שכחה להדליק נר שבת

כיצד תנהג אישה ששכחה להדליק נרות שבת באחת מהשבתות?

חדשות כיפה הרב שי פירון 28/01/04 00:00 ה בשבט התשסד

שאלה:

כיצד תנהג אישה ששכחה להדליק נרות שבת באחת מהשבתות?

תשובה:

-1 בשולחן ערוך נפסק להלכה: (שולחן ערוך אורח חיים סימן רסג' סעיף א') "יהא זהיר לעשות נר יפה, ויש מכוונים לעשות ב' פתילות אחד כנגד זכור ואחד כנגד שמור. הגה: ויכולין להוסיף ולהדליק ג' או ד' נרות, וכן נהגו. האשה ששכחה פעם אחת להדליק, מדלקת כל ימיה ג' נרות (מהרי"ל)". וכל זה הוא במצב ששכחה להדליק לגמרי אבל לא במקרה שהחסירה נר.

-2 טעם הדלקת הנרות הוא כדי להוסיף אור בבית כדי שלא יכשלו במהלך הליכתם בביתם, ויש בכך משום תוספת אורה וברכה ובעיקר שלום בית. ולפיכך, יש לעיין אם יש טעם לקנוס את האישה בימינו שהרי מדליקים את החשמל בבית ויש אור. ואכן, ראיתי בשו"ת מלמד להועיל שהתלבט בענין ( חלק א (או"ח) סימן מו): " דבר פשוט הוא שיוצאין בגאזפלאממען ידי מצות נר של שבת וכמו שפי' בשו"ת בית יצחק חי"ד כרך א' סי' ק"כ אות ה' דיכולין לברך בגאזליכט /אור גז/ וכן בעלעקטריש /באור חשמל/ ליכט להדליק נר של שבת וכ"פ בס' משנה ברורה בסי' רס"ד. וכן פשוט שאם אחר מדליק בשבילה שא"צ להוסיף וכמ"ש בס' תורת שבת סי' רס"ג ס"ק ב'. אמנם לפי דעת האשל אברהם סק"ג אף בשכחה נר אחד ממה שהיתה רגילה צריכה להוסיף, וא"כ כיון שגם מקודם זה היו רגילין להדליק ד' גאזלאמפען וגם שתי נרות, אף שיוצאין בגאז - פלאממען /להבות גז/ לחוד מ"מ לא גרע משכחה ממה שהיתה רגילה, אך דברי הא"א =האשל אברהם= אינם מוכרחין וכבר חולק עליהם בס' משנה ברורה וע"ג =ועיין גם= בשו"ת מור ואהלות הובא בס' ארחות חיים סי' רס"ג אות ב'. ונראה שאם ע"י הוספת נר אחד יהי' קצת ערבוב בשלחן כגון שיש להם ב' לייכטער /פמוט/ של כסף שוים ואם יוסיפו עוד לייכטער אחד שאינו של כסף או שאינו מכוון עם השניים יהי' אינו נאה ליופי הידור השלחן, אזי יכולין להקל בענין דידן או שתוסיף רק בגודל הנרות או שתתן שוה של נר הנוסף לקופת חלה (חלה - ביכסע), ורק אם אינו מערבב כלל מהיות טוב תחמיר עפ"י דעת הפמ"ג להוסיף עוד נר, ופטור בלא כלום א"א משום שעכ"פ פשעה האשה ששכחה להדליק ולא ברכה על הנרות."

-3 שכחה להדליק מחמת אונס, היינו שהיתה טרודה בטיפול בילדים וכד', פטורה מתוספת קנס.

-4 כל הנ"ל הוא דוקא כשחכה להדליק אחד משני הנרות, אחד כנגד זכור וחד כנגד שמור. אבל אם שכחה להדליק אחד מהנרות אותם הוסיפה אחר לידותיה, אין קונסים וממשיכה בשבת שאח"כ להדליק כרגיל.

שבת שלום!!!