קצין משטרה לתושבי רתמים: "בחרתם במקום מאתגר, המשטרה לא תהיה כאן כל הזמן"

מפקד המחוז הדרומי הסביר לתושבי היישוב בנגב, הסובלים מפשיעה מצד תושבי האזור הבדואים, כי המשטרה לא תמיד תוכל להגן עליהם: "אם עוברים לצד השני רואים בעיקר עוני, הם מסכנים, יכול להיות שהם יוציאו כעסים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/06/20 22:23 יט בסיון התשפ

קצין משטרה לתושבי רתמים: "בחרתם במקום מאתגר, המשטרה לא תהיה כאן כל הזמן"
הפזורה הבדואית בנגב, צילום: הדס פרוש, פלאש 90

משטרת ישראל מסוגלת להגן על האזרחים מפשיעה? מפקד המחוז הדרומי של המשטרה, יורם סופר, הגיע לשוחח עם תושבי היישוב רתמים בנגב, הסובלים מפשיעה מצד תושבי הפזורה הבדואית באזור, והדברים שאמר נשמעים הזויים, כשמשתמע מהם שהמשטרה לא מסוגלת להגן על האזרחים מפשיעה, ואף הביע הבנה למצוקת הבדואים באזור. את הדברים הביא ישי פרידמן ב'מקור ראשון.

"המקום פה יפיפה אבל אם עוברים לצד השני רואים בעיקר עוני, הם מסכנים", אמר סופר לתושבים. "האם יהיה כאן שינוי דרמטי? קשה להגיד. עשינו מבצע וצריך לראות מה יהיה אחריו. יכול להיות שהם יוציאו כעסים, אולי על ידי פגיעה בגדר או שיבעירו צמיגים. אנחנו לא נהיה כאן כל הזמן, לא נוכל להיות פה לתת מענה מידי כמו שאתם מצפים".

סופר הוסיף לנתח את הדרכים בהן צריכה המדינה לפעול כלפי הבדואים, כשהוא מסיר אחריות, במשתמע, מהמשטרה: "באתם לגור במקום מאתגר, אני אומר לכם את הדברים בכנות. אין כאן מאבק על שטחי מדינה, כי גם הם תושבי המדינה. יש תופעה שהדשא של השכן ירוק יותר, זה קיים גם בין יישובים. המדינה צריכה ללכת להסדרה, לבתי קבע, כדי שלא יהיה מצב בו הדשא של השכן ירוק יותר. כמדינה לא פעלנו נכון בדברים האלה".

לדבריו, "מה שאני עושה בשנה וחצי האחרונה באכיפה אני עושה כי אני מאמין שזה הדבר הנכון לעשות. אבל צריך להשקיע במגזר הבדואי, צריך להשקיע בו המון, בתשתיות, בחינוך, במתנסים ובמרכזים כך שהצעירים יהיו עסוקים שם ולא יסתובבו. אנחנו צריכים לייצר סביבה שכולם יכולים לחיות בה כי הם לא ילכו למצרים או לעזה.
משטרת ישראל משמידה כל שבועיים עשרות חממות. המצב הגיע לכך שבדואים מגדלים חממות סמים היום במכולות ובמקומות מסתור ואפילו מתחת לאדמה".

לדברי סופר, "זהו תהליך שלוקח זמן אבל השינוי יעשה, ההסדרה תעשה רק טוב לכולם. אין לנו פתרונות קסם".

ממשטרת ישראל נמסר: 
"הדברים המובאים הוצאו  מהקשרם ומוצגים באופן  חלקי מתוך שיחה פתוחה עם מפקד המחוז. שיחה שארכה למעלה משעה וחצי במהלכה הם שטחו את הנושאים שמעסיקים אותם וקיבלו להם מענה סדור.
עוד נמסר כי בשום שלב לא הוכשרה העובדה ששכניהם פוגעים בהם וכי המשטרה פועלת בנחישות ובאפס סובלנות כלפי אירועי אלימות". 

"מפקד המחוז דיבר על חשיבות המשילות, על הקושי והצורך של המגזר הבדואי להגיע להסדרה ועל החובה לקדם את הנושא. כל אזור מגורים מביא איתו אתגרים ותפקיד כוחות הבטחון הוא לסייע בהתמודדות איתם. אנו נמשיך לעבוד בשיתוף פעולה מלא עם תושבי הישוב ולסייע להם ככל שידרש", התחייבו במשטרה.