קיצור הלכות שמיטה

חממות: רבנים מקילים בנושא חממות ומאפשרים היום לגדל עצים במתחם. מדוע? הרב יוני רוזנצוויג מסביר

חדשות כיפה הרב יוני רוזנצוויג 01/09/14 11:27 ו באלול התשעד

קיצור הלכות שמיטה
כיפה, צילום: כיפה

היום נעסוק בקצרה בחממות. בתלמוד ירושלמי מופיע דיון לגבי עץ שנטעו אותו בתוך הבית, אם שייכים בו דיני שמיטה או לא. המסקנה מהדיון בגמרא שם איננו ברור, והאחרונים נחלקו אם למעשה יש להקל בעץ שבתוך הבית או לא. מכל מקום, בימינו רבים מקילים כיוון שאנו מחשיבים את השמיטה לאיסור דרבנן בלבד, שכיוון שיש ספק הרי הכלל הוא שספק בדרבנן - מקילים בו.

ספק נוסף שדנים בו האחרונים הוא בהגדרת "בית". יש שהעדיפו פירוש טכני, שהתורה לא החילה דיני שמיטה אלא על דברים שלא גדלים בתוך בית אלא גדלים בחוץ, בשדה, ועל כן כל דבר שנמצא בתוך בית אינו חייב בדיני שמיטה (כך דעת הרב ישראלי, והוא מצריך גם גג וגם דפנות להחשיב משהו כבית.. לעומת זאת, יש שהעדיפו פירוש מהותי יותר, שבית הוא כל מקום שבו הצמח לא מקבל את כל התנאים הנצרכים לגידולו בצורה המיטבית (כך דעת החזון איש, והוא מצריך לגל הפחות גג, ומסתפק לגבי הדפנות).

לפי הפירוש הראשון חממות אכן עונות להגדרת "בית", ואם נפסוק להקל בעץ שגדל בתוך הבית הרי שגידולי חממות לא יהיו קדושים בקדושת שביעית. לעומת זאת, חממות אכן מיטיבות עם הגידולים, ועל כן לפי הפירוש המהותי בהגדרת "בית" גידולי חממות יהיו קדושים בקדושת שביעית.

למעשה, נחלקו הפוסקים, אך בציבור הדתי-לאומי נוהגים להקל.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן