תקציב הביטחון | למרות הסיכום לשמור על רוח טובה: הרמטכ"ל כבר תוקף

הדיונים על תקציב הביטחון: על אף הסיכום עם שר הביטחון לקיים את המגעים בין משרדי הביטחון והאוצר ברוח טובה, הרמטכ"ל כוכבי הצהיר: יש לקיים את תר"ש "תנופה" במלואה

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/06/20 07:44 יח בסיון התשפ

תקציב הביטחון | למרות הסיכום לשמור על רוח טובה: הרמטכ"ל כבר תוקף
הרמטכ"ל כוכבי, צילום: פלאש 90

החלטתו של הרמטכ"ל אביב כוכבי לפתוח שלשום ב"מלחמת התקציב" הפתיעה את משרדי הביטחון והאוצר. המהלך בוצע על ידי כוכבי בשעה שבין המשרדים מתנהלים מגעים, וללא תיאום עם שר הביטחון בני גנץ, וגם בניגוד להחלטה להימנע כעת ממהלכים פומביים שעלולים להיתפס כלעומתיים. כך פורסם ב"ישראל היום".

בנאום שנשא שלשום בגלילות, אמר כוכבי: 
"ככל שיש שקט מתפתחת התחושה שניתן לצמצם את הצרכים הביטחוניים. זאת טעות חמורה, שצבאות ומדינות לאורך ההיסטוריה, כולל מדינת ישראל, שילמו עליה מחיר כבד ביותר. זהו פרדוקס הביטחון: ככל שיש שקט ויציבות ביטחונית, כך נוטים לשכוח כמה מורכב להשיגם"

"זהו מצג שווא ופרדוקס מתעתע. רק בזכות פעילות מבצעית מאומצת ניתן לספק ביטחון, רק בזכות תחזוקת שרירי הצבא ניתן להתאגרף ולנצח. ברוח זו אנו פועלים, ממשיכים בתנופה ומוציאים לפועל את תר"ש 'תנופה' - היא המענה לפערים והיתרון שנדרש לפתוח על פני אויבינו", אמר כוכבי.

אלא שמתברר כי דבריו של הרמטכ"ל לא תואמו עם שר הביטחון ועם צמרת משרדו, והם עומדים בניגוד להסכמות שלפיהן המגעים בין משרדי הביטחון והאוצר יתנהלו בענייניות וברוח טובה. גנץ מבקש להגיע ל"סיכומים שקטים" עם שר האוצר ישראל כץ, שעל בסיסם יהיה אפשר לגבש תקציב רב־שנתי שיתמוך בתוכנית הרב־שנתית של צה"ל.

מדובר במתווה דומה לזה שניהלו שרי הביטחון והאוצר משה (בוגי) יעלון ומשה כחלון, שהוביל בראשית הממשלה הקודמת להסכם שאפשר את התקציב שעמד בבסיס התוכנית הרב־שנתית "גדעון", אשר ליוותה את הקדנציה של קודמו של כוכבי, גדי איזנקוט. ההסכם כלל אז הבנה ג'נטלמנית, שלפיה צה"ל יימנע מלדרוש תוספות תקציב משמעותיות במהלך שנות התר"ש, והאוצר מצידו יימנע מקיצוצים. שני הצדדים עמדו בהסכם, ואפשרו בכך לצה"ל ולמשרד הביטחון לממש את התוכנית במלואה.גנץ אמנם הביע ספק אם יהיה אפשר להגיע להסכמות דומות עם האוצר על רקע הבור התקציבי העמוק עקב משבר הקורונה, אולם בדיונים שערך הבהיר כי זה קו הפעולה המועדף עליו. המהלך העצמאי של כוכבי שלשום הוגדר בסביבתו כ"מסוכן", משום שהוא עלול להוביל לעימות לא רצוי עם האוצר. 

גורם הבקי בתחום אמר: "האמפתיה הציבורית בעת הזאת נתונה לבעלי העסקים שקורסים, לא לקציני הצבא. גם אם הרמטכ"ל צודק ברמה העקרונית, הדרך שבה הוא בחר לנהל את המאבק הזה היא מוטעית ועלולה לגרום נזק".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן