פסק חדש של הרב דב ליאור: ניתן לומר הלל בברכה גם בליל יום העצמאות

רב העיר קריית ארבע לשעבר ומזקני הרבנים בציונות הדתית פרסם פסק הלכה עדכני ובו הוא מתיר לומר הלל בברכה גם בערב יום העצמאות ולא רק ביום עצמו: "בעבר חששתי לדעת החולקים על הרב גורן זצ"ל, כעת נראה לי לעניות דעתי שיש לנהוג כדעתו"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 20/04/23 15:00 כט בניסן התשפג

פסק חדש של הרב דב ליאור: ניתן לומר הלל בברכה גם בליל יום העצמאות
הרב דב ליאור, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לקראת יום העצמאות ה-75, הרב דב ליאור בפסק חדש ומפתיע. רב העיר קריית ארבע לשעבר ומזקני הרבנים בציונות הדתית, פרסם פסק ובו הוא מתיר לומר הלל בברכה גם בליל יום העצמאות. סברתו של הרב היא פרסום נס התקומה, וחכן הוא מדגיש כי עדיף שהחזן בלבד יברך ולא כלל הציבור. כזכור, ברוב המקומות נוהגים לומר הלל בברכה רק ביום העצמאות עצמו.

"מפני החשיבות הגדולה של ההודאה על הנס וכן מפני שבחצות לילה זה, הסתיים שלטון המנדט הבריטי ונכנסה לתוקפה מלכות ישראל"

"בעבר חששתי לדעת החולקים על הרב גורן זצ"ל ולכן סברתי שמספק אין לומר הלל בברכה בליל יום העצמאות, אך כעת נראה לי לעניות דעתי שיש לנהוג כדעת הרב גורן זצ"ל ולומר הלל בברכה גם בליל יום העצמאות", כך הרב ליאור על פי פרסום של דביר עמר.

יום העצמאות

יום העצמאות בכותל | צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

"מפני החשיבות הגדולה של ההודאה על הנס וכן מפני שבחצות לילה זה, הסתיים שלטון המנדט הבריטי ונכנסה לתוקפה מלכות ישראל", הוסיף הרב ליאור וכתב כי הוא פוסק כך למרות הדעות האחרות בסוגיה. יש להדגיש שלדעת הרב ליאור רק שליח הציבור יברך על ההלל בלילה משום שברכה זו היא משום פרסומי ניסא ברמה הציבורית, ולא מדובר בחובה אלא בהיתר.

הרב אלקנה ליאור מסביר את פסק אביו:

הרב שרקי מסביר על הטרגדיה של התפיסה החרדית

אחד הרבנים היחידים שפוסק כמו הרב גורן הוא הרב שרקי, שבראיון לכיפה הסביר את חשיבות התפיסה הציונית. "השאלה המהותית היא באיזו תקופה של ההיסטוריה אנחנו חיים: האם אנחנו בתקופת הגלות או שאנחנו בתקופת הגאולה. ברגע שאדם טועה לגביי ההבנה של אופי התקופה שבה הוא חי, זה מקרין על כל התורה שלו. הטרגדיה של העולם החרדי היא שהוא עולם צדיקים של דור אחר, עולם שאיננו מבין מה הן המשימות של הדור שלנו. החזרה לארץ ישראל איננה רק חזרה טריטוריאלית, היא המקום שבו צומחת התרבות שלנו כדי להוות דגם לעולם כולו", אמר הרב שרקי, שמארגן בעצמו תפילת ליל עצמאות בכותל המערבי.

"אנחנו כבר לא ביהדות של בית הכנסת, אנחנו ביהדות של המדינה. הקדוש ברוך הוא הצטייר בזמן הגלות כיושב ראש המועצה הדתית של הקוסמוס, מה שעניין אותו כביכול זה האם אתה אוכל כשר, שומר שבת, שומר טהרת המשפחה וכדומה. כל הדברים האלה הם חשובים מאוד, אבל המרחב של הקודש התרחב: היום אנחנו עסוקים בפוליטיקה, בצבא, באיכות הסביבה, בכלכלה העולמית, במסרים אוניברסליים", המשיך הרב שרקי.