האם ניתן לזהות בוודאות היכן היה ממוקם המקדש?

הרב זלמן קורן, מגדולי חוקרי הר הבית בימינו, טוען כי "מי שסבור שכיום הזיהוי נעשה ודאי יותר, אינו יודע מה הוא שח". לשיטתו, גם אם היו ממצאים מחקריים חדשים, אין בכוחם להתיר את האיסור על עלייה להר. "דבר לא השתנה חוץ ממותם של כמה גדולי ישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/04/18 10:54 כו בניסן התשעח

האם ניתן לזהות בוודאות היכן היה ממוקם המקדש?
הרב זלמן קורן, צילום: באדיבות המצולם

במכתב שפרסם לאחרונה הרב זלמן קורן, אחד מגדולי חוקרי הר הבית בימינו, מובהר כי אין כל ממצאים מחקריים חדשים שבכוחם להכריע היכן היה ממוקם המקדש בדיוק. "מי שסבור שכיום הזיהוי נעשה ודאי יותר, אינו יודע מה הוא שח", קובע הרב קורן.

כמו כן הוא מבאר שהסיבה הגדולה ביותר לאיסור כניסה להר היא למגדר מילתא - הוראה על ביטול זמני של מצב כשיש צורך בדבר - ולכן גם אם היו ממצאים מחקריים חדשים אין בכוחם להתיר את האיסור שהטילו גדולי ישראל. הרב קורן מוסיף שגם הרב גורן בשבתו כרב הראשי לישראל לא שינה את פסק הרבנות באיסור העלייה, כי חשש מעלית נשים.

עוד מוסיף הרב קורן כי "מה שהשתנה באמת מזמן כתיבת הכרוז של תשכ"ז הוא פטירתו של הרצי"ה קוק זצ"ל שלחם בכל תוקף בכל המזלזלים במורא מקדש. כי אותו כמובן לא יכלו להאשים בחוסר הבנה בענייני מהלכי גאולה באמצעות אתערותא דלתתא, ובעינייני גודל השעה וכו'. כך לאט לאט יכלו כמה חכמים מהחוגים הדתיים לאומיים לטעון כאילו כביכול כיום גם הוא היה מודה שצריך להתיר את הדבר (דבר שהוא מופרך לחלוטין לכל מי שהתעמק בשיטתו בעניין, וביסודותיה).

"אחרי כן הלכו לעולמם גם הרב שאול ישראלי והרב מרדכי אליהו (שכתב במפורש שצריך לאסור את הדבר משום מגדר מילתא) והרב אברהם כהנא שפירא, ובזה נפרצו אצל חלק מן הדתיים הלאומיים גדרות שגדרו חכמים, ומפני כבודם של כמה ת"ח ששגו בזה לא אכנס לפרטים. אך הדברים מזכירים לי במידה ידועה את שאלת החליבה בשבת שבנוגע אליה כתב הגרח"ע גרודז'ינסקי כי 'יסוד הדבר הוא מהלאומים הפורצים אשר אצלם עבודה עברית דוחה שבת'".

לבסוף הוא טוען כי מה שהתחדש בשנים האחרונות הוא חוסר ציות לגדולי ישראל ומתאר כיצד אדם שהתיימר לחדש את עבודת המקדש נכשל לכאורה באיסורים חמורים מאוד.

המכתב המלא:


להורדת הקובץ