התנדבות במד''א

אני מתנדבת במד"א כבר למעלה משנה, ויש עם זה בעיות רבות. בעיית הקשר עם חברה חילונית. עניין הנגיעה בבנים ובנהגים שם. עניין צניעות הדיבור- שמורגש שם ביותר.

חדשות כיפה הרב שי פירו 28/01/04 00:00 ה בשבט התשסד

שאלה:

לכבוד הרב!


אני מתנדבת במד"א כבר למעלה משנה, ויש עם זה בעיות רבות.
בעיית הקשר עם חברה חילונית. עניין הנגיעה בבנים ובנהגים שם. עניין צניעות הדיבור- שמורגש שם ביותר.

בנוסף- יש לי בעיה עם עניין ההתנדבות בשבת. אני בטוחה שיסתדרו שם בלעדי, ואם אני לא אתנדב בשבת, יהיו מתנדבים אחרים. אך אם אחליט שאני רוצה להתנדב בשבת- האם ההיתר של "פיקוח נפש דוחה שבת" מתיר את כל הבעיות שיש עם זה בשבת?
לדוג': האם מותר לי לכתוב דברים שלא קשורים דווקא להצלת חייו של אותו חולה בטפסים? לדוג': מספרי רכב בתאונת דרכים, וכו'...?

בנוסף, כשנוסעים למקרה- לא יודעים האם מדובר במקרה דחוף או במקרה שלא לצורך הצלת חיים דווקא, אז האם מותר לי לנסוע בכל מקרה?

ובעיה נוספת היא בעיה לאו דווקא הלכתית, אלא בעיה של אוירת הקדושה של שבת- נסיעה

בשבת, כתיבה בשבת וכו'...

אז האם, על פי הבנתך, למרות כל הבעיות שמתעוררות, אני צריכה להתנדב בשבת?
ובנוגע למה שכתבתי בתחילה, על הבעייתיות, ולאו דווקא בשבת, האם עצם ההתנדבות מקלה על ההתייחסות לעניין?


אשמח מאוד אם תעזור לי.

תשובה:

1. יופי שאת מתנדבת! ב"ה שיש נערות כמוך! כמה פרטיות יש בדור שלנו, כמה דאגה ל"אני", כמה אנוכיות, ובתוך כל זה את מוצאת לעצמך זמן קבוע להתנדב. זה לא משהו רגעי אלא מהותי. לכן את מצליחה להתמיד כבר שנה. כל הכבוד! אין לי ספק שספגת את הנושא של התנדבות בבית, בתנועת הנוער או בבית הספר בו את לומדת.

2. בכל הצלת נפשות יש משום הצלת עולם ומלואו. לא ב"סתם" התנדבות את עוסקת אלא בהצלת עולם ומלואו
[1].


3. לכל השאלות שהעלית יש תשובות ברורות המתייחסות למי שהוא עובד מיומן בשירותי ההצלה, זה תפקידו, ואין מי שיעשה זאת אלא הוא (!). כל הפעולות המותרות, אם הן באות מתוך קדושה ומתוך לימוד ההלכה, הרי שיש בהן משום חיזוק לאווירת השבת ולהבנת ערך התורה ומהותה שמחייבת הצלת נפשות וגורמת לנו לקיים מה שנאמר[2]: "חלל עליו שבת אחת כדי שיקיים שבתות הרבה". גם ביחס לרישום מספר רכב פוגע - זה תלוי לשם מה. אם זה רק לצורך האינפורמציה של מד"א - כדי לחסוך אחר כך טרחה כגון שגם המשטרה אוספת את כל הנתונים אינני מוצא מקום להתיר. (וגם ביחס למשטרה, אין זה פשוט שהכל מותר ללא סייגים). לכן, עלייך לפנות לרב וללמוד בצורה מסודרת הלכות רפואה בשבת.

4. אבל דווקא שאלת האווירה הכללית, המגע עם נוער חילוני, הנגיעה וכל מה שתיארת מסוכן, בעייתי ומטריד.

דעי לך, שאינך יודעת עד כמה מסוכנת ההתחככות הזו. היא גורמת לחוסר רגישות, לחספוס הנותן לגיטימציה לכל מיני דפוסי התנהגות שרחוקים מאתנו כרחוק מזרח ממערב. ואז, התקלות הן גדולות ומסוכנות .


אם אכן יש כאן בעייתיות רוחנית, שימי לב: את מצילה נפשות אבל מזיקה לנשמתך שלך.
לכן, אם זו האווירה, אני ממליץ לך לעסוק בתחום אחר עד שתתבגרי ותרגישי מלאת עוצמה. נכון. העובדה שאת עסוקה בחסד מקילה. אבל כיוון שגם אני התנדבתי במד"א בנעורי, אני זוכר שיש הרבה זמן "מת" בין נסיעה לנסיעה והזמן הזה מאוד מסוכן משום שהוא בכלל "הבטלה מביאה לידי חטא".


5. חפשי תחום אחר להתנדב ולגלות את כישורייך. חפשי דרך אחרת לבטא את הטוב שבך. ואם הנושא קרוב ללבך, בדיעבד, תוכלי להמשיך להתנדב במד"א אם תלכו קבוצה של חבר'ה דתיים ואז מכוח העובדה שתהיו חבורה ולא בודדים תוכלו לבנות אוירה טובה יותר. נסו לרכז את השהות שלכם לאותם ימים.






[1] משנה מסכת סנהדרין פרק ד' משנה ה'

[2] תלמוד בבלי, מסכת יומא פה' ע"ב.