"יש לחסן נשים בהריון - במיוחד אם יש להן גורמי סיכון"

למרות הקורונה, גם השנה נערך הכנס של מכון פוע"ה, ה-21 במספר, שבהתאם לתקופה התקיים במתכונת דיגיטלית. הכנס עסק ביחסי עולם ההלכה, המשפחה והרפואה בזמן הקורונה

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/01/21 15:02 כג בטבת התשפא

"יש לחסן נשים בהריון - במיוחד אם יש להן גורמי סיכון"
הרב בורשטיין, צילום: מוטי לוריא מכון פוע"ה

אמש התקיים הכנס השנתי ה-21 של מכון פוע"ה "רואים את הנולד" בהשתתפות 2250 רבנים, רבניות, גורמי רפואה מקצועיים ואנשי מקצוע מכל רחבי העולם. הכנס שודר במתכונת דיגיטלית. 

את הכנס פתח ראש המכון הרב מנחם בורשטין, בהתרגשות לנוכח הקהל העצום בברכת "שלום עליכם" בארבע שפות: עברית, אנגלית, צרפתית וספרדית. השנה החליטו במכון לעסוק בחידושים ברפואה וההלכה מזווית נגיף הקורונה: התמודדות עם המשבר, בחיסון נגד, ובנושאים רבים המחברים בין עולם הרפואה לעולם ההלכה בתחומי פוריות, הריון, לידה, טהרת המשפחה ואישות.

הרב בורשטין, ראש מכון פוע"ה למשתתפי הכנס: "זכינו השנה לקיים את הכנס ה-21 באופן מורחב ובינלאומי. יש איתנו כאן ציבור רחב ומגוון מכל קצוות תבל, אך לצערנו איננו יכולים לראותכם כאן לידנו. פקדה אותנו השנה מגיפה קשה המתפתחת מיום ליום ואנו מוכרחים לקחת אחריות ולסייע לציבור באשר הוא כדי שיהיה מסוגל לקיים את נוהל חייו, אורחותיו ומצוותיו באופן הטוב ביותר ועל כך התייחסנו גם בכנס. אנו רואים בכנס הזה כמוביל חידושים מהפכניים בשילוב עולם הרפואה עם עולם ההלכה. השימוש בטכנולוגיות החדשות ביותר בעולם, המתחדשות מיום ליום באופן מעורר השראה, מתחברות היטב להלכה ולפסיקות והולכות יחד יד ביד".

הרב הראשי לישראל דוד לאו, בירך את משתתפי הכנס: "הכנס של מכון פוע"ה שונה השנה, הוא דיגיטלי. אך כל השנה שלנו שונה. נחשפנו לנגיף שסכנתו וודאית וחלה החובה להתחסן מפניו. על אף החובה אנו עדיין מנסים ללמוד את הנגיף והלימוד הוא דבר גדול. מכון פוע"ה מקפיד ללמוד ולהוסיף ידע וסיוע לזוגות שרוצים לראות חיים, אור ושמחה בבתיהם ולא זוכים בדרך הרגילה. מכון פוע"ה משתדל להיות העזרה והסיוע לכל אלו תוך לימוד וידיעה. אני מאחל לכולנו שם טוב בריאות ושמחה נוסיף ידע גם בנושאים החשובים שנידונו בכנס ושנצליח לסייע לכל אחד ואחד שזקוקים לעזרה."

הרב בנימין דוד, רב יועץ ופוסק במכון וממארגני האירוע: "אתמול זכינו לקיים את הכנס הגדול והמשמעותי ביותר שהיה למכון פוע"ה ב-31 שנותיו, ממש פסטיבל מקצועי ומשמעותי לתחומי רפואה והלכה המיועד לרבנים, רבניות ואנשי מקצוע שהשפעתם ברורה וחשובה כיוון שהם באים במגע עם מאות אלפי משפחות מכל העולם. אנו משתדלים להוות כתובת מקצועית והכשרה בתחומי המכון עבורם במהלך השנה דרך מחלקת היעוץ הרבני ומרכז הלימוד שלנו. אך הכנס מהווה יום שיא לפעילות פוריה זו ב"ה. הריחוק החברתי הכריח אותנו לקיים את הכנס השנתי באופן דיגיטלי וכך עשינו. התוצאה אלפי אנשים (3,500 נרשמים) שיוכלו לצפות בכנס במהלך השבוע הקרוב מוקלט".

כנס פוע"ה

כנס פוע"הצילום: מוטי לוריא מכון פוע"ה

כאמור הכנס נגע בתחום המסעיר את כולנו נגיף הקורונה. כידוע, בהיעדר מחקר מעמיק בנושא, עדיין קיים חוסר וודאות גדול בנוגע להשפעת החיסון על פוריות, הריון, לידה וגנטיקה ועוד. בנוסף, הנגיף הביא עמו מורכבויות נוספות הקשורות גם לטהרת המשפחה, אישות ואמצעי מניעה, גניקולוגיה וקדושת החיים, נושאים בהם עוסק המכון מדי יום. 

פרופ' יריב יוגב, מנהל בית החולים "ליס" ליולדות ונשים במרכז הרפואי איכילוב, דיבר בכנס על השפעת חיסון הקורונה על הריון ולידה: "שנת הקורונה התאפיינה בפחות לידות תאומים, כיוון שיחידות הפוריות נסגרו וכן היו פחות לידות מוקדמות ופחות פגים, ככל הנראה בזכות הירידה בזיהום האוויר ובחשיפה לזיהומים שירדה".

עוד הוסיף פרופ' יוגב כי יש לחסן נשים בהריון, במיוחד אם יש להן גורמי סיכון, וכי החיסון לא גורם להפלות ולמומים בעובר. כמו-כן, החיסון אינו עובר לחלב ולכן מותר לחסן גם נשים מניקות.

פרופ' אסנת וולפיש, מנהלת מחלקת נשים ויולדות, במרכז הרפואי הדסה הר הצופים שהשתתפה בכנס אמרה כי: "בין מכון פוע"ה לעולם הרפואה קיימת תקשורת מצוינת. הקשר הדו כיווני הזה, מפרה אחד את השני, ומסייע לזוגות רבים לקבל את כל המידע הדרוש להם מבחינה הלכתית ורפואית ולקבל את ההחלטה הנכונה עבורם". 

במהלך הכנס הוצגו מספר חידושים בעולם ההלכה והרפואה כמו הגשת בקשה לביצוע השתלת רחם בישראל והסבר ההיתר ההלכתי לכך ובדיקה גנטית בשם צלוסינטזיס (celocentesis), המתבצעת כבר בשבוע ה-7 להריון (לפני יום ה-40) הבעייתי מבחינה הלכתית ועשויה, לפי חלק מפוסקי ההלכה, להקל את הקביעה והביצוע להפסיק את ההריון בשלב זה.

בנוסף לכל ההרצאות והחידושים בכנס, השיק הרב בורשטין את הקמת מרכז פוע"ה במקסיקו שיהווה מענה לכל דרום אמריקה וכן השקת מענה נשי בנוסף למענה הרבני שיתקיים בארץ ויחל בשבועות הקרובים.

בכנס השתתפו מגוון רבנים ואורחי כבוד של מכון פועה, שבירכו את קהל המשתתפים, וביניהם: הרב יעקב אריאל, נשיא ישיבת ההסדר רמת גן, הרב אריה גולדברג, מנכ"ל מרכז רבני אירופה. הרב שמואל אליהו, נשיא איגוד רבני הקהילות. הרב מנחם מענדל גלוכובסקי, רב קהילת חב"ד ומרכז העיר רחובות ממנהלי בית דין רבני חב"ד. הרב שלמה יצחק פראנק, רב מרכז העיר עכו וחבר מכון הלכה חב"ד. הרב שכטר, ראש ישיבת רבנו יצחק אלחנן בניו יורק. הרב יעקב חביב, ראש בית דין איחוד הרבנים צרפת. הרב שלמה סובול, ראש מרכז ברקאי. הרב משה קליין, רב המרכז הרפואי הדסה, ישי לוי, מנכ"ל ארגון מעייני הישועה. הרב אביחי קצין, ראש בית המדרש ראשית. הרב אברהם דרעי, ראש ארגון שדרים של רבנים דוברי צרפתית. ומשה לאון, ראש עיריית ירושלים שהגדיר את הכנס "מציון תצא תורה".
 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן