"בית הלל" קוראים לחתימה על הסכמי קדם נישואין

קריאה פומבית זו של רבני "בית הלל" מהווה למעשה תקדים, בו ארגון אורתודוקסי קורא לחתימה על ההסכם. המהלך יצא לדרך לאחר שהרבנים אהרן ליכטנשטיין ונחום רבינוביץ‘ אישרו הלכתית את היוזמה

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 28/05/13 09:08 יט בסיון התשעג

"בית הלל" קוראים לחתימה על הסכמי קדם נישואין
אלנתן גוטוירט, צילום: אלנתן גוטוירט

בשיא עונת החתונות יוצא ארגון הרבנים ”בית הלל“ בקמפיין חדש הקורא לציבור לחתום על הסכמי קדם נישואין, זאת במטרה למנוע מקרים של סירובי גט, סחיטה ועגינות. זו הפעם הראשונה, למעשה, בה ארגון רבנים אורתודוקסי מביע עמדה שכזו וקורא לחתום ”לכתחילה“ על הסכמים מסוג זה - הצהרה פומבית שסירבו עד כה להעניק ב“צהר“, למשל. "בית הלל" אף הפיצו עצומה מקוונת לקידום הנושא.

בנייר עמדה שמוציאים רבני הארגון הם מציינים היום כי "אנו עדים בכאב, לכך שאחוז הגירושין בעולם היהודי בכלל ובישראל בפרט, הולך וגדל לשיעור שאינו ניתן להתעלם ממנו. בד בבד, בעיית סירוב הגט, העלולה להכות הן בגברים והן בנשים בישראל, מתפשטת ומתרחבת, כאשר אחד מבני הזוג המתגרשים מבין שיש כוח בידו להשתמש בסירוב הגט כאמצעי לסחיטה או לנקמה. בעיית העגונות והעגונים כיחידים חריפה, כיוון שהם מנועים מלהקים משפחות חדשות ובריאות ועל אחת כמה וכמה חריפה בעיית הנשים המנועות מללדת ילדים“.

ההחלטה על הקמפיין החדש התקבלה ב“בית הלל“ לאחר התייעצות עם דיינים, רבנים וראשי ישיבות - בראשם הרב נחום רבינוביץ' והרב אהרון ליכטנשטיין. ”הסכם קדם נישואין יוצר לחץ כלכלי על סרבן או סרבנית הגט, דבר שהוכח כאמצעי יעיל למניעת סירובי גט ועגינות, במקרים רבים“, טוענים בארגון, ”דווקא מתוך דאגה לשלמות התא המשפחתי היהודי אשר הוא אבן היסוד של חברה יהודית בריאה, אנו מאמינים שחתימה על הסכמי קדם נישואין אשר תהפוך לנורמה חברתית, רק תחזק את התא המשפחתי במדינת ישראל“.

בארגון קראו לזוגות הנישאים לחתום על ההסכם ”כאמצעי בטיחות“. כמו כן קראו ב“בית הלל“ לרבנים המסדרים חופה וקידושין ”להוציא את הזוג לדרך חייהם המשותפים בבטחה ובכבוד הדדי, על ידי עידוד הזוגות לחתום על הסכם קדם נישואין סמוך לנישואיהם“.

”מבין ההסכמים הקיימים אנו ממליצים לחתום על ההסכם לכבוד הדדי. אנו נמשיך את המאמצים לפיתוח ולשימוש בפתרונות הלכתיים מעשיים מניעתיים, אשר כולם יחד יביאו למיגור התופעה של סירוב גט והעגונות ולהנחלת שלום בית אמיתי בבתי ישראל“, סיכמו בארגון.