קיצור הלכות שמיטה: זיבול

הרב יוני רוזנצוויג ממשיך בהלכות השמיטה ונוגע בשאלת הזיבול בשנה השביעית. מה מותר לעשות בשמיטה והיכן יש חשש לאיסור?

חדשות כיפה הרב יוני רוזנצוויג 18/08/14 07:52 כב באב התשעד

קיצור הלכות שמיטה: זיבול
smereka / Shutterstock.com, צילום: smereka / Shutterstock.com

אתמול כתבנו שבאופן עקרוני ניתן לעשות מלאכות דרבנן כדי למנוע נזק מצמחים ועצים בשמיטה. ישנם כמה הערות שצריך להוסיף לכלל זה:

(1) בצמחי נוי אין להתיר בנזק זמני לשנת השמיטה בלבד, אך אם הנזק יביא לכדי הוצאה גדולה לאחר שנת השמיטה יש להתיר כמו בעצי פרי.

(2) החזון איש כתב שאף בספק נזק אפשר להתיר מלאכות דרבנן, אך כמובן שיש לנסות לברר ככל הניתן.

(3) בהמשך נסביר את עניין איסור ספיחים, אבל כל דבר שאסור באיסור ספיחים גם אסור למנוע ממנו נזק (כיוון שאדרבה - יש צורך לעקור אותו מהגינה).

לאחר שהעקרונות הובהרו, נתחיל לעסוק בפרטים שבטיפול חקלאי בשמיטה. הפוסט היום יתמקד בשאלת הזיבול בשמיטה.

בדרך כלל אין צורך לזבל בשנת שמיטה. ניתן לשים זבל שמתפרק לאט לפני שנכנסת שנת השמיטה, וזה מספיק לכל השנה. אמנם שאלת הזיבול משתנה בין גינה קטנה לגדולה, בין קרקעות כבדות ובינוניות לקרקעות חוליות, ובין מצב שבו ירדו גשמים מרובים ששטפו את הזבל לבין מצב שבו זה לא קרה.

על כן, למרות שכאמור באופן עקרוני אין צורך לזבל בשמיטה, במידה ומתעורר חשש שיש צורך בכך ניתן לבצע בדיקות מעבדה מתאימות ולזבל לפי הצורך. במקרה שאין אפשרות לבצע את בדיקות המעבדה וקיים חשש סביר שללא זיבול ייגרם נזק במידה שהזכרנו בטור הקודם - ניתן לזבל מחמת הספק. על כן, למרות שכאמור באופן עקרוני אין צורך לזבל בשמיטה, במידה ומתעורר חשש שיש צורך בכך ניתן לבצע בדיקות מעבדה מתאימות ולזבל לפי הצורך. במקרה שאין אפשרות לבצע את בדיקות המעבדה וקיים חשש סביר שללא זיבול ייגרם נזק במידה שהזכרנו בטור הקודם - ניתן לזבל מחמת הספק.

הנחיות מדוייקות לזיבול ניתן למצוא בספרי השמיטה הלכה למעשה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן