הרמטכ"ל: "כשיש יציבות ביטחונית, מתפתחת תחושה מוטעית שפחתו האיומים"

רב אלוף אביב כוכבי סיכם את היערכות הצבא להתמודדות עם הקורונה: "אנחנו מפיקים את הלקחים הנדרשים על מנת לשפר את מוכנותנו להיערכות לגל שני". על צמצום תקציב הביטחון אמר: "זו טעות חמורה של צבאות ומדינות רבות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/06/20 19:19 טז בסיון התשפ

הרמטכ"ל: "כשיש יציבות ביטחונית, מתפתחת תחושה מוטעית שפחתו האיומים"
הרמטכ"ל כוכבי, צילום: פלאש 90

הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, השתתף היום (ב') בטקס הענקת תעודות הערכה למשתתפים במאבק בקורונה משורות הצבא. במסגרת הטקס נאם כוכבי והתייחס לסוגיות הבוערות של מוכנות הצבא מול גל שני של קורונה, וכן הקיצוץ בתקציב הביטחון. למקבלי התעודות אמר: "נקראתם לדגל עם פרוץ המגיפה- והתייצבתם, אבל האמת, רובכם הגדול נקרא על ידי צו מצפונו וערכיו, ולכל מקום ונושא שבו נדרשה עזרתכם - הגעתם. עשיתם זאת במסירות ובמקצועיות בלתי מתפשרת".

על אפשרות לגל שני אמר כוכבי:"צה"ל גם הפעם ונרתם למאבק בנגיף הקורונה - צבא העם למען העם הנכון לכל משימה שאליו יידרש עבור העם. צה"ל לא נח על זרי הדפנה, אנחנו לומדים, מתחקרים ומפיקים את הלקחים הנדרשים על מנת לשפר את מוכנותנו להתמודדות עתידית, במסגרת ההיערכות לגל שני, בתקווה שלא יבוא". 

על הקיצוץ במשרד הביטחון אמר: "צה"ל המשיך למנוע איומים באמצעות לוחמה חשאית או חסויה, בהשמדה פיזית או בנטרול יכולות. אלו מבצעים המתרחשים לאורך כל השנה, והם אלו שמספקים ביטחון ויציבות למדינת ישראל, אך הם עשויים להיתפס כמובן מאליו". כוכבי טוען כי תחושת הביטחון החזקה היא שגורמת לשאננות בתחושה הצורך לביטחון, אך דווקא ברגעים שכאלו זה מוכיח לדעתו את הצורך לשמור על תקציב צה"ל.

"זהו 'פרדוקס הביטחון'", אמר כוכבי: "ככל שיהיה שקט ויציבות ביטחונית, נוטים לשכוח כמה מורכב להשיגם. כלל שיש יציבות ביטחונית, מתפתחת תחושה מוטעית שפחתו האיומים, וככל שיש שקט, מתפתחת התחושה שניתן לצמצם את הצרכים הביטחוניים. זו טעות חמורה שצבאות ומדינות רבות לאורך ההיסטוריה כולל מדינת ישראל, שילמו עליה מחיר כבד, כבד ביותר. זהו מצג שווא ופרדוקס מתעתע". 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן