פיתוח חדש: "אצבע גרמא אלקטרונית" לשבת, לצרכים חיוניים

אצבע אלקטרונית חדשה בפיתוחו של מכון צומת מאפשרת באמצעות גרמא להפעיל מתגים בשבת. הרב רוזן: "ללא אישור רבני ספציפי עלולים לחטוא בחילול שבת"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 07/01/16 16:44 כו בטבת התשעו

פיתוח חדש: "אצבע גרמא אלקטרונית" לשבת, לצרכים חיוניים
shutterstock,zoff, צילום: shutterstock,zoff

מכון 'צומת' השיק לאחרונה את ה'מיתוגרם', מכשיר 'גרמא' נייד לשבת לצרכים חיוניים. מדובר במכשיר המדמה פעולת אצבע המאפשרת הפעלת לחצן או מתג חשמלי, ומיועדת לתחומי בטחון, רפואה, חירום ולבעלי מוגבלות בהעדר אלטרנטיבה אחרת. במכון מדגישים כי בשל מנעד האפשרויות הרחב לשימוש במכשיר, חשוב לקבל אישור רבני ספציפי לשימוש הנדרש.

ב'צומת' מספרים כי בשנה האחרונה פנו משפחות של חולים למצוא דרך להפעלת מכשיר רפואי ביתי. כמו כן מוגבלי תנועה בתנאי מצוקה מיוחדים קיבלו היתר לשיטת ה'גרמא' לתפעול מעלית בשבת כדי להגיע לבית כנסת.

מכשיר ה'כיס' פועל באמצעות סוללות ומנגנון אלקטרוני אשר מדי כ-8 שניות שולח סריקה מחזורית שהיא פוטנציאל להנעת ה"אצבע" קדימה, לבצע לחיצה. בשבת, בשעת הצורך, יש לכוון את ה"אצבע" מול הלחצן או המתג החיוני, להחזיק את המכשיר ביד יציבה סמוך אליהם, וללחוץ פעם אחת בלבד על לחיץ ה'גרמא' במכשיר. לאחר המתנת מספר שניות ה"אצבע" תישלף כ-12 מ"מ, ותפעיל את הלחצן הנדרש.

(צילום: יחצ)

המהנדס, הרב ישראל רוזן, ראש מכון 'צומת', מספר כי הפתרון פותח לאחר שנוכח בפניות של נזקקים להפעלת מתגים ולחצנים חיוניים בשבת, לחולים ולבעלי מוגבלויות: "יש מקרים שברור לכל, שמותר לפעול בשעת צורך גדול בשיטת ה'גרמא' וב'שינוי'. ה'מיתוגרם' כולל שני מרכיבים אלו כאחת". ומוסיף הרב רוזן: "בשל העובדה כי האפשרויות והשימושים במכשיר יכול להיות רחב מאוד חשוב להדגיש כי הוא מיועד רק למקרים הקשורים לרפואה ולביטחון, ואנו מחשיבים סיעוד למוגבלים כצורך רפואי. מי שיעשה שימוש ב'מיתוגרם' ללא אישור רבני ספציפי עלול לחטוא בחילול שבת".