מכנסים מתחת לחצאית - שאלה נוספת

ראיתי בנות רבות ההולכות במכנסיים כשמעליהן חצאית. באולפנא, אסרו עלינו ללכת כך. שמעתי שאתה מתיר לבנות באולפנא שלך ללכת כך. האומנם?

חדשות כיפה הרב שי פירון 28/01/04 00:00 ה בשבט התשסד

שאלה:

ראיתי בנות רבות ההולכות במכנסיים כשמעליהן חצאית. באולפנא, אסרו עלינו ללכת כך. שמעתי שאתה מתיר לבנות באולפנא שלך ללכת כך. האומנם?

תשובה:
ראשית, אינני מכיר את האווירה הכללית באולפנא בה את לומדת. אינני מכיר את השיקולים שהניעו את הצוות החינוכי של האולפנא ולכן אין לראות בתשובתי משום מחלוקת עם הכיוון הרוחני והחינוכי באולפנא שלך. אנסה לנסח עקרונות כלליים גם בשל העובדה שנתקלתי בשאלה זו באולפנא בה אני מלמד.

1.
צניעות לכאורה, יש בכך ביטוי עילאי לצניעות. בעיקר אם מדובר בחצאית ארוכה דיה ובמכנסיים ארוכות ורחבות. מה לנו כי נלין? ממש ימות המשיח!


2. מקורות ההשפעה - יתכן ויש מי שרואה בתופעה זו צדדים שליליים בשל העובדה שהיא מביאה לידי ביטוי את ההשפעה שיש לעולם האופנה על עיצוב החיים שלנו. זה לא חדש. הפעם זה בולט בשל העובדה שזה משונה ושונה. צריך לדעת שלנו - כמבוגרים - קשה לפעמים לראות איך מה שבזמננו נחשב למכוער, ללבוש ערבי וכו', הופך להיות
"שיא המודה". נכון. כל אחד מקובע בעולם שלו, וכולנו צריכים להתאמץ כדי להיות מסוגלים לגלות הבנה למה שנחשב בעיני האחר, גם אם זה קשה. כנראה שצניעות זו לא רק פונקציה של כיסוי. צניעות אמורה למנוע משיכת תשומת לב מיותרת של ההולכים ברחוב. האין בלבוש זה, כרגע, משום משיכת תשומת לב?!

3. אינני יכול להתחמק מהתחושה שאופפת אותי כאילו באופנה זו - אף שהיא צנועה, יש שתי בעיות מרכזיות:

א - יש מי שמוצאת סוף כל סוף את ההזדמנות לילך במכנסיים. כמה רציתי בזוג מכנסיים אופנתיות. והנה, סוף סוף זכיתי למלא אחר מבוקשי. אומנם - עם חצאית מלמעלה. אבל - מכנסיים! בעיקר כשהכל רואים את התוצרת, האיכות הצבע והגזרה.


ב- מחנכים רבים חוששים שהחצאית נמצאת מעל המכנסיים רק ב... או עד ש...

אז נכון, עלינו לתת אמון בתלמידות. אז נכון, מי שתרצה לנהוג שלא בדרך הנכונה כבר תמצא את הדרך. אך בכל זאת..



סיכום: כבר ביארתי שמן הבחינה ההלכתית אינני רואה בעיה. אני לא בטוח שזה צנוע בשל תשומת הלב שזה מושך, אבל טיעון זה הופך ללא רלוונטי כשבנות רבות הולכות בדרך זו.

אני משתדל להאמין שהבנות לא עושות זאת בשל הרצון לזכות במכנסיים. כך שלא מצאתי סיבה לאסור זאת.



התחושה הפנימית שלי אומרת, שדווקא בשל העובדה שדורנו מתמודד עם שאלות חינוכיות, הלכתיות וצניעותיות רבות, כדאי שנאסור את האסור ונתיר את המותר. חבל לבזבז אנרגיות, חבל להתעמת על סוגיה זו.



נ.ב.
כמובן, שכל תשובתי היא רק במקרה שתיארת, היינו שהחצאית ארוכה דיה. אבל אם מדובר בחצאית שאינה צנועה מצד עצמה, היינו שלא היית הולכת בה אילו לא היו מתחתיה מכנסיים, אני מסתפק אם יש להתיר דבר זה, ואני נוטה לאסור זאת, גם אם לא מסיבות הלכתיות, מסיבות חינוכיות.