סגור

"ניתן לבקר בבתי חולים בשבת, על אף שבדיקת החום נעשית על ידי יהודי"

יו"ר ארגון רבני בית הלל, הרב מאיר נהוראי, מגיב לפסיקתם של מספר רבנים מהמגזר החרדי שקבעו שיש להימנע מהגעה לבתי חולים ולמקומות ציבוריים אחרים בהם מתבצעת בדיקה לנכנסים על ידי שומר יהודי, אלא אם מדובר בפיקוח נפש. לדבריו: "גם אם שומר יהודי או מצלמה טרמית הרי, שמותר למבקר להיכנס בשערי בית החולים, גם אם אין מדובר בפיקוח נפש"

חדשות כיפה
יח בסיון התשפ
,
10 ביוני, 2020 11:51
בדיקות חום לגילוי קורונה. למצולמים אין קשר לכתבה

בדיקות חום לגילוי קורונה. למצולמים אין קשר לכתבהצילום: Nati Shohat/Flash90

מספר רבנים בולטים בציבור החרדי קבעו כי, בימי הקורונה, יש להימנע מהגעה בשבת לבתי חולים ולמקומות ציבוריים אחרים בהם מתבצעת בדיקה לנכנסים - אף אם הדבר נעשה על ידי מצלמה טרמית ממוחשבת וללא התערבות יד אדם, וטענו כי: "הדרך הנכונה היא להעמיד נכרי שיבצע זאת".

יו"ר ארגון רבני בית הלל, הרב מאיר נהוראי אומר ל"כיפה" כי הוא סובר אחרת: "שאלה מסוג זה צריכה מענה מרבני בתי החולים, העובדים עם הנהלות בתי החולים לגבי כל פעילות בית החולים. בפסק ההלכה שפורסם שבו אוסרים הרבנים כניסה לבית החולים הן מצד השומר המודד את החום, והן מצד  "מצלמה טרמית", שמזהה את הנכנסים כאשר מידת החום מוצגת על גבי מסך. אתייחס לשני האמצעיים הללו כל אחד לחוד".

הרב נהוראי ציין כי, "לגבי המצלמה ישנה תשובה מפורסמת של בעל שבט הלוי (ט,סט) ואצטט שני משפטים חשובים: "...אבל לא כן, כשאדם אינו עושה כלום ממש והולך לדרכו לפי תומו, ואינו מוסיף אף תנועה אחת למען מלאכה אף, שבגרמתו נדלק אור או דבר כיו"ב בזה פשיטא, שכל זמן שאינו חושב ממש ללכת למען הדליק וכיו"ב, שאין אנו מצרפים הליכתו הרגילה לתוצאה הנ"ל".

לפי זה נראה כי, "אדם הנכנס לבית החולים הולך לפי תומו ואינו מוסיף כל תנועה כדי להפעיל את המצלמה. זאת ועוד, אין לו כל ענין בהפעלתה של המצלמה. כמובן שהמצלמה משרתת את בית החולים בכך שלא ייכנסו אנשים שמסכנים את הציבור".

"לגבי שומר, האדם הניצב בשער בית החולים תפקידו למנוע מציאות של פקוח נפש ולכן נוכחותו ופעולתו מותרים. הלכתית במקרים מסוג זה עדיף על ידי גוי אולם, אם בית החולים מעמיד יהודי שימדוד חום הוא עושה פעולה מותרת. כל מי שנכנס לבית החולים אינו עושה כל פעולת איסור בעמידתו לפני השומר. כאמור, השומר אינו עושה מצידו כל פעולת איסור. כל מי שנכנס לבית החולים בשבת נכנס למטרות של ביקור חולים שהן נחוצות וחשובות לחולה", אמר הרב.

לדבריו, "אמירה גורפת בלשון הפסק, הטוענת שאין להיכנס אלא אם כן ברור, שיש ספק פקוח נפש עלולה למנוע מאנשים לבקר חולים ומי יודע כמה תועלת נפשית ובריאותית היה יכול להיגרם כתוצאה מביקורים אלו. זאת ועוד, זה יכול לגרום לאנשים שחשים שלא בטוב להיבדק בחדר מיון". 

לסיכום אומר הרב נהוראי, "רבני בתי החולים יקבעו בשיתוף פעולה עם ההנהלה את זהותו של השומר, אולם אם נפלה החלטה שיעמוד שומר יהודי או מצלמה טרמית הרי, שמותר למבקר להיכנס בשערי בית החולים, גם אם השומר יהודי. חשוב לציין שהשומר העומד שם עושה פעולה מותרת המונעת פקוח נפש ציבורית, וממילא המבקר אינו מכשילו וגם הוא עצמו אינו עובר על איסור.  פסק האוסר באופן גורף עלול לגרום גם למניעת ביקורים נחוצים ויש לכך מחיר".

10.06.2020

1. עוד קשקשן שגדל מהריקבון של הציונות הדתית (אריה)

דווח על תגובה לא ראויה
10.06.2020

2. אני חרדי. מניסיון, כל שהיה ליד חולה, הינו פיקוח נפש ממש. (יצחק)

חלילה לאסור.

דווח על תגובה לא ראויה
10.06.2020

3. למה בשבת? (אליהו)

הטענה שיש פיקוח נפש לא ברורה כ"כ, גם אם מדובר בחולה שירגיש בודד, הרי שאפשר לבקר אותו לפני כניסת השבת, ואם תרצו אפילו להשאר שם (וכמובן ביציאה לא בודקים חום...) ושוב לבוא במוצ"ש, אין נחיצות שדווקא בשבת בבוקר יהיו שם מבקרים

דווח על תגובה לא ראויה
10.06.2020

4. אין שום דמיון לתשובה בשבט הלוי (עמי)

לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שאין שום דמיון למובא בשבט הלוי - הרי כאן זה נעשה במודע וברצון שאל"כ לא יוכל להיכנס

דווח על תגובה לא ראויה
10.06.2020

5. מותר להזמין אמבולנס ללא צורך בשבת שהרי הנהג חושב שיש פיקוח נפש ( ברט)

לפי זה מותר להזמין אמבולנס ללא צורך בשבת שהרי הנהג חושב שיש פיקוח נפש וזה תפקידו והמזמין הרי לא נוהג בעצמו - ספק אם בחלם פוסקים עם סברות כאלה

דווח על תגובה לא ראויה
10.06.2020

6. סוף סוף רב שפוי (אבי )

הרב נהוראי, אל תתיחס למנבלי הפה הפרמיטיבים

דווח על תגובה לא ראויה
10.06.2020

7. לכל המגיבים- לגבי פיקוח נפש (נתנאל)

אין כאן בכלל טענה שביקור חולים זה פיקוח נפש. רק השומר שבודק חום עושה פעולה המותרת מצד פיקוח נפש.
נאמר במאמר רק שיש תועלת נפשית בביקור, וכיוון לשומר מותר לבדוק, אין איסור להגיע.

דווח על תגובה לא ראויה
10.06.2020

8. ויכוח מיותר וירוד ברמתו השכלית (סימה)

דתיים בשבת נמנעים מלנסוע לבתי חולים. הכל קשקושי בטן מיותרים. כמו חמץ בפסח לבתי חולים- מי בכלל יכול למנוע?
גם בבתי מלון מערבבים כלים כשמביאים אוכל מבחוץ ואוכלים בחדר

דווח על תגובה לא ראויה
10.06.2020

9. למה הרב לא מתיר לנו גם חמץ המצב קשה אין כסף ? (יצחק)

הכל מותר רק נשאר מצוה לשלם כסף לבית הלל

דווח על תגובה לא ראויה
10.06.2020

10. מי כאן הלל? (400 zuz)

דווח על תגובה לא ראויה
10.06.2020

11. כנראה כל מי שיש לו כיפה הוא נקרא רב על זה נאמר כי הלל רשע על תאות נפשו (שחר)

דווח על תגובה לא ראויה
10.06.2020

12. טוב שאף אחד לא מקשיב לפסקים של "רבני" בית הלל (נח)

ממתי ביקור חולים זה פיקוח נפש? (ואם זה היה נכון, צריך לבא לבקר לפני שבת ולהישאר בשבת).
איזה תת רמה של רב (כמו יתר ליצני בית הלל)

דווח על תגובה לא ראויה
10.06.2020

13. די רבני בית הלל !תתביישו! מי אתם שאתם קוראים לעצמכם "בית הלל"? הלל הצדיק, שאתם עפר לרגליו, לא היה מקל , היה מחמיר גדול ,אבל הכל במסגרת ההלכה (יפיתי)

דווח על תגובה לא ראויה
10.06.2020

14. חילול שבת ,עונש חמור....... (שאלה)

שאלה אדם שיושב במכונית שנוסעת בשבת ,ואינו עושה כלום ממש כלום.. [מישהו אחר נוהג ],זה מותר לשיטתך??????????????

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

חבר הכנסת אריאל קלנר צילום: כיפה

"בית המשפט הוא גוף שנשלט על ידי השמאל הרדיקלי"

קרא עוד