוס בט' באב מותר לו לשבת על מושב ואין הוא צריך לעמוד. תורת היולדת מח הערה יז).

נעליים

ש: מותר לחייל לנעול נעלי עור?

ת: כן בפעילות מבצעית. ואחרי הפעילות יוריד (שו"ע תקנד יז. תריד ג-ד).