שר המדע אישר את מינוייה של פרופסור יעל אמתי לנגידת קרן גרמניה-ישראל

המינוי עורר בעבר התנגדות חריפה בעיקר מצידו של השר לשעבר אקוניס, לאחר שפרופ' אמיתי קראה בעבר לסרבנות. "החלטה מצערת ושגויה. היא אינה ראויה לייצג את המדינה בשום פורום בינלאומי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/06/20 10:29 כב בסיון התשפ

שר המדע אישר את מינוייה של פרופסור יעל אמתי לנגידת קרן גרמניה-ישראל
יזהר שי, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

מינוייה של פרופסור אמתי עוכב בשנים האחרונות עקב סירובו של שר המדע והטכנולוגיה הקודם, ח״כ אופיר אקוניס, לאשר את מינוייה. ההתנגדות למינוי נבעה מחתימתה של פרופסור אמתי על עצומה הקוראת לאוניברסיטאות להעניק לחיילים שסירבו לשרת בשטחים תמיכה והקלות שקולות לאלו הניתנות לחיילים, אשר בחרו להגן על המדינה וסיכנו את נפשם בחזית. הנושא הגיע לפתחו של בית המשפט העליון, וההחלטה בעניין נדחתה שוב ושוב. עם כניסתו לתפקיד ביקש השר יזהר שי ארכה של שלושה שבועות כדי ללמוד את הנושא, והבוקר הגיש את תשובתו לבית המשפט. 

השר שי מסר: "עד כמה שקשה לי עם הדיעה המובעת בעצומה, החלטתי שלא לערב שיקולים זרים בעבודה המקצועית שלשמה נבחרה פרופסור אמתי. החיילים שאנחנו שולחים לקרב מגינים על הבית ועל הדמוקרטיה הישראלית. ובדמוקרטיה, אנחנו גם נלחמים על זכותם של אחרים להביע דיעות אחרות משלנו, לפעמים אלו גם דיעות מרגיזות ומקוממות. נשלחתי לכנסת ולממשלה גם כדי להגן בכל דרך אפשרית על הדמוקרטיה הישראלית. ואני עושה זאת היום בגאווה גדולה. חיבוק חזק ואוהב לכל חיילות וחיילי צה"ל, שמאפשרים לנו לחיות את חיינו כעם חופשי בארצנו, הדמוקרטית.

"יודגש כי אינני מסכים עם העמדה הכתובה בעצומה. אני לא חושב שמי שסירבו פקודה זכאים לקבל את אותן הטבות להן ראויים ללא ספק חיילים החוזרים מהקרב לספסלי הלימודים באוניברסיטה. שניים מבניי שירתו ביחידות קרביות וחירפו נפשם למען המדינה. אני עצמי הייתי לוחם וקצין בצנחנים. אני מצדיע לכל חיילות וחיילי צה"ל באשר הם ומתרגש, בכל פעם מחדש, כשאני רואה חייל קרבי חוזר עייף ומאובק הביתה. אני בהחלט מצפה מכל מוסד אקדמי לגלות התחשבות ורגישות לצרכיהם של מי שלחמו בשבילנו כשצה"ל קרא להם להתייצב לכל משימה".

אופיר אקוניס בתגובה: "החלטה מצערת ושגויה שנותנת לגיטימציה לסרבנות ופוגעת בערכים הבסיסיים ביותר של החברה הישראלית. פרופ׳ אמיתי שלא חזרה בה משידולה לסרבנות ואמירתה שאינה מייצגת את ישראל בפורום הזה, אינה ראויה לייצג את המדינה בשום פורום בינ״ל. מצער אך לא מפתיע ששר המדע הנכנס לא עמד על עקרון כל כך יסודי וקונצסואלי".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן