ביטול חוק ההסדרה | כחול לבן נגד הליכוד: "מכבדים את הכרעת בג"ץ, נדאג שתמומש"

אחרי קביעת בג"ץ לגבי חוק ההסדרה כי אינו חוקתי, המערכת הפוליטית סוערת: ממפלגת הליכוד נמסר, "מצער שבג״צ התערב ופסל חוק חשוב להתיישבות ולעתידה. נפעל כדי לחוקק את החוק מחדש". מנגד מ"כחול לבן" נמסר, "מכבדים את הכרעת בג׳׳ץ ונדאג שהיא תמומש"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/06/20 19:19 יז בסיון התשפ

ביטול חוק ההסדרה | כחול לבן נגד הליכוד: "מכבדים את הכרעת בג"ץ, נדאג שתמומש"
יהודה ושומרון, צילום: Gili Yaari /Flash90

לאחר שבג"ץ קבע כי חוק ההסדרה, חוק הדגל להסדרת ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון, אינו חוקתי ופוגע בזכויות הקניין באופן שאינו מידתי, המערכת הפוליטית סוערת:

ממפלגת הליכוד נמסר: "מצער שבג״צ התערב ופסל חוק חשוב להתיישבות ולעתידה. נפעל כדי לחוקק את החוק מחדש"

לעומת זאת מכחול לבן נמסר: "חוק ההסדרה במתכונתו מנוגד למצב החוקתי בישראל והבעייתיות המשפטית בעניינו היתה ידועה עוד במועד אישורו בכנסת. אנו מכבדים את הכרעת בג׳׳ץ ונדאג שהיא תמומש".

ח"כ נפתלי בנט מסר בתגובה: "‏ריבונות מתחילה בריבון. בכנסת ובממשלה. מספיק לקטר. יש לפעול. התשובה לפסילת חוק ההסדרה היא בשתי פעולות: החלת ריבונות וחקיקת התגברות. ריבונות על כלל ההתיישבות ביהודה ושומרון ובקעת הירדן. בלי גמגום. בלי מדינה פלסטינית. ופיסקת ההתגברות שתחזיר את הכוח לנציגי הציבור."

השר לביטחון פנים אמיר אוחנה מסר: "‏המצב של בית משפט לעומתי הוא מצב בעייתי, מטריד ומציק".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' יוזם חוק ההסדרה  אמר בתגובה לפסיקת בג"צ: "אבדה הבושה. הגוף הפוליטי החזק ביותר במדינה חיכה לממשלה רופסת שלא תוכל להגיש את פסקת ההתגברות והמשיך את הקו השמאלני הקיצוני שהנחיל אהרון ברק. שלוש שנים של המתנה עם פסק הדין עד שנתניהו הגיש להם על מגש של כסף את העיתוי המתאים לפסול את החוק ללא חשש.

בצלאל סמוטריץ

בצלאל סמוטריץ'צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לשופטי בג"ץ כתב סמוטריץ': "דעו לכם, שסופה של כל דיקטטורה ליפול. במוקדם או במאוחר העם יתקומם, הכנסת תחוקק, השליטה תחזור לעם, והציבור הישראלי ישתחרר מלפיתת החנק האלימה שאתם משליטים כאן בשנים האחרונות. ככל שתהיו אלימים ושקופים יותר בעיוותי הדין, הבומרנג שיווצר בתגובה לפועלכם יהיה מהיר יותר והחלטי יותר. אני מצר מאד על ההתנהלות חסרת האחריות של בודדי בודדים ששדדו את הדמוקרטיה הישראלית.

השר  לענייני ירושלים ומורשת, הרב רפי פרץ, צייץ : "המענה לפסילת חוק ההסדרה - ריבונות עכשיו ביהודה ושומרון. עלינו לפעול בכל הכוח כדי שזה יקרה בהקדם".

ממפלגת ימינה נמסר: "בית המשפט ממשיך לדרוס ברגל גסה את הדמוקרטיה ושוב מתערב בנושאים שאינם בתחום שיפוטו ומבטל את החלטת נבחרי הציבור. ימינה הגישה כבר את חוק פסקת התגברות שיעשה סוף לבושה הזו ויחזיר את המדינה לעם. מי שלא יתמוך בהתגברות כעת, יאבד את זכותו להתלונן על תחלואי מערכת המשפט. אנחנו מצפים ממשלת גנץ נתניהו לתמוך בחוק ולא לסכלו".

שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין הגיב: "בג"ץ איבד את זה. הוא הופך את עצמו לרשות המחוקקת, לרשות המבצעת ולרשות השופטת בו זמנית. חייבים לשים לכך סוף. הדרך לכך היא באמצעות פסקת ההתגברות. אם בג"ץ לא מכיר במגבלותיו על הכנסת לשרטט את המגבלות".

שרת המשפטים לשעבר, ח"כ איילת שקד מסרה: "פסילת חוק ההסדרה ע״י שופטי בג״צ מוכיחה (שוב) את חשיבותה של פסקת התגברות. הקואליציה הנוכחית מנציחה את הפיראטיות המשפטית של בג"צ".

"אני קוראת לראש הממשלה וליו״ר הכנסת, לתמוך בפסקת ההתגברות שאביא להצבעה כדי להסדיר אחת ולתמיד את היחסים בין הרשות השופטת לרשות המחוקקת ולא להסתפק בספינים והודעות לתקשורת . מינוי שופטים שמרנים שוב הוכח כמשמעותי בדעת המיעוט של השופט סולברג וגם מאמץ זה יבלם בממשלת השמאל של גנץ נתניהו". מסרה ח"כ שקד.

עו"ד  איתמר בן גביר מראשי עוצמה יהודית אמר:  "עם ישראל מחכה לממשלה אמיצה שתשנה את שיטת מינוי השופטים ורק אם תיפסק מגמת חבר מביא חבר, נזכה לבית משפט מאוזן ומגוון שמבין שהוא בית משפט במדינה יהודית וציונית ותפקידו לשפוט לטובת עמו וארצו ולא ליתן פסקי דין שפוגעים באזרחיו".

האוזר והנדל

האוזר והנדל. מכבדים את החלטת בג"ץצילום: פלאש 90. נעם רבקין פנטון

ח״כ ניר ברקת מסר: "מצער שבג"ץ מפר שוב את הפרדת הרשויות ומחליט בניגוד לעמדת הציבור ונבחריו, לפסול את חוק ההסדרה שהתקבל בכנסת.
חוק ההסדרה הכרחי להמשך הבנייה בארץ ישראל, נותן מענה ראוי ומפצה את בעלי הקרקעות.
חייבים להחזיר את האיזון הנכון בין הרשויות".

מנגד, שר התקשורת חה״כ יועז הנדל ויו״ר ועדת החוץ והביטחון חה״כ צבי האוזר מסרו: ״יש לכבד את החלטות בגצ גם ברגעים קשים כשאינן מתיישבות עם רצוננו. עתיד ההתיישבות לא יקבע באולם בית המשפט אלא על ידי ממשלת ישראל שלפתחה מונחת הזדמנות היסטורית להחיל ריבונות״

מנגד, יו"ר מרצ ח"כ ניצן הורוביץ על פסילת חוק ההסדרה: "טוב עשה בג"צ שפסל את חוק ההפקעה. החוק הגזעני נועד לנשל פלסטינים מאדמותיהם הפרטיות לטובת בניה בלתי חוקית בהתנחלויות. זה חוק  שמתאים לתקופות ולמדינות מהסוג החשוך ביותר. חוק ההפקעה הוא חוק של גזל שנוגד את אמות המוסר הבסיסיות ביותר. כדאי ללמוד לקח מביטול החוק הזה גם הלאה, לתוכנית הסיפוח שתיצור עוול גדול בהרבה".