ניתן לאכול תותי שדה כמו בדורות הקודמים

רב היישוב מיתר, הרב משה ביגל, משיב לטענות בדבר הצורך לחתוך את התותים בשל הנגיעות הרבה שלהם ופוסק כי ישנן דרכים פשוטות יותר

חדשות כיפה הרב משה ביגל 07/01/16 14:31 כו בטבת התשעו

ניתן לאכול תותי שדה כמו בדורות הקודמים
shutterstock,minicase, צילום: shutterstock,minicase

שאלה: האם ניתן לאכול תותי שדה, שמעתי שהם נגועים מאד בחרקים. האם וכיצד ניתן לנקותם?

תשובה: החרקים נמצאים על העלים של התות. ניתן להסיר את העלים ולשטוף את התות תחת ברז מים.

אם רוצים להגיש את התות עם העלים, יש להשרות את התות בתמיסת "סטרילי" מהולה במים (לפי ההוראות הכתובות על בקבוק התמיסה) למשך חמש דקות ולשטוף בברז.

הרחבה:

התורה אסרה לאכול חרקים. איסור זה חמור מאד ולעיתים פי חמש או שש מאכילת חזיר. (ע"פ מכות טז ב ורש"י שם)

יחד עם זאת התורה אסרה רק חרקים הנראים לעין אדם ממוצע. חרקים שאינם נראים אלא ע"י זכוכית מגדלת, מיקרוסקופ ודומיהם לא נאסרו. כמו שהמים שאנו שותים או האוויר שאנו נושמים לא נאסר למרות החיידקים שבהם (ע"פ ערוך השולחן , טוב טעם ודעת א נג. יביע אומר ד יו"ד כ. תפארת ישראל - בועז לעבודה זרה ב ג . שואל ונשאל ה יו"ד סד. שיח נחום מה. המביט ג מט. שמירת שבת כהלכתה עמ' נא הערה קה. הרב נבנצל שליט"א בשם הגרש"זאויערבך זצ"ל בספר "השתנות הטבעים בהלכה עמ' 16 הערה קפ"ב ובמכתבו של הרה"ג זילברשטיין מובא ב"אכול בשמחה" עמ' 241ובעמ' 142-146 ובהרחבה בעמ' 205-208)

בתות שדה נמצאים חרקים הנראים לעין, רק בעלי התות ולכן ניתן לטפל בהם כנ"ל.

תמיסת "סטרילי" נבדקה ואושרה על ידי הראשל"צ הרה"ג אליהו בקשי דורון שליט"א, הרה"ג דוב ליאור שליט"א ועל ידי יחד עם רבנים נוספים . תמיסה זו נמצאה מנקה לחלוטין ירקות מחרקים (מלבד עלי סלרי ובזילקום בהן מצוי זבוב המנהרות) כפי שהבאתי בהרחבה בספרי "אכול בשמחה" (הסכמות הרבנים ל"סטרילי"בעמודים 10, 13- 15המחקר לפרטיו בעמ' 203-205)

לאחרונה החלו גופי כשרות לבדוק את התותים (וגם ירקות אחרים) בזכוכית מגדלת ובאמצעים מלכותיים אחרים. הדבר אינו נצרך להלכה ומהווה שינוי הפוגע בדורות הקדמונים שאכלו תותי שדה כפי שהעיד הרה"ג מאיר מזוז שליט"א (בהסכמתו לספר לכם יהיה לאוכלה של הרב הקדוש איתם הנקין הי"ד.וכפי שהביא בספרו בעמוד125 -126 בשם פוסקים רבים: שבט הלוי ז קכב, והגרש"מ עמאר בתנובות שדה גליון 85 עמ' ט-כא ועוד)

לסיכום: ניתן לאכול תותי שדה כמו שאכלו בדורות הקודמים גדולי ישראל. את העלים יש להסיר ולשטוף את הפרי או להשרות את העלים והפרי בתמיסת "סטרילי" לשטוף ולאכול.

הרב משה ביגל משמש כרב הישוב מיתר ומחבר הספר "אכול בשמחה"

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן