ועדת המשנה למודיעין: השימוש באיכוני השב"כ למאבק בקורונה יופסק היום

הסמכת השב"כ לשימוש ב'כלים מיוחדים' במאבק בנגיף הקורונה, תסתיים היום. אם הממשלה תרצה להסמיך מחדש, תצטרך לחוקק חוק מיוחד לשם כך, ולא להסתפק בתקנה ממשלתית, כפי שקבע בג"ץ

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/06/20 14:53 יח בסיון התשפ

ועדת המשנה למודיעין: השימוש באיכוני השב"כ למאבק בקורונה יופסק היום
צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

עם סיום דיון מליאת הכנסת היום (ד'), נכנסת לתוקפה החלטת ועדת המשנה למודיעין, שירותים חשאיים ושו"ן, בראשות ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ), כי היום הינו היום האחרון לשימוש ב'כלי' של השב"כ למאבק בנגיף הקורונה.

כזכור, ביום ב' השבוע (8.6.20) אישרה ועדת המשנה את בקשת הממשלה להארכת מועד של 48 שעות להניח על שולחן הכנסת את חוק הסמכת שירות הביטחון הכללי לסייע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) התש"ף-2020.
 
כפי שקבעה הוועדה, אי הנחת הצעת החוק על שולחן הכנסת משמעותה פקיעת הסמכתו של השב"כ לסייע בנושא, אף שזו ניתנה עד ליום 16.6.20, וזאת לאור עמדתה, והחלטת בג"ץ, כי יש לפעול להסדרתו של הנושא בחקיקה ראשית, ולא בהחלטות מתמשכות הנובעות מתקנות שעת חירום.

יו"ר הועדה, ח"כ האוזר: "אני מבהיר כי החל מהיום בחצות ישנה מניעה חוקית לעשות שימוש בכלי שירות הביטחון הכללי לצורך איכון מכשירי טלפון במסגרת המאבק בנגיף הקורונה. המאבק בנגיף הוא ארוך וחריג אך גם הסתייעות ביכולות שירות הביטחון הכללי הינן חריגות ביותר".

"ראינו לנכון לקיים דיון פתוח בנושא מהותי זה שעיקרו איזון בין הזכות לפרטיות לזכות הבסיסית לחיים. ועדת המשנה לשירותים חשאיים ראתה לאורך כל הדיון שנמשך כשלושה חודשים את הצורך בבחינת חלופות אפקטיביות לשימוש בכלי השב"כ. העובדה שהממשלה החליטה שלא להתקדם בשלב זה עם הליך חקיקה שיסדיר שימוש בכלי השב"כ מוכיחה כי התעקשות הועדה על חלופות נפלה על אזניים קשובות", אמר האוזר.

"תקוותי שהממשלה תפעל באמצעים אחרים לתת מענה אפקטיבי לשמירת שלום הציבור בנושא הקורונה ותפנה להמשך הליך חקיקה רק במקרה בו יהיה קיים צורך ממשי ולא יינתן מענה משמעותי בכלים אזרחיים אחרים".
 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן