בדיקת אנטיגן בשבת? הרב יוסף צבי רימון בפסק מפתיע

למרות שאנחנו בסופו של הגל, עדיין ישראלים רבים עושים בדיקות אנטיגן ביתיות. אך בפעולות שכלולות בבדיקה יש חשש לאיסורי שבת רבים. אז מה אפשר לעשות במידה וחשים תסמינים? ומה עם בדיקה לילדים לפני הליכה לבית הכנסת? הרב יוסף צבי רימון עונה

חדשות כיפה הרב יוסף צבי רימון 24/02/22 11:44 כג באדר א'

בדיקת אנטיגן בשבת? הרב יוסף צבי רימון בפסק מפתיע
בדיקת אנטיגן ביתית, צילום: shutterstock

הדיון סביב סאגת בדיקות הקורונה הביתיות, אמינותן ואופן ההפעלה שלהם נידונה פעמים רבות וכמעט מכל כיוון, אך מה דעת ההלכה בעניין? האם מותר לעשות בדיקת קורונה ביתית בשבת? כיצד ניתן להתמודד עם בעיית הסחיטה והצביעה? ישנו חשש של איסור של "סוחט" (תולדה של "דש"), שהרי צריך את יתרת הנוזל היוצא, וגם חשש של "צובע" ו"רושם" (סוג של כתיבה).

 

לכן, כאשר אין צורך - אין לבצע בדיקת קורונה ביתית בשבת. כמו כן, ברוב המקרים ניתן לבצע את הבדיקה לפני שבת (או במוצאי שבת), וכך יש לנהוג. אולם, כשאין אפשרות שכזו, ניתן להתיר לעשות בדיקות קורונה במקום צורך, בתנאים הבאים:

האחד, יש לנער את המטוש (בתוך המבחנה) ולא לסחוט אותו.

השני, לשים את הטיפות בשינוי (על פס הבדיקה), למשל עם אחורי האצבעות.

בתנאים אלו, ישנם מקרים רבים שניתן לעשות בדיקה בשבת (ובפרט שיש הסבורים שניתן לעשות בדיקות כאלו גם ללא התנאים לעיל). למשל, אם הנוהל הוא שילדים נכנסים לאולמות רק לאחר בדיקה, הרי שנראה שבמציאות זו, ניתן לבצע בדיקה לכל הילדים (שהרי הם מסתובבים, נכנסים לבית הכנסת וכדומה, וצריכים לנקוט בזהירות המתאימה בפרט שיש במקומות אלו גם אנשים מבוגרים או אנשים בסיכון).

או למשל, אם אדם מרגיש תסמינים מסוימים בשבת, עדיף לעשות בדיקה וכך לדאוג שלא להדביק אחרים. כך גם לעניין קיצור הבידוד. לרוב האנשים הבידוד מקשה מאוד (ויש לצרף לכאן עניין עונג שבת), ואם זו המציאות, הרי שהם יכולים לעשות בדיקה באופנים הנ"ל, וכך לצאת מן הבידוד.

אמנם, ראוי לא לעשות בדיקה בשבת, כדי להתחיל את תהליך הבידוד מוקדם יותר, כך שישתחררו מוקדם יותר מהבידוד (כי בכך יש גם הכנה מקודש לחול, ואין לעשות בדיקות רק בשביל המידע וכדומה) וכמובן שאין לעשות בדיקות קורונה בשבת רק בשביל לדעת מה המצב, כשאין לכך משמעות מעשית כעת. מאידך, יש לעשות בדיקות קורונה באופנים שבהם הדבר עוזר למעט בהתפשטות המגיפה וכפי שביארנו.

אמנם, לפי מה שכתבנו בתחילה, צריך לעשות כל מאמץ לעשות את הבדיקות לפני השבת, והדבר אפשרי ברוב המקרים כיום. כך יהיה ניתן למעט בהתפשטות המגיפה, לבקר את סבא וסבתא וכדומה, מבלי חששות הלכתיים.

בע"ה שנזכה לרפואה גדולה במהרה לכל חולי עם ישראל ולכל חולי העולם.

הרב יוסף צבי רימון הוא ראש הישיבה וראש בתי המדרש במרכז האקדמי לב, נשיא סולמות ולאופק, והרב האזורי של  גוש עציון.