האם מותר לצפות בתקציר משחקי המונדיאל לאחר השבת?

אנגליה רשמה העפלה היסטורית לרבע גמר המונדיאל, שם תתמודד מול שבדיה. לאכזבת הצופים הדתיים הם לא יוכלו לצפות במפגש, שיתחיל ויסתיים במהלך השבת. האם בכל זאת הם יזכו לטעום מהרגעים הגדולים?

חדשות כיפה הרב ד"ר יצחק בן דוד 05/07/18 17:22 כב בתמוז התשעח

האם מותר לצפות בתקציר משחקי המונדיאל לאחר השבת?
צילום: כיפה

שאלה: משחק שהתקיים בשבת - האם מותר לצפות בתקציר לאחר השבת? האם מותר לצפות במשחק שמתקיים מיד לאחר השבת?
 

תשובה: חז״ל גזרו ליהנות ממעשה של חילול שבת שנעשה על ידי יהודי או כזה שנעשה על ידי גוי במיוחד עבור יהודי (שו״ע שי״ח, א). לכן, באופן פשוט יש מקום לאסור הנאה ממשחק כדורגל, כאשר המשחק עצמו או הקלטתו היו כרוכים בחילול שבת.

לצד זאת, במקרה של משחקי המונדיאל יש מספר צדדים להקל: הן המשחק והן צילומו נעשים על ידי גויים, ולא במיוחד עבור יהודים; ישנן שיטות בהלכה שההנאה שנאסרה היא רק הנאה פיזית כדוגמת אכילה, אך הנאה ממראה או מקול אינה בגדר ההנאה שנאסרה (נחלקו בכך הרב פרנק שהקל [שו"ת הר צבי או"ח א, קפג], והגרש"ז אויערבאך שהחמיר [מנחת שלמה א, ה]).

לכך יש להוסיף את הסברא שחז״ל אסרו רק הנאות שניתן להשיג באופנים אחרים, כדוגמת מאכל שבושל בשבת, שניתן לאכול מאכל אחר תחתיו, ואילו כאן מדובר במשחק ספציפי שאין כל דרך אחרת לראותו.

להלכה: מותר לראות משחק ששוחק בשבת וצולם על ידי גויים, אך במקרה זה יש להימנע מלשמוע את דברי הקריינות של השדרים הישראליים (זוהיר בהלול עדיין מפרשן משחקי כדורגל?).

הרב ד"ר יצחק בן דוד הוא ראש מדרשת עין הנצי"ב, רב הקיבוץ וחבר הנהלת ארגון רבני ורבניות בית הלל